Hoe krijgen we de M56-versnellingsbak weer vitaal? Treurigheid troef?

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 02-11-2012 15:19:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dennis850estate

Citaat van: mikep op 02-11-2012 21:10:16
Citaat van: dennis850estate op 02-11-2012 20:25:42
Ik heb wel eens stuk gelopen lagers van een bak vervangen maar heb universele moeten gebruiken in de juiste maat.

Hoelang is deze bak nog meegegaan?

gr

zit onder mijn T-5R en wordt regelmatig door mij mishandeld.  ;D

mikep

Mijn oude bak heb ik hier nog liggen met zingend lager, die is dus nog te redden?
Ik heb nog geen tijd gehad om de bak open te maken, dus ik weet niet hoe het er vanbinnen uitziet.

gr

dennis850estate

Citaat van: mikep op 02-11-2012 21:28:38
Mijn oude bak heb ik hier nog liggen met zingend lager, die is dus nog te redden?
Ik heb nog geen tijd gehad om de bak open te maken, dus ik weet niet hoe het er vanbinnen uitziet.

gr

weet niet of die te redden zal zijn, diff lagers waren bij mij niet nodig.

mikep

1,2,3,4 versnelling zingt de bak, 5 de en achteruit niets te horen. Geen spelling in de bak (schakelt echt veel beter dan de bak die ik nu heb). Begin nu wel nieuwsgierig te worden wat het nu is, volgende week maar even openmaken.

gr

Ries van de Zilverschuit

Is de beste manier om de vitaliteit van een bak te controleren hem inderdaad open te maken en visueel te inspecteren? Is dat veel werk en kun je alles kijkend en voelend controleren?

'k Kan me voorstellen dat zo'n controle een miskoop kan voorkomen. Moet de verkoper natuurlijk wel mee willen werken aan dergelijke inkijkoperatie :).  
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

H_Rovers

Ik heb geen antwoord, maar ik vraag me hetzelfde af mbt een automaat (specifiek een 5-traps automaat).

Jelmar

Citaat van: dennis850estate op 02-11-2012 20:25:42
Revisie van een handbak is een lastige. De slijtage zit in lagers, tandwielen, differentieel, schakelmechanisme en synchromesh gebeuren. Als je een bak in nieuwstaat terug wil brengen dan moet je bijna alles vervangen. Een gereviseerde bak is dus altijd een keuzemenu. Ik heb wel eens stuk gelopen lagers van een bak vervangen maar heb universele moeten gebruiken in de juiste maat.

Als je een "gereviseerde' bak koopt ben ik erg benieuwd wat dit dan betekent.

De spijker op z'n kop.
Voor de M56 en zn RWD broer de M90 is maar bar weinig te krijgen.
Heb diverse bakken laten reviseren eigenlijk allemaal zonder perfect resultaat.

M90's frissen heel erg op van nieuwe olie, scheelt echt dag en nacht.

Zelf wil nog wel eens wat onderdelen uitwisselen met wat reserve bakken die ik hier heb liggen.
Vaak met goed resultaat, en soms dan komt er weer een ander rammeltje of geluid 'boven water'
850R

Ries van de Zilverschuit

Een optische controle door de bak open te maken, geeft dus zeker uitsluitsel over de vitaliteit van een bak?

Veel werk?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Jelmar

850R

Ries van de Zilverschuit

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

'k Zie net trouwens dat er onder de opvolger van de V70 classic, de N, ook M56-bakken zitten. Ik neem aan dat deze niet zullen passen onder onze auto's. Of heeft iemand daar andere evaringen mee?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

scania164


Piet

Citaat van: rovelra op 02-11-2012 15:23:34
Het verschil tussen revisie en een ruilbak van de dealer vind ik niet bizar groot.
IK zou dan voor een ruilbak van de dealer gaan!

Is een ruilbak van de dealer uiteindelijk ook niet een gereviseerd exemplaar?

The Demon

Normaal gesproken wel, maar wat is er dan gereviseerd/vervangen dat is de vraag.

Groet,
The Demon.

dennis850estate

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 08-11-2012 11:52:27
Een optische controle door de bak open te maken, geeft dus zeker uitsluitsel over de vitaliteit van een bak?

Veel werk?

het is erg lastig om een bak visueel te kunnen beoordelen. Je zult de hele tandwielset eruit moeten halen om alle lagers te kunnen controleren. Als je de bak uit elkaar haalt dan blijven er een aantal lagerschalen in het deksel achter dus die lagers zijn niet met hun eigen lagerschaal te controleren. De slijtage tussen de tandwielen zal ook nauwelijks te beoordelen zijn omdat de bak open is. Dit kan nog beter met de bak dicht. De synchromesh ringen zijn moeilijk te zien als de tandwielsets nog in elkaar zitten.

Wat ik probeer te zeggen is dat je helaas niet met zekerheid iets over de bak zult kunnen roepen, nog een garantie kunt uitspreken.