Mijn 850 T-5, er is tóch leven na de 940...

Gestart door Wouter1973, 27-11-2012 10:08:31

Vorige topic - Volgende topic

Wouter1973

Citaat van: NinaPaul op 11-07-2020 18:27:22
Leiding vanaf de injector naar spruitstuk.
De nieuwe injector zit er in, en voilà: weer een vlotte start in de ochtend. :-)

V70geRwin

Citaat van: Wouter1973 op 15-07-2020 09:55:44
Ik ga eens kijken. In elk geval eerst eens kijken wat het doet als ik de nieuwe messing accupoolklemmen monteer. Vanochtend weer een paar keer gehad dat alle dashboard lampjes een seconde lang knipperend oplichten. Het toerental in de motor neemt dan ook iets toe en zakt weer in als de lampjes uit gaan.

Het is goed te doen en als je de ventilator van de radiateur er even uitneemt kan je overal best goed bij!

Wouter1973

Grappig toch altijd. Net als je denkt de boel weer een beetje op orde te hebben gebeurt er weer iets onvoorziens. Onderweg van Arnhem naar Zutphen plotseling vrijwel continu knipperende dashboard lampjes. Niet goed! :eusa_naughty:
Gestopt bij Deventer, laadstroom gemeten op de accuklemmen met stationair draaiende motor: 11,4 V. Wederom: niet goed! ANWB gebeld, want ik weet dat als de spanning in de buurt van de 10V komt alles gewoon echt uitvalt. ANWB concludeerde na meting op de dynamo (ik geloof weerstand) dat deze de geest had gegeven. Met een hulp accu erbij naar Zutphen kunnen rijden, onderweg 'getrakteerd' op een voortdurend knipperende kerstboomverlichting in het instrumentenpaneel. Goed voor de zenuwen, als je voortdurend rekening moet houden met waar je de auto nog uitrollend veilig heen kan sturen mocht de boel uitvallen. Met de leenfiets van de garage naar huis, en als het goed is wordt morgen een gebruikte dynamo gemonteerd dus alles komt goed. :)

Vulk

Wouter1973

Citaat van: Vulk op 16-07-2020 08:07:29
Volhouden...
Yep. En zo'n dynamo, dat gebeurt gewoon een keer. Als het zo gemaakt is, heb ik best een mooi afvinklijstje van de afgelopen tijd:
- turbo gereviseerd
- startmotor vervangen
- lpg verdamper gereviseerd
- lpg injector vervangen
- achterwisser gerepareerd
- (heel binnenkort) dynamo vervangen

De volgende 100.000 km probleemloos roffelen dus. :-)

Ries van de Zilverschuit

'k Help je het hopen  :D. Mijn ervaring is na bijna 11 jaar dat er altijd wel weer iets nieuws opduikt. Al zijn dat vaak wel weer de kleinere dingen, of de dingen die voor de tweede keer komen. Mijn grootste frustratie zijn al die aftermarktspullen die zeer vroegtijdig de geest geven. Vooral van HellaBehr.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Wouter1973

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 16-07-2020 10:03:27
'k Help je het hopen  :D. Mijn ervaring is na bijna 11 jaar dat er altijd wel weer iets nieuws opduikt. Al zijn dat vaak wel weer de kleinere dingen, of de dingen die voor de tweede keer komen. Mijn grootste frustratie zijn al die aftermarktspullen die zeer vroegtijdig de geest geven. Vooral van HellaBehr.
Herkenbaar dat er telkens weer iets nieuws opduikt, ik maak me ook geen illusies hoor ;-)

de Boeing

Volhouden idd, nog even en alles is weer goed voor 2 ton!

Ik heb een extra kabel gelegd van dynamo naar accu (voor betere laadstroom) maar keertje volledig nieuw stroomkabels zou ik ook nog eens moeten doen.

Goedkope aftermarkt/china prul idd vermijden. Er zijn echter wel goeie alternatieven aan blauwe volvo doosjes, zo had ik mijn dynamo nieuw van Bosch (en je moet dan je oude inleveren zodat ze die kunnen reviseren, prettig voor mijn duurzaamheidsgevoel), niet supergoedkoop maar wel fors minder dan in volvo doos... (met mijn TRW servo pomp had ik dan weer minder geluk, want die was al na 5000km lek...)

Taranis

Citaat van: de Boeing op 16-07-2020 10:51:23
zo had ik mijn dynamo nieuw van Bosch (en je moet dan je oude inleveren zodat ze die kunnen reviseren, prettig voor mijn duurzaamheidsgevoel), niet supergoedkoop maar wel fors minder dan in volvo doos...

Volvo doet dit zelf inmiddels ook. De C70 heeft ook een gereviseerde dynamo erin zitten waarbij de oude inderdaad terug gaat. Prijs was acceptabel :)

Wouter1973

Citaat van: de Boeing op 16-07-2020 10:51:23
Volhouden idd, nog even en alles is weer goed voor 2 ton!

Ik heb een extra kabel gelegd van dynamo naar accu (voor betere laadstroom) maar keertje volledig nieuw stroomkabels zou ik ook nog eens moeten doen.

Goedkope aftermarkt/china prul idd vermijden. Er zijn echter wel goeie alternatieven aan blauwe volvo doosjes, zo had ik mijn dynamo nieuw van Bosch (en je moet dan je oude inleveren zodat ze die kunnen reviseren, prettig voor mijn duurzaamheidsgevoel), niet supergoedkoop maar wel fors minder dan in volvo doos... (met mijn TRW servo pomp had ik dan weer minder geluk, want die was al na 5000km lek...)
Nog 2 ton zou mooi zijn. Ik monteer ook alleen goed aftermarket pul, maar bij zoiets als een dynamo ga ik liefst voor een gebruikte voor een paar tientjes (ten opzichte van 230 euro voor een nieuwe). En als ik kan kiezen tussen een prima gebruikte startmotor van 3 tientjes of een nieuw Bosch voor een veelvoud daarvan is de keuze ook snel gemaakt. Het blijft een oud hok met al ruim 4 ton op de teller inmiddels en misschien nog een paar jaar levensduur te gaan met mijn jaarlijkse kilometrage. Dan maak je met onderhoud toch andere keuzes dan bij een auto van een paar jaar oud. Heb ook lang getwijfeld of ik nou die turbo revisie moest doen, gezien de nog te verwachten levensduur van de auto. Toch blij dat ik dat heb gedaan. :-)

V70geRwin

Gebruikt doe ik niet meer. 1x een stuurhuis gebruikt er in geschroefd en paar maanden later weer lek.
Breng de dynamo binnen bij een revisie bedrijf, voor 100 is hij na een dag weer als nieuw.
De besparing op de kosten van de dynamo verlies je als deze snel weer de geest geeft.

Edit, voor je het weet gaat de auto langer mee dan je verwacht  ;)

de Boeing

Je kan geluk hebben met gebruikt te monteren (nieuw onderdeel van net afgeschreven auto, maar die kans is natuurlijk heel klein).

Mijn nieuwe bosch was 200 euro, maar 100 euro bij lokaal revisiebedrijf lijkt idd nog betere optie.

Bij iets wat je met 2 schroeven en 5min hebt vervangen zou ik gokje van gebruikt monteren durven nemen, iets als dynamo, of zeker een stuurhuis gewoon altijd betrouwbaar doen (gezien het werk).

V70geRwin

Citaat van: de Boeing op 16-07-2020 12:29:38
Je kan geluk hebben met gebruikt te monteren (nieuw onderdeel van net afgeschreven auto, maar die kans is natuurlijk heel klein).

Mijn nieuwe bosch was 200 euro, maar 100 euro bij lokaal revisiebedrijf lijkt idd nog betere optie.

Bij iets wat je met 2 schroeven en 5min hebt vervangen zou ik gokje van gebruikt monteren durven nemen, iets als dynamo, of zeker een stuurhuis gewoon altijd betrouwbaar doen (gezien het werk).

Yep, maar zelfs de antennering heb ik net weer nieuw gekocht. M.a.w. hij mag er nog lang niet uit  ;D

Wouter1973

Het is allemaal weer goedgekomen met een gebruikte originele Dynamo uit een T5-R en een nieuw multiriempje. Zometeen nog even naar de Volvo dealer in Zutphen voor de gratis zomercheck. Benieuwd wat de tips worden.  :)

Wouter1973

Resultaat zomercheck dealer: olielekkage aan passagiers kant. Best wat sporen daar aan onderkant bodemplaat. Kijken waar het vandaan komt behoorde niet tot de gratis zomercheck, dus dat moet ik nog onderzoeken. Zal wel een keerring zijn ergens.  :eusa_think: