Mijn 850 T-5, er is tóch leven na de 940...

Gestart door Wouter1973, 27-11-2012 10:08:31

Vorige topic - Volgende topic

marc-850

Vervangen zal niet zo'n probleem zijn denk ik. Maar moet dat naderhand niet gebalanceerd worden?

Wouter1973

Citaat van: marc-850 op 02-11-2019 18:56:40
Vervangen zal niet zo'n probleem zijn denk ik. Maar moet dat naderhand niet gebalanceerd worden?
Volgens mij is de core zelf al gebalanceerd.

Died850

Meestal zitten er helaas toch wel scheuren in de behuizing van een 15G turbo. Voornamelijk bij de opening van de wastegate.

arjenT5R

Nieuwe chra installeren is niet zo moeilijk maar zoals al eerder aangegeven de conische huizen zijn zonder uitzondering allemaal gescheurd... Dus die zou ik zeker niet hergebruiken.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Wouter1973

Citaat van: arjenT5R op 02-11-2019 20:46:23
Nieuwe chra installeren is niet zo moeilijk maar zoals al eerder aangegeven de conische huizen zijn zonder uitzondering allemaal gescheurd... Dus die zou ik zeker niet hergebruiken.
Dan wordt het toch uitkijken naar iets met rechte of schuine flens en downpipe (laten) aanpassen. Of ik loop nog tegen een redelijk 15G exemplaar aan voor een schappelijk bedragje die in elk geval geen olie lekt. Zojuist weer veel kosten gehad aan remklauwen, remslangen en APK dus wil het niet te gek maken.

arjenT5R

Ik heb sowieso wel een bruikbaar turbinehuis liggen voor je... Ook een conisch exemplaar zelfs! Dus dat icm een nieuwe kern zou nog een nette uitkomst kunnen zijn.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Wouter1973

Al een tijdje irriteerde ik me aan een soort 'kloenk' geluid rechtsvoor, vooral bij drempels. Aangezien draagarmen net nieuw zijn, en er niets van speling te ontdekken valt in stabilisatorstang en reactiestangen toch de veerpootlagers maar als verdachte aangemerkt. Lagers zelf lijken in goede staat, maar duidelijk te zien dat de bussen in het rubberen gedeelte aardig los zijn gescheurd:

Menno3274

Wouter1973

Citaat van: Menno3274 op 20-02-2020 16:54:09
Mooi, nieuwe en weer gaan  ;D
Yep! Geen gekloenk meer en lijkt ook allemaal iets directer en iets minder zoekerig nu. ☺️

Menno3274

Citaat van: Wouter1973 op 20-02-2020 17:44:19
Yep! Geen gekloenk meer en lijkt ook allemaal iets directer en iets minder zoekerig nu. ☺️

Dat is fijn. Ik moet ook maar eens kijken. Bij mij lijkt het op stuiteren ipv dempen.. ::) (mag ook wel met 343k km denk ik)

Wouter1973

Achteraf gezien had ik al een tijd de aanwijzingen voor slechte lagers. Aanlopen rechtsvoor bij mijn iets hogere winterbanden (205/60/16), vooral met een passagier voorin. En nou zijn de 850's al niet geweldig met spoorvorming, het was een tijd lang af en toe flink opletten bij spoorvorming. Dat is een stuk stabieler nu. Vering / demping voelt ook anders voor. Kortom, erg blij met nieuwe lagers / veerschotels.

Wouter1973

Long time no see!  ;) Lijkt het zo, of is het hier al een paar maanden erg rustig? :eusa_think:
Tijd voor een korte update. Inmiddels ben ik de 400.000 km's ruim gepasseerd, en eigenlijk roffelt de T-5 rustig door. Paar dingetjes die er aan komen:

1. Ratelend geluid ergens vanuit onder de motorkap bij gas los, en bij stilstand met de versnelling in 'D'. Het ratelen houdt op als ik 'm in Neutraal of Parkeerstand zet. Zouden ook de WC-eend blokjes (cheap anti-marter solution) kunnen zijn, ik heb nog niet goed gekeken. Automaat schakelt verder goed, dus die verdenk ik niet.
2. Heel soms bij starten draait de startmotor wel rond, maar pakt ie de starterkrans niet. Een keer opnieuw starten helpt dan
3. Ik moet echt een keer met de cv aan de slag. Afstandsbediening werkt niet meer, dat wil zeggen: de knipperlichten reageren wel maar de auto gaat niet via AB open of dicht. Laatst ook een keer meegemaakt dat de auto, terwijl ik er in zat, spontaan op slot ging.
4. De turbo is aan het overlijden. Al geïnformeerd voor revisie, denk dat dat er binnenkort aan zit te komen. Tot nu toe blijft de 'schade' beperkt (al een poos) tot een blauwe walm bij gas los (en nee, dat zijn niet de klepseals, die zijn al aangepakt) en wat olie in de turbobuizen en onderaan de aansluiting op de intercooler. Spoelt goed op, trekt als een lier dus qua functionaliteit nog prima. Heb iemand gevonden die revisie kan verzorgen, nu alleen nog even zien te achterhalen of ik ECHT een conische flensaansluiting heb. Denk van wel, maar kan ik dat ergens aan zien zonder demontage?

Voor de rest mag ik niet klagen :)

)()()sT

Gewoon even het hitteschild eraf halen. Dan zie je het. Ik heb op m'n roffels nooit dat hitteschild gehad en bij de T-5R ook recent weggehaald. Daar is 3 jaar terug een nieuwe turbo op gezet bij de vorige eigenaar en dat is ook een 15G met conische flens. Ik ga wellicht voor een grotere dus dan komt die vrij.

konniekip

Ik zou de startmotor wel snel vervangen. Dat geratel en ook het niet meelopen van de krans bij starten kan op slijtage wijzen. De bendix kan soms blijven meelopen of juist niet goed uitgaan waardoor de starterkrans verslijt.

Wouter1973

Citaat van: konniekip op 20-05-2020 15:13:20
Ik zou de startmotor wel snel vervangen. Dat geratel en ook het niet meelopen van de krans bij starten kan op slijtage wijzen. De bendix kan soms blijven meelopen of juist niet goed uitgaan waardoor de starterkrans verslijt.
Ai. Heb startmotor jaren geleden al eens vervangen (was een andere T-5) en kan me herinneren dat dat niet perse een heel erg leuk klusje was. Ik herinner me een of andere moer aan de onderzijde waar je bijna niet bij komt...

Ter check: is het niet mogelijk dat het in het contactslot zit of is een haperende bendix per definitie slijtage van de startmotor?