Hoe krijgen we de M56-versnellingsbak weer vitaal? Treurigheid troef?

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 02-11-2012 15:19:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sbv

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 08-11-2012 11:52:27
Een optische controle door de bak open te maken, geeft dus zeker uitsluitsel over de vitaliteit van een bak?

Veel werk?
Denk dat er weinig verkopers zullen zijn die je een bak uit elkaar laten trekken.

Wil je zekerheid, koop dan een nieuwe bak, dan heb je er garantie op

Ries van de Zilverschuit

Ik vrees ook dat de duurste optie de beste is, in dit geval.

Ga ik er dan wel vanuit dat ruilbakken van Volvo echt helemaal gereviseerd zijn door de fabrikant: met volledig nieuw binnenwerk. Garantie zal meer een jaar zijn, vermoed ik. Stelt ook niet al te veel voor dus. Dan heb ik er net maximaal 15.000 km op zitten.

Wel jammer dat er niemand echte en goede ervaring heeft met revisie. Al begrijp ik ondertussen dat dat altijd om een deelrevisie gaat van de meest versleten of kapotte onderdelen. De minder versleten onderdelen zullen dan blijven zitten en op den duur weer problemen kunnen geven.

Vraag die nog open staat: past een M56-bak van een V70 N ook onder onze auto's? Lijkt me sterk.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Sbv

Op een nieuwe bak heb je denk ik 12 maanden garantie, maar dat is enkel op het onderdeel. Goedkoper, dan wordt het bij de diverse revisie bedrijven informeren

)()()sT

Het is met een telefoon lastig te filmen, maar mijn handbak in de V70 maakt in lage toeren dus een zagend geluid (al wordt dit ook een beetje gecamoufleerd door het open luchtfilter.




The Volvoboy

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Turbobiker

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 09-11-2012 10:24:53
Vraag die nog open staat: past een M56-bak van een V70 N ook onder onze auto's? Lijkt me sterk.

Niet 1 op 1. Vraagt om diverse aanpassingen van o.a. aansturing schakelkabels.
De Tussenpaus

Ries van de Zilverschuit

Is dus ook niet echt een optie, ondanks dat deze bakken in jaren sowieso jonger zijn, maar de km-stand hoeft daarom niet perse lager te zijn. En dat is wel het belangrijkste natuurlijk.  
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

jacques1967

Wie kan vertellen welke type bak er onder een  850 2.5 gle (144 pk) 1994 zit? Wordt deze ook op andere modellen toegepast?

Turbobiker

Citaat van: jacques1967 op 28-11-2012 20:11:06
Wie kan vertellen welke type bak er onder een  850 2.5 gle (144 pk) 1994 zit? Wordt deze ook op andere modellen toegepast?

M56 ;D


(heeft - meen ik - alleen een korte eindoverbrenging)
De Tussenpaus

NinaPaul

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Ries van de Zilverschuit

Precies! Zodra ik weer even tijd heb, zet ik dit topic voort.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

#41
Zo! Tijd om dit topic af te maken, want ik ben inmiddels met mijn derde bak bezig die ook niet goed is. (zie http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,54101.315.html

Onze M56-bakken wordt langzamerhand een lastig verhaal, want Volvo levert ze niet meer. In ieder geval niet meer voor onze auto's, aldus Hooftman.
Tweedehands bakken van demontagebedrijven tonen zich ook niet betrouwbaar (ondanks de laag opgegeven kilometerstanden). Hoewel je wel garantie krijgt van meestal een maand, is dat natuurlijk ook maar een schrale troost.  Het meeste werk is de bakwissel en pas al de bak in bedrijf is, kun je vaststellen of hij goed functioneert.

Lagers vernieuwen

Revisiebedrijven kunnen ook weinig voor ons betekenen, zo leert navraag. Volvo levert aan hen geen onderdelen voor de versnellingsbakken.  Sommige geven wel aan lagers te kunnen vernieuwen, meer niet.  Hier op het forum las ik dat iemand lagers van SKF in zijn bak had aangetrokken. Dat zal de reden zijn dat deze bedrijven wel over lagers kunnen beschikken, maar niet over de andere onderdelen.  Autrans Tilburg bijvoorbeeld vraagt voor een lagerrevisie 950 euro, excl. btw, met een garantie. Alleen dit bedrijf en Boer Transmissies gaven deze mogelijkheid expliciet aan.

Transplantaties

Ganzeboom en Autrans gaven aan bij versleten of beschadigde onderdelen aan andere te kunnen halen uit tweedehands donorbakken.  (Geen idee of ze hier garantie op geven trouwens, lijkt mij niet.)

Bakinspectie

Van een gedemonteerde bak is niet vast te stellen of deze goed functioneert. Autrans Tilburg heeft wel een testbank, maar daarmee kunnen ze alleen het schakelmechanisme testen (49 euro, excl. btw), niet het differentieel omdat ze die met zo'n bank niet kunnen belasten. Voor een inwendige inspectie rekent Autrans 49 euro per uur excl. btw. Geschatte tijd: 2 uur. Ganzeboom doet dit ook, maar tegen een bedrag van 150 euro (btw onbekend). De Boer rekent hiervoor per uur 70/80 euro excl. btw.  
Dit zijn de drie mogelijkheden die revisiebedrijven dus bieden.  (Carrec Amersfoort begint sowieso niet aan onze bakken. 'Een goede gebruikte zoeken, meneer, maar die worden schaars.)

De zwakke kant

Het probleem bij onze bakken schijnt niet zozeer te zitten in het schakelmechanisme maar in het differentieel, die na verloop van tijd speling gaat vertonen door slijtage. Al kunnen ze hier blijkbaar wel heel oud mee worden, want van stukgelopen bakken heb ik nog niet gelezen. Symptomen: ratelende en gierende lagers, een bonk in de aandrijflijn bij gas los na stevige accelaratie (bij koude bak), bij warme bak twee of drie 'golven' in de aandrijflijn. Ratelen en dreunen bij vol gas in de vijfde versnelling (vanaf circa 2000/2500 toeren) en wel op het moment dat het koppel vrijkomt (turbomotoren).  Mogelijk spelen de lagers van de hoofdas ook nog een rol. Autrans gaf dat tenminste ook nog aan als oorzaak van ratelen.  

De oplossing?

Volgens mij zijn er maar twee, die enige zekerheid geven en betaalbaar zijn:

1)   Bak halen uit een nog rijdende auto. Die kan dan uitgebreid getest worden. Geeft de bak, meer het differentieel, na een stevige marteling geen krimp, dan de bak (laten) demonteren.

2)   Bak met garantie halen bij een demontagebedrijven en die laten inspecteren bij een revisiebedrijf. Blijkt die niet goed te zijn, terug brengen met beroep op garantie.  Kost wat, maar dan heb je wel enige zekerheid.

Mij spreekt de eerste optie het meest aan, maar die is wel het lastigst natuurlijk. Je moet maar net een nog rijdende sloper tegen het lijf lopen. Beide opties zijn zonder meer bewerkelijk. Maar lukraak een bak kopen en die onder de auto laten hangen, vind ik ook een groot risico gezien de kosten van een bakwissel en mijn ervaringen van de afgelopen jaren.  

Rest nog de vraag welke bak uit welke auto je het beste kunt hebben.

De M56H-bak zit in alle turbomodellen en de 2.5 10v. De 2.5. 20v heeft M56L-bak. Althans dat maak ik op uit de topics hier. Wat de 2.0 heeft, is mij niet bekend, geldt ook voor de dieselbakken.

Misschien is er wat voor te zeggen om een H-bak uit een 2.5 10v te zoeken (of een 2.0 allicht)? Dit met de verwachting dat vanwege het relatief geringe vermogen van de motor de bak/differentieel  minder belast is geweest en dus minder slijtage. Er speelt meer natuurlijk: heeft bak veel korte ritjes gehad of vooral veel snelwegkilometers? Maar dit zal meestal niet bekend zijn en kun je dus niet meewegen.

Dit zijn even mij bevindingen voor dit moment. Ik ben langzamerhand wel benieuwd hoe een Volvo rijdt met een goede versnellingsbak en dan met name het differentieel.  

Meer mensen die hier ervaring mee hebben?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Johann

Het diff zou je kunnen vervangen door een Quaife sper. Is duur maar dan is de bak wel sterker. Andere optie zou een diff uit een M56 van de nieuwere modellen kunnen zijn want bij mijn weten is die qua afmetingen nooit anders geworden.
Lagers kan. Beetje lastig afstellen voor zover nodig. Sommige bakken hebben shims achter de lagers zitten.
Grootste happerig schakel probleem is het rubber in de beugel op de bak waar de kabels in vast zitten.

Volvo850Luxury

Ik kreeg dat zagend geluid ook in lage toeren na de versnellingsbakolie te hebben ververst, ik snap er ook niks van.

mehn

Je hebt het er over dat een nieuwe M56 niet meer leverbaar is. Hoe zit dat met een M59? Dat moet toch ook passen?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD: