Mijn 850 T-5, er is tóch leven na de 940...

Gestart door Wouter1973, 27-11-2012 10:08:31

Vorige topic - Volgende topic

Vulk

Wouter1973

En sinds gisteren voorlopige puntjes op de 'i' gezet: nieuwe zomerbanden 205/50/16 van Landsail (ja ja, laat die discussie maar losbarsten, maar scoren goed in tests en kosten beduidend minder dan Vredestein en Michelin).
En een gloednieuwe Stark bobine.
Die airco wordt met deze temperaturen wel een prioriteit... :eusa_think:

Wouter1973

Afgelopen weekend flink lopen klooien met de T-5. Wat een half uurtje werk had moeten zijn ('even' de electrode afstand van de bougies iets verkleinen naar 0,6 mm) werd een avondvullende klus omdat de Bosch bougiekabels roet in het eten gooiden. De siliconen mantel die om de bougies valt bleek op alle bougies te zijn versmolten met de porseleinen mantel van de bougie.
Dat krijg je ervan als je eigenwijs bent. Bougicord moet je hebben is al vaker geroepen. En Bougicord gaat het worden.
Ik heb de fabrikant een mail gestuurd met foto's, zodat ik hopelijk nog (een deel) van de aankoopprijs van de Bosch kabels vergoed krijg.
Time to move on. Waar ik nog wel vertrouwen in Bosch heb behouden, is voor wat betreft de verdelerkap en rotor. Deze zijn besteld en -als het goed is- onderweg.
Verder een Green inlegluchtfilter besteld en geplaatst. Amper verschil in geluid, qua prestatie merk ik (maar dat kan illusie zijn) dat de turbo iets beter oppakt en wat makkelijker en sneller op maximale druk komt. Kan natuurlijk ook komen omdat het oude (Bosch) filter er al een tijdje in zat. Die was niet heel vuil op zich, maar misschien was de luchtdoorlaat toch al wat beperkter geworden. Meteen de bodem van de luchtfilterbak maar eens goed leeggezogen, daar zat toch behoorlijk wat zand in.
En nu mis ik de airco wel. Er is door de vorige eigenaar e.e.a. aan vernieuwd (o.a. nieuwe condensor geplaatst) maar koud worden: ho maar. Maar eens beginnen met aanvullen en een lektest. Het schijnt dat koelmiddel wel flink duurder is geworden, maar dat gaan we meemaken.
Leder interieur eens flink opgepoetst, gewoon met zwarte schoenencreme. Dit goed in laten trekken, en de dag erop goed nagewreven met een doek. Daarna nog met kleurloze ledervet ingewreven en ook nageboend. Ziet er aanmerkelijk beter uit al. :)
Nog op het TO DO lijstje staat, naast nieuwe bougiekabels en verdelerkap/rotor, de carterventilatie. Het slangetje op het kleppendeksel laat olie door, en voelt me ook net iets te hard en stug aan naar mijn zin. Ik durf de slangenklem ook niet veel strakker te draaien, want dat gaat waarschijnlijk alleen maar meer lekkage geven daar.
En dan hebben we nog de PTC nippel. Valt niet mee om het juiste type te vinden voor mijn auto. Ofwel de aansluiting voor 4 mm vacuüm slang ontbreekt, ofwel de aansluiting is er wel maar in een grotere diameter. De bijbehorende slang is er, zo weet ik inmiddels, ook in allerlei varianten. Met extra vacuüm aansluiting op de buis (naast de nippel) of zonder. Ik heb via via een nippel gevonden, maar daar werd echt de hoofdprijs voor gevraagd. Dus voorlopig hou ik het nog even bij de huidige nippel, die nu met vloeibare pakking goed luchtdicht op de buis vast zit. Ziet er minder fraai uit, maar als je niet teveel in die hoek kijkt valt het ook niet zo op.  ;)
Blij met de nieuwe zomerbanden en draagarmen voor. Stuurt zoveel fijner nu. Ik hoop dat de Meyle's het lekker lang uithouden. Met mijn jaarkilometrage (ca 40.000 km) spreek ik de voorzichtige verwachting uit voor 2 jaar geen zorgen, wat dat betreft.
Op naar de bodycare behandeling bij Scholten in Arnhem, volgende week. Ik ben heel erg benieuwd naar het resultaat daarvan.

Vulk

Merk je iets van de aangepaste elektrodeafstand van de bougies?

Wouter1973

Citaat van: Vulk op 08-05-2018 11:57:37
Merk je iets van de aangepaste elektrodeafstand van de bougies?
Nou nee, dat heb ik niet meer gedaan. Was zo aan het klooien met het loskrijgen van die kabels dat ik daarna de bougies er weer zo heb ingedraaid. Ik moest namelijk weg en had geen zin in nog meer verrassingen.  ;) Zaten allemaal nog keurig op 0,7 mm.

T5-4life

Vandaag een v70 voor onderhoud. Ook Bosch bougiekabels

C70 T5 coupe LPI 1998 413 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 325 dkm

Wouter1973

Citaat van: T5-4life op 08-05-2018 13:24:44
Vandaag een v70 voor onderhoud. Ook Bosch bougiekabels

http://i67.tinypic.com/16a2tk6.jpg
Bekend beeld. :eusa_wall: Duidelijke les. Ik zei al: IEMAND moet de rol hebben van proefondervindelijk bewijs leveren van wat iedereen al heel lang roept: Bougicords moet je hebben. ;D
En verder zo'n beetje elke sensor dan weer wel het liefste van Bosch.

razorx

Ik het het zelfde plaatje maar dan in het blauw. De vorige eigenaar had er Magnecor kabels in gezet.
Ze waren heerlijk verkleefd met de bougies. Doffe ellende.

Wouter1973

Vandaag alle moed verzameld en de laatste twee Bosch kabels (cilinder 4 en 5) losgetrokken. Inmiddels wat handigheid gekregen hierin: eerst de kabel met grof geweld kapot trekken. Vervolgens de hard plastic huls uit het bougiegat, en daarna de achtergebleven (want aan de bougies verkleefde) siliconen zwarte mantel met een scherp mesje rondom de bougie lossnijden en met een dun tangetje eruit trekken. Vervolgens de bougie eruit draaien en met een mesje de restanten zwarte siliconen van de bougiemantel krabben. Bij het losdraaien van bougie 4 brak trouwens de bougie nog doormidden. :eusa_wall:
Het leek me niet goed om verschillende bougies te gebruiken, dus ik heb nu de oude Bosch Super Plus bougies (die allemaal op 0,65 mm stonden gesteld) er weer in gedraaid. Hehe. Wat een nare klus, maar het loopt weer allemaal.
Plasjes olie verwijderd op het kleppendeksel. Die kwamen uit de carterventilatieslang. Die moet echt een keer vervangen worden (is behoorlijk hard) maar nu even met iets vloeibare pakking wat beter sluitend kunnen maken om het gat op het kleppendeksel. De slangenklem strakker aandraaien is niet de oplossing hier, want dan schuift het slangetje onder druk van de slangenklem omhoog.

Meteen de mistlampen aan de voorzijde voorzien van LED. Niet omdat ik dat nou zo mooi vind (integendeel!) maar de gloeilampjes gaan om de haverklap stuk. Hopelijk houden de LED's het iets langer uit.

Wouter1973

De poetsbeurt bij Scholten in Arnhem was een gedeeltelijk succes. De buitenkant is mooi geworden na de uitgebreide poetsbeurt. Zie onderstaande foto's.
Waar ik minder over te spreken was, was het interieur. Viel me al snel op dat het hemeltje plotseling wat hing, en dat deze bij de zonnekleppen aan de voorzijde zelfs een beetje los zat. Waarschijnlijk met een krachtige stofzuiger de boel schoongemaakt en gedeeltelijk losgetrokken. Gelukkig werd er heel servicegericht gereageerd op mijn telefoontje hierover: komende dinsdag mag ik de auto weer brengen en gaan ze het in orde maken (ben heel benieuwd hoe ze dat hangende hemeltje gaan oplossen) en ik krijg vervangend vervoer.
Verder bezig met het onder garantie vergoed krijgen van de Bosch bougiekabels, die ik allemaal stuk heb moeten trekken om ze los te krijgen van de bougies. Omdat daarbij ook een bougie is gesneuveld, heb ik mijn oude Bosch Super Plus bougies er weer in gedraaid. Leek me niet goed om met twee merken bougies rond te gaan rijden. Opvallend verschijnsel: ik heb mijn 2-3-1 foutmelding weer terug... :eusa_doh:
Omdat ik toch weer bijna aan nieuwe bougies toe was binnenkort bij de dealer maar weer een setje originele Volvo bougies halen.

Vulk

Die is mooi! Wees er maar zuinig op!

Wouter1973

Ben er zeker zuinig op! Daarom baalde ik ook als een stekker toen ik het hemeltje ineens deels naar beneden zag hangen.  :'(

Wouter1973

Buitenkant is niet slecht voor een '94-er toch?  :)

elianmars

Die mag wel eens gepoetst worden. De lak is een beetje dof  :eusa_think:

knip

Inderdaad...
Een polijst  beurtje zou hem goed doen  ;D   8)
Ziet er mooi uit .