Verlichting rechter koplamp nu voor de 4e keer stuk in een half jaar.

Gestart door Spin!, 20-11-2012 14:01:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Spin!

Gisteren belde vrouwlief op vanuit de auto...linker koplamp stuk  :eusa_wall:

Ik begin te vermoeden dat de oorzaak misschien toch door piekspanning komt. Hoe ga ik dit controleren!? En wat veroorzaakt dit?

www.vm-parts.nl

thuur

Citaat van: Spin! op 24-11-2012 10:01:07
Gisteren belde vrouwlief op vanuit de auto...linker koplamp stuk  :eusa_wall:

Ik begin te vermoeden dat de oorzaak misschien toch door piekspanning komt. Hoe ga ik dit controleren!? En wat veroorzaakt dit?

Meten met een meter die snel meet en MIN en MAX kan onthouden. Meestal de dynamo.


Gr 8)

Blackfox

Auto starten met de lampen aan vinden die lampjes ook niet leuk ;)

Broabander

Citaat van: bassieS70 op 24-11-2012 11:34:18
Auto starten met de lampen aan vinden die lampjes ook niet leuk ;)

Volvo schakelt automatisch de lampen uit bij starten hé. Dus ze gaan weliswaar 2x aan maar dat verklaart geen 4 lampen per halfjaar.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

Spin!

Klopt, zit ook geen logica in. Donderdag naar Dirk, hopen dat we iets vinden.

www.vm-parts.nl

Spin!


www.vm-parts.nl

Hengeveld

Missende isolatie van bedrading naar de lamp zal niet de oorzaak zijn van vroegtijdig overlijden van een lamp.

Je zegt dat beide lampen snel kapot gaan. Zoals al eerder gezegd is wordt de levensduur van lampen flink verkort met 'koude start' dus aanschakelen van lampen als ze koud zijn. Bij starten met lampen aan doe je dat twee keer (contact aan, dus lampen aan; dan starten, dus lampen weer uit en vervolgens weer aan).

Verder is de levensduur afhankelijk van het merk en type. Jij gebruikt een goedkoop merk met blauwe coating. Probeer (als proef) eens wat anders.

Spin!

Citaat van: Hengeveld op 29-11-2012 19:08:01
Missende isolatie van bedrading naar de lamp zal niet de oorzaak zijn van vroegtijdig overlijden van een lamp.

Je bedoeld, het is natuurkundig geen probleem wanneer de bedrading bloot ligt en contact maakt met de massa?  :eusa_think:

www.vm-parts.nl

Hengeveld


ruspek

ik zou ook zeggen om voordat je de auto afzet de lampen geheel uit te doen.
Pas nadat de auto weer loopt de lampen pas weer aan te doen.
Dit elimineert in ieder geval de piekspanning.

Groet Ruben
__________________________________________________________

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000