Nadenken over S80 T6

Gestart door Robert855, 17-11-2012 20:46:09

Vorige topic - Volgende topic

Taranis

T/m bouwjaar 2003 zou ik zelf niet aan een N beginnen, maar goed. Ja, je kunt er heel veel pech mee hebben. Ik ben er ook aardig op leeggelopen. Het onderstel inclusief wiellagers heeft me al meer dan 4000 euro (ik wil het niet eens precies uitrekenen) gekost en heeft alweer dringend aandacht nodig.
En als je een versie met AWD koopt kun je je lol helemaal niet op. Recentelijk de buitenspiegel vervangen, was tweedehands niet te krijgen, voor een nieuwe betaal je 360 euro. De ruitenwissermotor voor de achterruit is zo'n zelfde verhaal, stuk gaan ze allemaal en ze kosten 280 euro. Kachelmotor: 340 euro (dus imitatie gemonteerd). Stuurwieleenheden gaan ook allemaal stuk: 320 euro inclusief montage + kalibratie. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Serieus: als je de onderhoudskosten van een 850 al aan de hoge kant vindt, begin alsjeblieft niet aan een N. Ze rijden veel beter (vind ik, maar ik hou van comfort), zijn stiller en bieden voorin meer ruimte (achterin juist niet), maar je betaalt er wel een prijs voor.

Sbv

Ronald, vergeet niet dat jij Four-C hebt wat het onderstel extra duur maakt

Taranis

De dempers, maar de rest van het onderstel niet. En dat gaat ook stuk zonder dat er Bambi's tegen de auto lopen :P

Robert855

Nogmaals, ik vindt het onderhoud niet duur aan mijn 850, het feit is dat (sorry, maar ik praat af en toe om de brei heen) ik 1000 euro onderhoud aan een auto van 1500 euro relatief duur vindt. vandaar dat ik wou overwegen een andere auto aan te schaffen. maar een V70 N is dus ook niet betaalbaar blijkbaar?

Sbv

Wil ik niet zeggen. Ik heb niet veel kosten aan mijn V70n en de vorige ook niet. Nu heeft deze er nog maar 228000 op zitten, maar wel een hoop wat veel kan kosten als het defect raakt. Vorige V70n is met 287000 km verkocht en ook vrij weinig aan gehad

grijzev70tdi

De N zit veeeeel meer electronica in, waar je zelf niet heel veel mee kunt.

mijn plussen en minnen qua N (gaat wel om D5 Automaat)

+ Heerlijke reisauto
+ fijne auto om aan te werken
+ Stil

- Krapper als mijn eigen 854
- (te) veel electronica
- weinig emotie

Onderhoudskosten vallen opzich mee, al zittten we nu op 311 000 en nu komen er dure dingen.
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Sbv

Deel van de kosten hangt er ook vanaf hoe handig je bent. Ik koop enkel originele onderdelen bij dealer(wel met erg leuke korting soms) maar poog het meeste wel zelf te vervangen.
Achterstallig onderhoud maakt het altijd wat duurder.

Met vida erbij kan je best wel het nodige zelf hoor  :eusa_whistle:

grijzev70tdi

Citaat van: Sbv op 19-11-2012 22:14:15

Klopt, maar software laden kun je niet zelf. En soms is dat best nodig.

Alarmsirenes gaan regelmatig kapot trouwens, maar is weer via software te deactiveren

Misha

Ik heb ook eigenlijk nooit iets met de N (2004) behalve normaal onderhoud waar ik met de S70 en de 850 eigenlijk elke twee maanden wel iets had, nooit een drama maar wel altijd iets.

Overigens betwist ik dat je voorin meer ruimte hebt, de ruimte is anders maar niet op alle vlakken meer.
Ik merk bijvoorbeeld dat ik niet meer op de achterste stand ga met de stoel, maar in de zijkant dichter tegen de B-stijl aanzit, dat de spiegel eigenlijk net niet ver genoeg uitgesteld kan worden en dat ik te hoog in de auto blijf zitten.

Eigenlijk is de N tot nu toe de goedkoopste en betrouwbaarste van al mijn Volvo's geweest.

(855 2.5 10V AT ,  S70 2.5 10V MT, S70 2.5T AT)
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

blauweroffel

Mijn N komt uit 2001, rijdt op gas LPI
Gekocht met 170000 op de teller, staat nu bijna 230000 op (2 1/2 jaar)

Vervangen:
gasklephuis (revisie) 250,- zelf gedaan
startmotor: 75,- zelf gedaan (was wrschlk achteraf niet nodig
koppeling incl vliegwiel: laten doen: 1200,-  >:(
Achterremschoenen: 50 euro
groete beurt: 600,-
nieuwe lpi pomp: 300,-
nieuwe dynamo: 650,- (laten doen in FRankrijk)
wiellager rechtsvoor: 100,-
draagarmen voor: 250 (laten doen)
voorste lambdasonde origineel volvo 100,- zelf gedaan

Kortom: diike 3300 euro in 2 1/2 jaar en 60000 km verder
en je wordt gek van de software aanpassingen bij vernieuwingen/upgrades, ben daar ook al zon 200 euro armer aan geworden

Wat zit er aan te komen:
bougies, of bobines
injectoren gas

Rijdt wel lekker, maargoedkoop is t vooralsnog niet te noemen  :eusa_snooty:

BR

Sbv

Mijn vorige V70n denk ik op 110000 km 1750 euro ? V70n van eind 2005, in 2 jaar 110000 km mee gereden
Alle motorsteunen
Draagarmen voor
stuurkogels
wat remmen spul
Beurtjes

Onder garantie zijn er nog wel wat zaken vervangen

grijzev70tdi

Valt hier ook wel mee, met 225 gekocht, nu op 311 000.

Fusseekogel, injector, motorsteun, turboslang, remschijven en blokken voor en achter, handremkabel, handremschoenen.
Niet echt bijzondere dingen, alleen volgende week kan dure rekening worden, worden de klepstoters vervangen, distributie, waterpomp, olie, filters. Dan komen binnenste stuurkogels er nog aan, automaatbakolie verversen.

Ach, dan kan die ook wel weer een tijdje ;D Moet toch wel heeeeel veeel gebeuren mochten we terug gaan naar 850/X70 als dagelijkse auto

Taranis

Citaat van: grijzev70tdi op 19-11-2012 22:15:45
Citaat van: Sbv op 19-11-2012 22:14:15

Klopt, maar software laden kun je niet zelf. En soms is dat best nodig.

Alarmsirenes gaan regelmatig kapot trouwens, maar is weer via software te deactiveren

Of je steekt er voor 130 euro een nieuwe in.

Citaat van: Robert855 op 19-11-2012 22:09:07
maar een V70 N is dus ook niet betaalbaar blijkbaar?

Niet betaalbaar wil ik niet zeggen, maar ik vind het soms wel te duur ja.

Chris

Net als Misha heb ik aan de S60 ook niet veel meer te doen dan regulier onderhoud, terwijl er aan de 850 altijd wel iets kapot was, niet werkte of hij me zelfs liet staan. De S60 is al drie jaar en 50k erg betrouwbaar (MY '04). Toen ik hem net had begaven een schokbreker en de aircopomp het, die zijn netjes onder garantie vervangen (auto kwam van een Volvo-dealer).

Verder heb ik alleen wat regulier onderhoud gehad zoals remmen aan de voorzijde, een beurtje, een paar motorsteunen en banden. Er zal vast wel een keer iets kapot gaan, maar ook dat is met inmiddel 240k normaal. Ik verwacht dat de koppeling eraan zit te komen aangezien hij wat begint te klapperen. Ook zullen binnekort de draagarmen moeten. Tot slot heb ik waarschijnlijk een kapotte luchtkwaliteitssensor, maar die vervang ik tzt wel omdat je daar vrij weinig van merkt.

Zoals al gezegd zijn de onderdelen prijzig maar kun je wat besparen door zelf onderhoud uit te voeren. Zelfs met het weinige onderhoud dat ik aan de S60 heb bespaart me dat best wat geld.

Het rijdt heerlijk en wat mij betreft een stuk comfortabeler dan de 850. De S60 is achterin wel wat klein.

Robert855

Ik ben me bewust van het feit dat meer electronica meer defecten met zich mee kan brengen. Ik heb ervaring met een alfa 166 2.4 jtd, en die was full options, maar daar heb ik enkel in drie jaar tijd een kabelboom van de achterverlichting vervangen en dat was het dan ook. maar ja dat had wellicht ook anders gekund, alfa kennende!