Old-timer terug belasting plichtig

Gestart door NinaPaul, 29-10-2012 18:43:43

Vorige topic - Volgende topic

Turbo-Geek

Eerst zien dan geloven ...
D'r is al heel veel beloofd en al heel veel zaken staan sinds een paar weken al in een heel ander daglicht.  :eusa_hand:

Ik denk dat we inmiddels wel beter weten, of eigenlijk toch niet.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

Boeijke

Citaat van: Turbo-Geek op 10-11-2012 14:30:50
D'r is al heel veel beloofd en al heel veel zaken staan sinds een paar weken al in een heel ander daglicht.  :eusa_hand:

Dat is ook allemaal wel weer waar.
We kunnen niet meer als afwachten.

henry classic v70

Citaat van: Boeijke op 10-11-2012 15:20:34

In de EU is het toch zo geregeld dat er geen MRB meer wordt betaald als de wagen 30+ is... zal NL eigenlijk wel moeten volgen lijkt me
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

BenC70ES

Citaat van: henry classic v70 op 10-11-2012 17:31:39
Citaat van: Boeijke op 10-11-2012 15:20:34

In de EU is het toch zo geregeld dat er geen MRB meer wordt betaald als de wagen 30+ is... zal NL eigenlijk wel moeten volgen lijkt me

Is toch  niet Europees geregeld?   Bijvoorbeeld in België blijf je taks betalen, weliswaar een zeer lage vanaf 25 j .

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Turbo-Geek

Sinds wanneer volgen wij de EU wanneer het aankomt op belastingen ??

Onze wegenbelasting, accijnsen, bpm, APK en ga zo maar door zijn niet op lijn met de rest van de EU.
Heb dus niet de illusie dat ze dit niet kunnen maken want dit gaat al decennia zo als de staat der Nederlanden er aan kan verdienen.

Turbo-Geek

Aan de andere kant is het aan 1 kant wel fair dat ze ook moeten betalen, immers waarom moet mijn hobby wel geld kosten en de hobby van iemand met een klassieker niet ?
De echte liefhebbers rijden zelden en doet dat doorgaans alleen in bepaalde (zomerse) maanden per jaar en dan kan je met het schorsen van een auto de MRB kosten best laag houden.
Spijtig voor hen die al jaren goedkoop rijden hoor maar ze hebben ook lang genoeg ervan kunnen genieten terwijl ik steeds meer moet betalen (want ja de MRB wordt ook steeds stiekum verhoogd en daar hoor je niemand over).

Moge duidelijk zijn dat ik geen klassieker bezit maar nogmaals, als het echt een 'hobby' is dan mag je daar ook iets voor over hebben, dat doe ik immers ook en met mij vele anderen.

Douwe

Ik denk dat voor veel Oldtimer liefhebbers het van doorslaggevend belang is dat men er een klassieker naast kan hebben omdat er weinig "vaste" lasten aan zitten.
Ik heb zelf 5 Oldtimers in verschillende stadia van "ontbinding" en heb de laatste 8 jaar in totaal nog geen 2 kilometer gereden.Juist omdat het Oldtimers zijn blijft het leuk om ze te behouden en als mijn baas meer rekening met mijn hobby's gaat houden deze oude beestjes weer op en top de weg op krijg.

Eigenlijk vind ik het onterrecht dat iemand met meerder auto's voor alle auto's MRB moet gaan betalen .Want je rijdt toch maar in 1 auto tegelijk.
Pak de zwaarste/duurste auto en laat alleen daarover MRB betalen.
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

patrick2wd

Citaat van: Turbo-Geek op 10-11-2012 19:38:34
Sinds wanneer volgen wij de EU wanneer het aankomt op belastingen ??

Onze wegenbelasting, accijnsen, bpm, APK en ga zo maar door zijn niet op lijn met de rest van de EU.
Heb dus niet de illusie dat ze dit niet kunnen maken want dit gaat al decennia zo als de staat der Nederlanden er aan kan verdienen.

Ik denk dat het gaat zoals het "uitkomt"
nu komt het "even mooi uit" dat oldtimers weer belasting "mogen" betalen,
er staat ook op de brief die je krijgt van de belastingdienst, "dat vrijstelling verleent wordt" maw; men kan dit ten allen tijden weer intrekken...

kan me nog vaag iets herinneren begin jaren '90; kwartje van kok...

dat WAS ook een tijdelijke maatregel..  inmiddels weten we beter..

of zijn er nog menschen die de illusie hebben dat dit ooit nog terug gedraait wordt?
de hele (huidige) economie is daarop gefinanciert...

elianmars

Citaat van: Douwe op 10-11-2012 23:14:30
Ik denk dat voor veel Oldtimer liefhebbers het van doorslaggevend belang is dat men er een klassieker naast kan hebben omdat er weinig "vaste" lasten aan zitten.
Ik heb zelf 5 Oldtimers in verschillende stadia van "ontbinding" en heb de laatste 8 jaar in totaal nog geen 2 kilometer gereden.Juist omdat het Oldtimers zijn blijft het leuk om ze te behouden en als mijn baas meer rekening met mijn hobby's gaat houden deze oude beestjes weer op en top de weg op krijg.

Eigenlijk vind ik het onterrecht dat iemand met meerder auto's voor alle auto's MRB moet gaan betalen .Want je rijdt toch maar in 1 auto tegelijk.
Pak de zwaarste/duurste auto en laat alleen daarover MRB betalen.

Alle hoofdwegen tolwegen maken. Dan betaal je voor de wagen waarin je op dat moment rijdt :)

Sem

Citaat van: Turbo-Geek op 10-11-2012 23:01:44
Aan de andere kant is het aan 1 kant wel fair dat ze ook moeten betalen, immers waarom moet mijn hobby wel geld kosten en de hobby van iemand met een klassieker niet ?
De echte liefhebbers rijden zelden en doet dat doorgaans alleen in bepaalde (zomerse) maanden per jaar en dan kan je met het schorsen van een auto de MRB kosten best laag houden.
Spijtig voor hen die al jaren goedkoop rijden hoor maar ze hebben ook lang genoeg ervan kunnen genieten terwijl ik steeds meer moet betalen (want ja de MRB wordt ook steeds stiekum verhoogd en daar hoor je niemand over).

Moge duidelijk zijn dat ik geen klassieker bezit maar nogmaals, als het echt een 'hobby' is dan mag je daar ook iets voor over hebben, dat doe ik immers ook en met mij vele anderen.
Ik denk idd dat je geen idee hebt wat het kost om een oldtimer "goed" rijdend te houden. Geloof me.. ook zonder MRB kost een klassieker een flinke duit! En dan heb ik het nog niet over de aanschaf...  

Taranis

Citaat van: Sem op 11-11-2012 11:21:17
Ik denk idd dat je geen idee hebt wat het kost om een oldtimer "goed" rijdend te houden. Geloof me.. ook zonder MRB kost een klassieker een flinke duit! En dan heb ik het nog niet over de aanschaf...  

Okee, dus als ik dan veel kosten heb aan mijn auto hoef ik ook geen MRB te betalen? In dat geval :eusa_dance:

StefanCJ

Citaat van: Taranis op 11-11-2012 11:22:29

Okee, dus als ik dan veel kosten heb aan mijn auto hoef ik ook geen MRB te betalen? In dat geval :eusa_dance:

Jij krijgt geld terug van de staat  ;D.

Sem

Daar gaat het niet om.. Er werd gezegd dat andere hobby's ook geld kosten, dus dan mag de oldtimerrijder ook gewoon belasting betalen.. Onzin dus, want oldtimer rijden is niet bepaald gratis. Snapt u het nog?

Turbo-Geek

Citaat van: Sem op 11-11-2012 11:51:47

Daar gaat het niet om.. Er werd gezegd dat andere hobby's ook geld kosten, dus dan mag de oldtimerrijder ook gewoon belasting betalen.. Onzin dus, want oldtimer rijden is niet bepaald gratis. Snapt u het nog?

Ja en ?   Mijn auto netjes en rijdend houden kost toch ook serieus geld ? Dat is toch de keuze die iedereen zelf maakt en niet wordt opgedrongen ?
Men praat opeens over 'cultuureel erfgoed', net alsof de auto in een museum staat zodat de bevolking die kan bekijken en ervan kan genieten.
Spijtig is het wel voor de eigenaren want ik ben absoluut een autoliefhebber en kan ook zeker een klassieker waarderen maar een hobby mag gewoon geld kosten, dus waarom die dan niet ?

Enne, laten we eerlijk blijven ... Het overgrote deel van de klassiekers zijn roestbakken die puur en alleen gekocht worden om kosten te besparen.
De echte klassiekers die wel in mooie staat verkeren komen nauwelijks op de weg en kan je met het schorsen dus een heel eind komen en kost het straks qua MRB niet veel extra.

Taranis

Citaat van: StefanCJ op 11-11-2012 11:26:49

Jij krijgt geld terug van de staat  ;D.

Dat dacht ik ook ;D