Motorverwarming

Gestart door yann, 06-11-2012 10:44:31

Vorige topic - Volgende topic

JW

ik heb een elektrische verwarmer in mn 240 zitten, zelfde als die van conrad. 1100w. helpt wel wat voor koude start maar warmt alles toch niet zo snel op als verwacht. zal zeker helpen in koude situaties maar voor het echt extreme werk zet 100w niet veel zoden aan de dijk.
240 Turbo | 1991 | 282Kkm | E85

NinaPaul

Citaat van: JW op 07-11-2012 20:58:28
ik heb een elektrische verwarmer in mn 240 zitten, zelfde als die van conrad. 1100w. helpt wel wat voor koude start maar warmt alles toch niet zo snel op als verwacht. zal zeker helpen in koude situaties maar voor het echt extreme werk zet 100w niet veel zoden aan de dijk.

Zelfde, maar toch anders?!

Hoe en waar, geïnstalleerd? Welke motor (gietijzer, alu)? Thermostaat waarde? Met of zonder pomp? etc.
Zodat we geen appelen met peren vergelijken.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

pwassink

Citaat van: yann op 06-11-2012 14:15:00
Hallo,

De roffel startte niet meer onderweg bij -39 begin februari in Arvidsjaur, Lapland. Zelfs mn kunststof bekleding brak toen ik erop ging zitten. Sommige auto's vielen onder t rijden zelfs uit...
Nu kan ik het coupekacheltje wel onder de kap gooien op t spruitstuk gericht, maar een ingebouwde verwarming is net iets praktischer. Ik ben van plan m elke dag een uur aan te zetten onder de -20 als ik de auto nodig heb. Ik ga eind Januari, en kom eind april weer terug.

Hij zal wel starten op -30 wellicht, maar tis voor de auto gewoon wel beter als t blok wat warmer is, en olie die erin zit is trouwens 5W40, dus moet goed zijn denk ik.
Mn huis en ook de hotels onderweg hebben een stopcontact en een timer buiten, dus dat komt goed.

Defa is idd degene die buiten op t blok geschroefd wordt.

Ik heb net nog even gekeken, is de bovenste of de onderste slang de retourleiding van de warmtewisselaar kachel?

Dank voor de reacties!

Yann

Zat die DEFA niet op de plek van een grote vries-stop IN het blok of ben ik nu in de war met de volvo " dompelaar"  op 240 Volt uit de 2 serie ?
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

grijzev70tdi

Citaat van: mikep op 06-11-2012 13:07:57
Citaat van: T5turbo op 06-11-2012 12:24:08
Die van mij in ieder geval niet.  ::)
Met de standkachel aan uiteraard wel.
hopen dat het niet zo koud wordt in zweden dit jaar.
gr

Ik ook niet, tenminste niet voordat de D5 normaal start ;D Daarna mag het wel -30 worden (TDI deed het er gewoon, wel na nieuwe accu die ik heb vervangen bij -25 buiten...)
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Lampje

UserID6342

Wat ik nu zeg is volgens mij al een keer gezegd, maar ik denk niet dat deze systeempjes op onze auto's met ECC werken.  Wel als je een gewone kabelbediende kachel hebt....

Want; de airco en dus heteluchtkleppen zijn electrisch bediend, dus met andere woorden je moet 12V op het systeem hebben om het verwarmde water daadwerkelijk te kunnen laten circuleren.  Dit indien je zo'n systeem ook als interieurverwarmer wilt gebruiken. 

Is het puur en alleen voor het motorblok, is het een ander verhaal natuurlijk.

Lampje

Puur alleen voor blokverwarming. Zodra je de airco of verwarming aanzet neem ik aan dat die ook veel eerder op temperatuur komt. Dat is prima voor ontwaseming.

JW

Citaat van: NinaPaul op 07-11-2012 21:22:27

Hoe en waar, geïnstalleerd? Welke motor (gietijzer, alu)? Thermostaat waarde? Met of zonder pomp? etc.

zelfde maar dan andere leverancier, was gunstiger bij bestellen meerdere. 240 = gietijzeren blok, alu kop. zelfde als die van conrad dus met pomp. thermostaat van die versie die ik heb is 60 graden. Gemonteerd in de slang tussen kachel en blok, warm water gaat eerst naar laag punt blok en komt hoog uit het blok er weer uit en gaat naar de kachelradiateur.

Afgelopen winter kon ik nog gemakkelijk 230v bij mn parkeerplek hebben en toen heb ik m veel gebruikt. Ik had de tijdklok nooit lang genoeg ingesteld staan om het interieur enigsinds te verwarmen, een uur of 2 herinner ik me. Dat was dus genoeg met de matig strenge winter om de motor voelbaar warm te krijgen (hand op kleppendeksel en je kon de warmte goed voelen) maar niet warm genoeg om de temp-meter echt van zn plek te laten komen.

Spin!

Citaat van: grijzev70tdi op 07-11-2012 22:00:25
gr

Ik ook niet, tenminste niet voordat de D5 normaal start ;D Daarna mag het wel -30 worden (TDI deed het er gewoon, wel na nieuwe accu die ik heb vervangen bij -25 buiten...)

Afgelopen winter was de diesel van de V70 D5 van pa&ma bevroren geraakt in Oostenrijk (-27). Oom en tante met XC70 D3, zelfde probleem. Beide auto's hadden ze (uiteraard op dag van vertrek naar huis) afgesleept naar de garage en voor de kachel gezet.

Toen het hier in Rosmalen die nacht -22 was, leek de Banaan ook in een soort noodloop te staan. Hij had duidelijk last van de kou. Kacheltje was toen wel handig...maar goed, voor die ene dag?

www.vm-parts.nl

Mr Rens

Citaat van: JW op 07-11-2012 23:57:38
Citaat van: NinaPaul op 07-11-2012 21:22:27

zelfde maar dan andere leverancier, was gunstiger bij bestellen meerdere. 240 = gietijzeren blok, alu kop. zelfde als die van conrad dus met pomp. thermostaat van die versie die ik heb is 60 graden. Gemonteerd in de slang tussen kachel en blok, warm water gaat eerst naar laag punt blok en komt hoog uit het blok er weer uit en gaat naar de kachelradiateur.

Afgelopen winter kon ik nog gemakkelijk 230v bij mn parkeerplek hebben en toen heb ik m veel gebruikt. Ik had de tijdklok nooit lang genoeg ingesteld staan om het interieur enigsinds te verwarmen, een uur of 2 herinner ik me. Dat was dus genoeg met de matig strenge winter om de motor voelbaar warm te krijgen (hand op kleppendeksel en je kon de warmte goed voelen) maar niet warm genoeg om de temp-meter echt van zn plek te laten komen.

Ik had er ook zo één in zitten en afgelopen winter continu gebruikt. Blok wordt ook niet warmer dan 50 graden, maar dat hoeft ook niet. Nog warmer is alleen maar energie verspillen. Na 100m rijden is hij dan al op bedrijfs temperatuur, althans de koelvloeistof en de kachel.

Ook minder lang automatische choke als je het mij vraagt. Man man wat zuipen die roffels als ze koud zijn
B5234T5 Walbro 255lph 395cc injectoren 18T turbo Ferrita 3'' Downpipe met racecat S60R exhaust manifold 3'' JT SuperFlow catback 1 demper 70mm Aluminium Intercooler Reversed Intercooler Piping. HKS SSQV Dumpvalve IPD buizenset HPI Performance Inductie Kit 302mm remmen 960 Gasklephuis GLT Nokkenassen 850 R Clutch Apex verlaagd Rica tuned 330PK 450nm

JW

Citaat van: Mr Rens op 08-11-2012 15:36:32

Ik had er ook zo één in zitten en afgelopen winter continu gebruikt. Blok wordt ook niet warmer dan 50 graden, maar dat hoeft ook niet. Nog warmer is alleen maar energie verspillen. Na 100m rijden is hij dan al op bedrijfs temperatuur, althans de koelvloeistof en de kachel.

Ook minder lang automatische choke als je het mij vraagt. Man man wat zuipen die roffels als ze koud zijn

ja klopt het scheelde bij mij ook wat in verbruik.

grijzev70tdi

Citaat van: Spin! op 08-11-2012 09:10:03
Citaat van: grijzev70tdi op 07-11-2012 22:00:25
gr

Afgelopen winter was de diesel van de V70 D5 van pa&ma bevroren geraakt in Oostenrijk (-27). Oom en tante met XC70 D3, zelfde probleem. Beide auto's hadden ze (uiteraard op dag van vertrek naar huis) afgesleept naar de garage en voor de kachel gezet.

Toen het hier in Rosmalen die nacht -22 was, leek de Banaan ook in een soort noodloop te staan. Hij had duidelijk last van de kou. Kacheltje was toen wel handig...maar goed, voor die ene dag?

Brandstoffilter was bevroren, beetje eigen fout. Stond water in en bij -20 bevriest dat ;D Hoop dat nu met injectoren enz goed krijg, anders heb ik probleem
Grolsch, het klinkt al lekkerder