Hoe krijgen we de M56-versnellingsbak weer vitaal? Treurigheid troef?

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 02-11-2012 15:19:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ries van de Zilverschuit

Volgens mij is er nog geen topic over de vitaliteit van onze M56-versnellingsbakken. Ook die worden samen met onze roffels steeds ouder en het kan niet anders of de tand des tijds gaat ook aan de tandwielen knagen. Een beetje grasduinen op dit forum laat dat ook wel zien, al kwam ik geen geval tegen waarbij een defecte bak  een auto op de vluchtstrook stilzette. Wel kwam ik allerlei andere kwalen tegen: slecht schakelen, uit versnelling schieten, problemen met de achteruit. Thuur, meen ik, heeft ook al eens foto's gepost, die behoorlijke slijtage lieten zien. Ook las ik ervaringen over steeds rumoeriger wordende bakken.

Ik ben zelf ook ervaringsdeskundige: mijn eerste bak kreeg last van een ratel in de omgeving van de primaire as. Mijn huidige, tweedehands, bak blijkt forse speling te hebben op de satellietwielen. Voelbaar als een twee golvende schokken bij gas los. (Alle motorrubbers zijn nieuw, behalve de voorste motorsteun.) Ook zingt de bak behoorlijk als het toerental onder 2500 toeren zakt, bijvoorbeeld bij uitrijden voor een verkeerslicht.  De bakken kunnen met deze kwalen heel oud worden, schijnt. Toch: fijn vind ik het niet, irritant zelfs.  Maar wat is de oplossing?

1)   Nieuwe ruilbak halen bij de dealer: circa 1400 euro, excl. btw en korting krijg je daar nauwelijks over, begreep ik.
2)   Op zoek gaan naar een andere tweedehandse, voor circa 200/300 euro. Met alle risico's van dien en een bakwissel is ook niet echt goedkoop. Doe je dat twee of drie keer, had je beter een nieuwe kunnen kopen bij de dealer.  
3)   Bak laten reviseren. Daar is hier niet veel ervaring mee, lijkt het.  Carrec kwam voorbij, evenals De Boer Transmissies.  
Ganzeboom schijnt het ook te doen en wat andere bedrijven, zo leerde Google. Kosten lijken ergens tussen de 800 en 1000 euro te zitten(waarschijnlijk inclusief btw). Over de duurzaamheid van deze revisie kwam ik sowieso niets tegen. Alleen een mislukte revisie van Carrec bij een Lupo.

Ik vermoed dat dit probleem in de toekomst vaker gaat spelen, vandaar deze topic. Om ervaringen te delen en adviezen te geven.

Vooralsnog lijkt revisie mij de beste oplossing.  Al zou het dan mooi zijn als het bedrijf met een ruilsysteem werkt, waarbij gereviseerde M56-bakken op voorraad zijn. Zodat de auto niet enkele dagen zonder bak buiten bedrijf hoeft te staat.

Wie heeft er ervaring met revisie of weet andere oplossingen dan gewoon doorrijden?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

rovelra

Het verschil tussen revisie en een ruilbak van de dealer vind ik niet bizar groot.
IK zou dan voor een ruilbak van de dealer gaan!

peteRRR

Door rijden en de tijd nemen om een bak te vinden met weinig km er in is ook evt een optie.
Ik heb toen ook een bak gevonden met zeer weinig km via dit forum.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

)()()sT

De handbak van mijn 850 (329k. gelopen) maakt ook zachtjes het alom bekende geluidje bij lage toerentallen.
De handbak die in de V70 gekomen is, doet dit veel erger. Zo luid tot 2000 rpm. dat ik het ook irritant vind worden.

Gelukkig heb ik nog een reservebak met een bekende historie en die deed dit bij mijn weten niet. Misschien gaat die er nog wel eens onder. Overigens, de handbak schakelt perfect en soepel. Alleen als je langzaamrijdend met het gas speelt hoor je ook dat luidere geklak ::)

Vulk

Ik heb er twee jaar terug een nieuwe onder gehangen. Naast een grondige revisie is dit volgens mij de meest duurzame oplossing. Uiteraard neem ne dan even de koppeling en keering mee.

)()()sT

Na een compleet nieuwe motor is me dat even een brug te ver ;)
Beetje geluid vind ik niet erg in dat perspectief.... :D

Henk855

De bak van mijn 855R rammelt ook een beetje in stationairloop maar met koppeling in is hij muis stil. Dacht eerst aan het druklager maar druk je de pook iets tegen de derde of welke versnelling dan ook dan is hij ook stil. Tijdens rijden is hij stil ook bij lage snelheid. Volgens mijn monteur een kwaal van onze bakken als ze de 4 ton voorbij zijn en hij vond het erg meevallen en het op zijn werk ( Volvo dealer ) wel erger gehoord en die reden met het rammeltje in stationairloop gewoon nog een paar ton door. Zijn advies gewoon rustig op zoek naar een andere goede bak.

855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: peteRRR op 02-11-2012 15:39:08
Door rijden en de tijd nemen om een bak te vinden met weinig km er in is ook evt een optie.
Ik heb toen ook een bak gevonden met zeer weinig km via dit forum.

Groet.

Mijn tweede had er volgens het demontagebedrijf 140.000 km op zitten. Dat is dus ook geen garantie. Of het km-aantal klopte niet. Kan ook. 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

UserID6342

Dat is altijd Ries, als je iets op de sloop koop heeft het nooit meer als 160 dkm gelopen (terwijl in werkelijkheid dik 4 ton of meer).  Vind ik persoonlijk ook een beetje naïef van je.  ik verkoop M56 handbakken altijd tussen de 75 en 150 euro, afhankelijk van de kmstand.  Heb nog nooit iemand teruggehad met een bak die ik verkocht had omdat die herrie zou maken of niet goed zou zijn.  En heb er inmiddels toch al echt genoeg verkocht !

Het kan dus wel, wil ik hiermee zeggen.  Ligt er alleen aan waar je koopt.  En helaas, we hebben momenteel geen handbakken meer liggen....

In het voorbeeld van Peterrr, hij kwam hier met een kapot gelopen bak.  Ik had er geen meer liggen, maar wist er nog wel eentje (M59 sperbak).  Peter heeft die gekocht en eronder laten zetten door Marc.

mikep

Hoelang wil je nog met je auto rijden en hoeveel geld heb je ervoor over? Tweedehands kan je mazzel mee hebben, maar vaak klopt de kmstand niet en maakt hij meer geluid dan de oude bak (ervaring mee).
Het prijsverschil tussen een nieuwe of revisie bak vind ik te klein om een revisie te nemen (en dan moet je nog maar hopen dat ze hem goed reviseren).

gr

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: Dirk342 op 02-11-2012 16:57:23
Vind ik persoonlijk ook een beetje naïef van je. ...  

Valt mee, Dirk. Natuurlijk ken ik het risico. Het gaat om een gerenomeerd demontagebedrijf en het verhaal luidde: afgelezen kilometerstand en uit een schadeauto. Natuurlijk weet ik dat ik risico loop, maar dat loop je per definitief met dit spul. Het kan alleen groter of kleiner zijn. Bij jou dus kleiner (nihiel, zou je zeggen ;)), maar dan kunnen na pakweg 20.000 km alsnog problemen ontstaan. De bakken zijn per definitie niet jong meer.

CiteerHoelang wil je nog met je auto rijden en hoeveel geld heb je ervoor over?

Circa vijf tot acht jaar, totdat de levende have echt niet mee in de auto past. Inmiddels is er al een klein kapitaal verdwenen in de auto.

CiteerHet prijsverschil tussen een nieuwe of revisie bak vind ik te klein om een revisie te nemen (en dan moet je nog maar hopen dat ze hem goed reviseren).

Inclusief btw scheelt het toch de helft tot een derde. Voor een goede revisie is dan toch veel te zeggen alleen is daar weinig ervaring mee hier op het forum. Aan hopen heb ik niet zoveel, ik moet zeker weten dat de revisie goed gebeurt

De enige zekere optie is een nieuwe ruilbak bij de dealer. Wel de hoofdprijs.

Wist iemand nu maar een goed en betaalbaar revisieadres... Daar zouden anderen ook mee geholpen zijn, begrijp ik uit de reacties.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

The Volvoboy

Citaat van: )()()sT op 02-11-2012 15:53:25
De handbak van mijn 850 (329k. gelopen) maakt ook zachtjes het alom bekende geluidje bij lage toerentallen.
De handbak die in de V70 gekomen is, doet dit veel erger. Zo luid tot 2000 rpm. dat ik het ook irritant vind worden.

Gelukkig heb ik nog een reservebak met een bekende historie en die deed dit bij mijn weten niet. Misschien gaat die er nog wel eens onder. Overigens, de handbak schakelt perfect en soepel. Alleen als je langzaamrijdend met het gas speelt hoor je ook dat luidere geklak ::)

The same here... ::)
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

mikep

Ik denk dat je het antwoord zelf al gegeven hebt  (De enige zekere optie is een nieuwe ruilbak bij de dealer). Als je nog vijf tot acht jaar wil rijden en je hebt al een klein kapitaal erin zitten dan lijkt mij een nieuwe de beste optie. Wel even slikken bij het pinnen en er daarna niet meer aan denken (werkt bij mij altijd goed).

gr

dennis850estate

Revisie van een handbak is een lastige. De slijtage zit in lagers, tandwielen, differentieel, schakelmechanisme en synchromesh gebeuren. Als je een bak in nieuwstaat terug wil brengen dan moet je bijna alles vervangen. Een gereviseerde bak is dus altijd een keuzemenu. Ik heb wel eens stuk gelopen lagers van een bak vervangen maar heb universele moeten gebruiken in de juiste maat.

Als je een "gereviseerde' bak koopt ben ik erg benieuwd wat dit dan betekent.

mikep

Citaat van: dennis850estate op 02-11-2012 20:25:42
Ik heb wel eens stuk gelopen lagers van een bak vervangen maar heb universele moeten gebruiken in de juiste maat.

Hoelang is deze bak nog meegegaan?

gr