Verlichting rechter koplamp nu voor de 4e keer stuk in een half jaar.

Gestart door Spin!, 20-11-2012 14:01:45

Vorige topic - Volgende topic

Spin!

Gisteren kwam mijn vrouw thuis (het gebeurt ook altijd bij haar, nooit bij mij) en zei dat er weer een koplamp stuk was.

Een half jaar geleden, of misschien al langer zelfs, heeft Dirk een kortsluiting verholpen in de unit zelf. Probleem destijds was dat er continue zekeringen kapot sprongen of het lampje.

Afgelopen zomer had ik sindsdien al 2 keer het H1 lampje vervangen en was het compleet beu en heb er een andere koplampunit in gezet. Vandaag zijn we weer 2 lampjes verder, in totaal dus 4 stuks.

Wat heb ik al gedaan:

- koplampunit vervangen
- 4x lampje vervangen
- zekering vervangen, ook al was deze niet stuk.
- schakelaar dashboard vervangen

Wat kan ik nog doen(?):
- relais vervangen?
- ...
- ...
(graag aanvullen).

Het probleem doet zich alleen voor in de rechter unit. Ik heb maar eens een foto gemaakt van het lampje zelf. Vreemd genoeg lijkt hij niet stuk ondanks dat het bijna zwart geblakerd is. Alsof hij te warm word, en toch is het een normaal 55W lampje.

type lampje KLIK!

www.vm-parts.nl

-D©©©L-

Spin!

Citaat van: -D©©©L- op 20-11-2012 14:26:41
welk merk & type lamp is dat ?

Halogen Auto Lamps H1 12V55W. Verder staat nog bij: DHE (ik gok de leverancier) en uv cut. Zelf denk ik dat het een white-label betreft. Vermoed niet dat het aan het lampje ligt, ook de Philips lampjes komen er zo uit. Het maakt dus weinig uit of je er een lampje van 20 euro of 2 euro in stopt.

www.vm-parts.nl

Galactica

Hmmmm...vreemde kwaal.
Had er zelf ook last van (nou ja, de 850 dan). Ding vrat lampjes bij het leven.
Was bij mij ook de rechter inderdaad.

Spin!

Citaat van: Galactica op 20-11-2012 14:43:55
Hmmmm...vreemde kwaal.

Maar nooit de oorzaak gevonden of er naar gezocht? Ben wel benieuwd wat je hebt gedaan om het tegen te gaan, of te verhelpen. Elke keer een nieuw lampje er in draaien lijkt me niet de oplossing. Die krengen gaan ook alleen maar stuk als het donker is, niet bij daglicht waarbij ze eenvoudig(er) te vervangen zijn.

www.vm-parts.nl

MrCain

Zijn je massa's en stekkers van die koplamp nog wel goed? Heb dat indertijd met de Benz ook gehad : stekkertjes waren een beetje lurp en maakte toch niet volledig goed contact. Hier achter gekomen door de spanning op de lamp de meten, zat gewoon 3 volt verschil in......dikke massa en nieuwe stekkers gemonteerd en probleem was toen over  :eusa_dance:
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

The Demon

Zou het kunnen dat er iets van vettigheid in de unit zit?
Halogeen lampjes vinden dat niet leuk, daarom mag je er ook nooit met je vingers aankomen, het verkort de levensduur van de lamp.

En anders kan het iets van een te hoge spanning kunnen zijn, in dat geval meten = weten.

Groet,
The Demon.

Edit: Typo.

Galactica

Citaat van: Spin! op 20-11-2012 17:19:10
Citaat van: Galactica op 20-11-2012 14:43:55
Hmmmm...vreemde kwaal.

Maar nooit de oorzaak gevonden of er naar gezocht? Ben wel benieuwd wat je hebt gedaan om het tegen te gaan, of te verhelpen. Elke keer een nieuw lampje er in draaien lijkt me niet de oplossing. Die krengen gaan ook alleen maar stuk als het donker is, niet bij daglicht waarbij ze eenvoudig(er) te vervangen zijn.

Uiteindelijk bedrading vervangen. Nu moet ik zeggen dat de isolatie van de bedrading redelijk "uitgedroogd" was en er niet al te fris uitzag.
In mijn geval draadbreuk/sluiting ofzo. In de periode daarna bleef het lampje branden.

konniekip

hmm, ik ken de kwaal, had dat met mijn GLT alter 1. Met mijn T-5R alter 2 geen problemen.

LeonW

Eventuele oorzaken:
-Piekspanningen (hier zijn weerstanden voor te krijgen)
-Met lamp vervangen het glas aanraken

Volvo S70 2.5T

thuur

Citaat van: LeonW op 21-11-2012 20:26:49
Eventuele oorzaken:
-Piekspanningen (hier zijn weerstanden voor te krijgen) -> dynamo nazien en evt. herstellen

-Lampje scheef in de fitting geduwd
-Slechte bekabeling of stekkers
-Veertje sluit de lamp niet (geheel) op

Gr :D

Jan_D.

Het probleem doet zich ook bij nieuwe auto's voor! De eigenaresse van een nieuw gekochte Citroën Pluriel heeft een jaar of drie met die auto gereden zonder dat de dealer het kapotte-lamp-probleem kon oplossen. Zij rijdt nu in een ander merk.

Spin!

Citaat van: thuur op 21-11-2012 21:14:27
Eventuele oorzaken:
-Piekspanningen (hier zijn weerstanden voor te krijgen) -> dynamo nazien en evt. herstellen

Zou een slechte dynamo alleen de rechter unit treffen? Ik ga morgen die unit eruit halen en dan maar kijken of ik iets kan vinden aan het veertje en de kabels maar even nazien.

www.vm-parts.nl

thuur

Citaat van: Spin! op 21-11-2012 21:27:38
Citaat van: thuur op 21-11-2012 21:14:27
Eventuele oorzaken:

Zou een slechte dynamo alleen de rechter unit treffen? Ik ga morgen die unit eruit halen en dan maar kijken of ik iets kan vinden aan het veertje en de kabels maar even nazien.

Tja, er zijn lampjes en lampjes. Je hoeft maar net een zeer goed lampje links erin te hebben en rechts blijf je wisselen met mindere kwaliteit. Maar in dit geval verdenk ik eerder een andere oorzaak inderdaad.

Gr ;)

Hengeveld

Vocht in de lampunit? En probeer anders eens normale lampjes zonder blauwe zooi erop.