Old-timer terug belasting plichtig

Gestart door NinaPaul, 29-10-2012 18:43:43

Vorige topic - Volgende topic

)()()sT

Ik snap niet waarom de diesel- en LPG rijder weer gestraft wordt. Vooral de gasrijder, die immers met een veel schonere brandstof rondrijdt.

Johann

Omdat die alleen maar die auto's rijden om veel kilometers zo goedkoop mogelijk te kunnen rijden.

M.a.w. het gas zit er in om de auto als dagelijkse rijder te kunnen gebruiken. M.n.a.w. deze regeling hebben we niet alleen aan de 190D rijders te danken maar ook aan de gas rijders.

UserID6342

Citaat van: Taranis op 25-04-2013 10:02:37
Citaat van: Dirk342 op 25-04-2013 10:00:07
Nu is iedereen met een benzine oldtimer verplicht een hok te gaan zoeken waar dat ding 3 maanden in kan want niet iedereen heeft de mogelijkheid om op eigen terrein te stallen !

Maar dat heb je toch met die 60-dagen kaart ook? Ik zal wel wat naief zijn, maar ik begrijp werkelijk niet waarom 't zo'n slecht voorstel is?
Je mag met een 60 dagen kaart rijden (maar dan mag de auto wel op de openbare weg staan de resterende tijd, net zoals vroeger met de campers), als ik het goed begrijp mag hij in de huidige regeling gewoon 3 maanden niet op de weg komen, dus ook niet gestald voor je deur !  Dat is een van de grootste verschillen in mijn ogen.  Echt de hele regeling rammelt aan alle kanten.

@Sander: natuurlijk is het zo dat degene die nu het hardst getroffen worden, het meest piepen.  Mezelf incluis.  Maar is het niet zo dat diegene die nu de grootste mond aan de zijlijn hebben "van maakt niets uit, best goed, prima regeling, etc", zelf helemaal geen oldtimer hebben dus niet geraakt worden en het zal hun (even simpel gezegd) een makke wezen ?

UserID6342

Citaat van: Johann op 25-04-2013 10:31:27
Omdat die alleen maar die auto's rijden om veel kilometers zo goedkoop mogelijk te kunnen rijden.

M.a.w. het gas zit er in om de auto als dagelijkse rijder te kunnen gebruiken. M.n.a.w. deze regeling hebben we niet alleen aan de 190D rijders te danken maar ook aan de gas rijders.
En wat dan de dieselrijders die, zoals in mijn geval, bewezen net de 5000 km per jaar rijden en daarnaast nog een gewone daily-ride hebben die gewoon MRB verschuldigd is (en waar het ook voor betaald word), ik kan zelf maar in 1 auto tegelijk rijden...

UserID6342

Nog even zo'n vreselijk schrijnend voorbeeld en ja, het betreft Volvo's.  Een jonge knaap die ik goed ken via een andere autoclub, heeft van zijn opa 3 740 diesels geërfd, eentje uit '87 en 2 uit '85 voor de onderdelen.  Met die van '87 (en dus nog steeds belastingplichtig) rijd hij dagelijks en de andere 2 dienen als onderdelen-auto's.  Aangezien die knaap geen enkele mogelijkheid heeft om te stallen, staan de onderdelenauto's in overeenstemming met de buren, gewoon op de openbare weg.  Plaatdelen sloopt hij er niet vanaf, zodat e.e.a. nog een beetje toonbaar is.

Alledrie de auto's zijn gewoon verzekerd, immers staan op de openbare weg.  De auto's uit '85 zijn nu MRB vrijgesteld en op deze manier kan die knaap, op een vrij leuke en betaalbare manier, ook in nagedachtenis aan zijn opa, die '87-er blijven rijden.

Wat nu gebeurt per 2014 is dat hij voor alle drie de auto's word aangeslagen, dus 3x 369 euro per kwartaal.  Dit kan toch niet, dat kan die knaap nooit betalen (is ook praktisch onmogelijk) dus de zooi komt dadelijk vrij voor je raad het al; de oud ijzerprijs.

Daaaaaaaag nagedachtenis aan opa !

Echt, vreselijk verdrietig en intens kwaad kan ik hier om worden.

&&%$#@%&regering !

Turbobiker

Citaat van: Dirk342 op 25-04-2013 10:39:59
Daaaaaaaag nagedachtenis aan opa !

Dat is nog eens een excuus om het milieu te mogen vervuilen... .

Sorry hoor, maar dit is een kromme situatie recht lullen. En als hij er mee blijft rijden slijt de wagen: Daaaaaaaag nagedachtenis aan opa !
De Tussenpaus

Taranis

Citaat van: Dirk342 op 25-04-2013 10:32:18
Je mag met een 60 dagen kaart rijden (maar dan mag de auto wel op de openbare weg staan de resterende tijd, net zoals vroeger met de campers), als ik het goed begrijp mag hij in de huidige regeling gewoon 3 maanden niet op de weg komen, dus ook niet gestald voor je deur !  Dat is een van de grootste verschillen in mijn ogen.  

Dat wist ik niet, ik dacht dat de auto de andere 305 dagen ook gewoon geschorst was en dus niet op de openbare weg mocht staan.

Citaat van: Dirk342 op 25-04-2013 10:32:18
@Sander: natuurlijk is het zo dat degene die nu het hardst getroffen worden, het meest piepen.  Mezelf incluis.  Maar is het niet zo dat diegene die nu de grootste mond aan de zijlijn hebben "van maakt niets uit, best goed, prima regeling, etc", zelf helemaal geen oldtimer hebben dus niet geraakt worden en het zal hun (even simpel gezegd) een makke wezen ?

Is dat niet altijd zo? Ik hoor jou je ook niet druk maken om de strengere regels ten aanzien van de opslag van bestrijdingsmiddelen voor agrarisch gebruik terwijl iedere particulier ze naar eigen inzicht in de garage of onder de gootsteen flikkert, en ik hoor mijn pa zich niet druk maken om de wegenbelasting voor oldtimers ;D

Een knutselautootje cabrio erbij staat overigens erg hoog op de verlanglijst. Ja, die extra wegenbelasting is dan vervelend maar ik denk dat iedereen op 't moment wat inlevert...

Sbv

Nog steeds alleen maar klachten, maar geen goed alternatief behalve een 60 dagen kaart.

Ik zou zelf zeggen x aantal km per jaar of iets van 60 dagen kaart, die zou ik dan 90 dagen maken, mooi de zomer door.

de geneRaal

Iemand nog een 264 kopen voordat ik hem kort ga rijden?
Ik had hem juist gekocht voor de wintermaanden.

Groet
Blackstone under construction

Johann

Rechtvaardig...

Tsja..

2 ton aan bullshit op straat voor weinig.

Turbobiker

Citaat van: de geneRaal op 25-04-2013 11:12:37
Iemand nog een 264 kopen voordat ik hem kort ga rijden?
Ik had hem juist gekocht voor de wintermaanden.

Groet

Kijk, dat verhinderen we nu ook, dat mooie oldtimers in no-time de dood ingejaagd worden!!
De Tussenpaus

NinaPaul

Citaat van: Johann op 25-04-2013 10:31:27

Nou, ik ken genoeg liefhebbers die louter op lpg rijden, omdat het anders onbetaalbaar is om een stukje in de zomer te cruizen.
Lincoln Continental town car 7,5L uit '78 bijvoorbeeld...

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Snellebaksteen

Ik heb weer eens mazzel. Mijn Trabantje is uit 1961 en blijft dus wegenbelastingvrij.
Ik denk dat ik ter nagedachtenis van alle vervuilende oldtimers die hier door van de weg verdwijnen maar eens een extra litertje olie door de benzine meng en op de wereldmilieudag lekker met de choke aan veel kilometers ga maken.
Lang leve de blauwe walm!
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

UserID6342

Citaat van: Sbv op 25-04-2013 11:10:35
Nog steeds alleen maar klachten, maar geen goed alternatief behalve een 60 dagen kaart.

Ik zou zelf zeggen x aantal km per jaar of iets van 60 dagen kaart, die zou ik dan 90 dagen maken, mooi de zomer door.

Ach Sander, kun je zelf toch ook bedenken neem ik aan ? 60 dagen kaart, 2e verplicht MRB betalende auto er naast hebben (wat de meeste liefhebbers ook hebben) dan zuiver je meteen het kaf van het koren., het Duitse systeem gaan toepassen (Kraftstofsteuer in de brandstofprijs en dan nog goedkoper uit zijn als in Nederland), betalen per gereden kilometer (meest eerlijke), kwartarief voor alles ouder als (bijvoorbeeld) 30 jaar, en ga zo nog maar even door.

Meer als genoeg alternatieven die op veel meer steun hadden kunnen rekenen als de huidige voorgestelde regeling.

Boeijke

Blijf mijn 264 lekker rijden hoor. Die € 120,00 is nog wel te doen en heb (gelukkig) een garage.  :D

In 2019 istie dan echt goud waard  :eusa_dance: Als ze tegen die tijd weer niets anders bedacht hebben  :eusa_pray:

Maar dit is nog steeds maar een voorstel. Moet nog steeds  goedgekeurd worden door de 1e en 2e kamer.
Maar het zal wel zoiets gaan worden idd. Denk dat er alleen nog iets gedaan gaat worden aan die 3 maanden schorsing. Ook in Den Haag zullen ze toch wel snappen dat niet iedereen de gelegenheid heeft om de auto 3 maanden van de openbare weg te halen.

Maar het is wel weer een ingewikkelde regeling met uitzonderingen (verschillende leeftijdgrenzen en brandstoffen enz) en toestanden. Waarom kunnen ze nu niets bedenken zonder dat het erg ingewikkeld wordt en mensen zich niet in allerhande bochten moeten wringen om het te snappen hoe hun oldtimertje te kunnen blijven rijden.