reviseren/vervangen automaat

Gestart door H_Rovers, 06-12-2012 13:08:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

H_Rovers

De 5-traps automaat in mijn v70 (2.4 20v uit 2000, type classic) is niet helemaal lekker meer. Hij bonkt behoorlijk bij lastwissel en schakelt niet lekker, ondanks nieuwe olie en steunen. Ik moet (en wil) er op den duur dus iets mee, en ik ben me aan het orienteren wat. Eerst een paar vragen:
1. Op basis van het VIN nummer zie ik dat de automaat het typenummer AW55-50/51SN heeft. Volgens mij wordt er bedoelt ofwel AW55-50SN ofwel AW55-51SN. Wat is het verschil tussen deze twee?
2. Is de AW55-50SN bak in alle volvo's hetzelfde en uitwisselbaar? Maw, kan zo'n bak uit een v40 in een v70 worden gebouwd? Of uit een v70n in een v70 classic? (of s60 in een v70 classic, etc.)

Ik twijfel dus tussen ofwel een revisie, ofwel een goeie tweedehands. Economisch is het misschien niet verstandig om de automaat te laten reviseren, maar verder is de auto nog goed en ik wil er nog wel een aantal jaren mee vooruit. Bij tweedehands lijkt het me lastig om te beoordelen of de bak nog goed is. Sowieso hebben zowat alle sloopauto's maar net iets meer als 100000 km gelopen, lijkt me enigzins dubieus. Hoe controleer je dat? Hebben jullie nog tips/ideeen/opmerkingen mbt revisie of tweedehands of iets anders?

H_Rovers

Geen meningen hierover? Dat ben ik niet gewend op dot forum ;-)

Ludo

Citaat van: H_Rovers op 07-12-2012 23:32:11
Geen meningen hierover? Dat ben ik niet gewend op dot forum ;-)

Wellicht omdat die al in de tig andere topics over dit onderwerp vermeld zijn. ??  ;D

De keuze tussen 2é hands en nieuw moet je uiteindelijk toch ook zelf maken.
Nieuw doet het meeste pijn, ben je zelf handig en wil je de gok wagen dan kan het anders.
Dat is zowat de korte samenvatting...

H_Rovers

Ik heb natuurlijk wel oude topics gelezen. M'n vragen worden echter niet compleet beantwoord. Overigens noem jij nieuw, ik heb het over revisie. Is eigenlijk net wat anders, want wat is de garantie dat een geregisseerde automaat echt als nieuw is?

Schnappi

hoeveel heeft de de auto nu gelopen?


H_Rovers


Schnappi

orginele volvo olie gebruikt met spoelen/verversen?

H_Rovers

Nee, maar voor die verversing van de olie deed ie het ook al. Daarnaast zou de gebruikte olie wel de goeie eigenschappen moeten hebben

Schnappi

heb zelf ook de aw55 en schakelde ook beroerd, heb toen gevraagd bij monteur om te verversen en hij raade aan om volvo olie te gebruiken deze bakken zijn hier heel gevoelig voor.

na het verversen schakelt de bak heel wat soepeler, soms nog wel wat haperend, maar je kunt niet verwachten dat de bak weer als nieuw schakelt.

andere olie kan zelfs de bak slopen.

B4 cover modificatie gehad?


H_Rovers

Zoals ik op internet lees is die b4 cover een issue op latere modellen (modeljaar 2001).

Schnappi

al meer info over de automaatbak?

Citaat van: H_Rovers op 06-12-2012 13:08:27
De 5-traps automaat in mijn v70 (2.4 20v uit 2000, type classic) is niet helemaal lekker meer. Hij bonkt behoorlijk bij lastwissel en schakelt niet lekker, ondanks nieuwe olie en steunen. Ik moet (en wil) er op den duur dus iets mee, en ik ben me aan het orienteren wat. Eerst een paar vragen:
1. Op basis van het VIN nummer zie ik dat de automaat het typenummer AW55-50/51SN heeft. Volgens mij wordt er bedoelt ofwel AW55-50SN ofwel AW55-51SN. Wat is het verschil tussen deze twee?
2. Is de AW55-50SN bak in alle volvo's hetzelfde en uitwisselbaar? Maw, kan zo'n bak uit een v40 in een v70 worden gebouwd? Of uit een v70n in een v70 classic? (of s60 in een v70 classic, etc.)

Ik twijfel dus tussen ofwel een revisie, ofwel een goeie tweedehands. Economisch is het misschien niet verstandig om de automaat te laten reviseren, maar verder is de auto nog goed en ik wil er nog wel een aantal jaren mee vooruit. Bij tweedehands lijkt het me lastig om te beoordelen of de bak nog goed is. Sowieso hebben zowat alle sloopauto's maar net iets meer als 100000 km gelopen, lijkt me enigzins dubieus. Hoe controleer je dat? Hebben jullie nog tips/ideeen/opmerkingen mbt revisie of tweedehands of iets anders?

H_Rovers

Nog niet. Ik heb nog geen tijd gehad om ermee naar een specialist te gaan. Nu wil het geval dat de oom van een goeie vriend van mij zo'n specialist, dus dat komt alvast goed uit, maar ik ben er dus nog niet geweest.

Vulk

Vraag ook maar eens de prijs bij de dealer voor een nieuwe.
Het verschil met revisie zal vast wel meevallen en dan ben je 'zeker'.

toonbinneveld

Alle info over GEARTRONIC problemen op een rij:

De Aisin Warner 55-50SN is heel wat anders dan de 55-51. De 55-50SN is historisch problematisch na twee ton ongeveer.

De bakken met verschillende onderdeelnummers zijn NIET makkelijk onderling uitwisselbaar. Software is elke keer anders en stekkers kunnen verschillen. Aisin-Warner kwam toen bijna maandelijks met een nieuwe update en er is dan ook bos aan onderdeelnummers voor de AW50-55SN. Let daar dus op als je een ruilbak oid. gaat kopen.

meest problematisch is de 9480901 (heb ik nu 3 keer aan de hand gehad), maar ook andere series hebben problemen. Er geld wel: Hoe nieuwer, hoe minder kans op gedoe.


Reden 1: vervuiling ATF door geen olieverversing in onderhoudsschema Volvo. Gevolg: problematisch en hard schakelen door vuiltjes in het magnetische-kleppenhuis dat de bak bedient

Reden 2: Bak had in het begin een stop=neutraal-functie in de software. Hierdoor schakelt de bak elke keer als je tot stilstand komt naar neutraal. Dit bleek overmatige slijtage aan de koppelbanden te geven. Hiervoor is een update verkrijgbaar die die functie verwijderd, bij de dealer met onderdeelnummer 30646691.

Als deze update nooit gedaan is dan is de kans groot dat de koppelbanden echt versleten zijn. Al de bak dan ook echt slipt bij rijden dan is deze echt overleden en heeft ATF flushen/verversen geen zin. Dit kan je redelijk betrouwbaar testen door te kijken of de auto gaat kruipen als je hem in Drive hebt staan en de rem loslaat. (wel op een mooi vlak stuk asfalt testen)

Als de auto blijft staan, dan zijn er twee mogelijkheden: Of de auto heeft de stop/neutraalfunctie nog en schakelt verder goed. Maar dan was je dit niet aan het proberen waarschijnlijk  :P  . Waarschijnlijker is dat je stil blijft staan en de bak verder ook slecht schakelt of zelfs niet goed voorruit komt, dan is je bak overleden.

Oplossing als de bak alleen maar bonkig schakelt en af en toe te laat schakelt (meestal tussen 3e en 2e versnelling bij gas los situatie):

Dure oplossing: Olie verversen of powerflushen. Risico powerflushen, vastzittend vuil kan loskomen en nog meer problemen veroorzaken, maar als je goed flushed gaat het 9 van de 10 keer goed. Om flushen echt goed te doen, kan je het beste ook de oliekwaliteitsindex in de computer laten resetten bij de dealer. Dan weet de software dat er nieuwe olie in de bak zit en dus weer veel meer frictie heeft.

Goedkope oplossing: Mijn ervaring is dat meerdere keren aflaten en vullen ook goed werkt en heeft minder risico op losmaken oud vuil. Na de eerste keer bijvullen met verse olie een lang stuk gaan rijden met veel schakelen. 100+km minimaal. Ikzelf rij er meestal 1000Km mee. Als het goed gaat dan heb je nu alweer een veel beter en soepeler schakelende bak. Ben je nu alweer tevreden over het schakelgedrag dan ben je nu klaar. Heb je toch het idee dat het nog beter kan, dan gewoon nog een keer aflaten en vullen.

BELANGRIJK 1: Olie ALLEEN bijvullen door de pijlstokopening en niet door de grote bout bevenop de bak. Mocht je dit overigens wel gedaan hebben dan doet je B4 koppelband het niet meer en heb je dus geen derde versnelling meer. Mocht dit toch gebeurt zijn (gebeurt zelfs bij de dealer wel eens  :eusa_wall:) dan zal Volvo je een nieuwe bak aansmeren. Niet op ingaan, maar mij contacten, ik maak de bak in een uurtje weer werkend voor een redelijk bedrag.

BELANGRIJK 2: alleen geschikte olie gebruiken: Dexron 3 of beter. In Nederland betekent dat voor goedkoop: (prijs zonder korting auotmaterialenzaak..) Eurol 1100=16 euro per liter. Kroon-oil SP 2062=22 euro/liter.  ALS JE VERKEERDE OLIE TOEVOEGD (BIJV. DEXRON2), DAN GAAT JE BAK HOE DAN OOK SNEL KAPOT!

Daarnaast hebben ALLE 55-50sn t/m productiemaand 04-02 een probleem met de B4 kap. Deze altijd controleren op de losgescheurde o-ring aan de binnenkant. Tip: Als je hem toch losdraait, haal een nieuwe voor twee tientjes bij de dealer en vervang hem dan meteen.

Interessant leesvoer over deze bakken:

http://www.sonnax.com/system/pdfs/86/original/TASC-TIP-01-09.pdf

http://www.myvolvolibrary.info/Tech_files2_ficheiros/AW55-50%20SN.pdf

Hopelijk is alles zo een stukje duidelijker geworden, succes!

NinaPaul

CiteerNiet op ingaan, maar mij contacten, ik maak de bak in een uurtje weer werkend voor een redelijk bedrag.

Reclame voor jezelf?
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz