Lucht via de raamschakelaars???

Gestart door Midicijnman, 12-12-2012 21:29:22

Vorige topic - Volgende topic

Midicijnman

Die Roffels blijven me verbazen...
Het was mij al eens opgevallen dat er (koude) lucht stroomt door de raamschakelaar in de deur als het raam open staat. Vooral 's winters voel je dat goed met het raam op een kiertje. Ik dacht altijd dat dat kwam doordat er lucht tussen het raamrubber door lekte en zo via de binnenkant van de deur door die schakelaar kwam. Maar vandaag flikkerde ik bijna van mijn stoel van verbazing toen datzelfde gebeurde toen iemand het raam van het bijrijdersportier open deed. Dan voel ik dus óók koude lucht uit de schakelaar in míjn deur komen.  :eusa_doh:

Zit daar een ventilatortje in? En zo ja, waarom? Koeling van de schakelaar? Of ben ik de enige met een bizarre ventilatie?

MEN-O

Vreemd, dit heb ik ook, en dat met een C70.., ook tocht het onder bij de deur. (Alleen als het raam op een kiertje bijv staat !, dus absoluut niet met raam dicht.)

Midicijnman

Citaat van: MEN-O op 12-12-2012 22:27:58
Vreemd, dit heb ik ook, en dat met een C70.., ook tocht het onder bij de deur. (Alleen als het raam op een kiertje bijv staat !, dus absoluut niet met raam dicht.)

Gelukkig, ik ben niet de enige! Ook als je het andere raam open doet? Onder bij de deur ga ik morgen eens checken.

Citaat van: koen.s op 12-12-2012 22:28:52
Geen last van koude lucht bij mn raamschakelaar.
Voel wel soms koude lucht bij mn radio.

Dat zou dan nog een lekke slang kunnen zijn want die lopen daar achterlangs.

MEN-O

Hmm, andere raam is me niet opgevallen, zal het eens proberen.

volvobug

Ik voel het altijd meer via de handgreep.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Midicijnman

Klopt. Via de handgreep voel ik het ook. Maar het grote raadsel is: raam aan de passagierskant open, lucht uit de deur aan de bestuurderskant...
Ik heb net nog even een rondje gereden en onderaan de deur voel ik geen tocht. Ik vergat om eens te kijken wat er gebeurt als ik een van de achterramen open doe.
First World problems, dat wel, maar hier snap ik gewoon geen bal van!  ???

volvobug

Raam open op snelheid creëert onderdruk in de auto, lucht wordt dan via alle openingen aangezogen. Ook via het deurpaneel.  Denk ik....

Midicijnman

;D

Da's een goeie! Zoals de Mythbusters zouden zeggen: plausible.

Maar als het morgen niet gebeurt met een achterraam open...

Robster480

Het lijkt inderdaad tocht te zijn, ik had het twee jaar geleden ook voor het eerst toen ik met het kanteldak open reed.
Ook dan voel je het bij de handgrepen in de deur aan beide kanten. Dit komt door de aanzuiging door het geopende dak (in dit geval raam) en de manier waarop de lucht vervolgens circuleert door de auto.

De warme lucht uit de auto wil naar buiten (stijgt) en de koude lucht naar binnen (daalt). Een soort van hoge/lage drukgebied krijg je dus in je auto > een logisch gevolg hiervan is verplaatsing van lucht = voelt als tocht.

En dat op de hele vroege ochtend of late avond, net hoe je het bekijkt!

@ Koen, staat bij jou niet toevallig de airmix open, waardoor je extra koude lucht door het rooster boven de radio aanzuigt?
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>

volvobug

Citaat van: Midicijnman op 13-12-2012 00:34:24
;D

Da's een goeie! Zoals de Mythbusters zouden zeggen: plausible.

Maar als het morgen niet gebeurt met een achterraam open...
Myth confirmed! Ik heb het met het achterraam open gecheckt en ook dan komt er lucht via de handgreep, zij het wat minder als dat er een voorste portierraam openstaat.

Met wat aerodynamisch inzicht ook wel logisch...

Piere

Citaat van: Midicijnman op 12-12-2012 23:57:36

;D

Ik heb het soms ook bij de 850 op de vreemdste momenten. Zelfs als alles dicht is en de blower gewoon aanstaat voel ik soms koude tocht. Maar zoals al gezegd, eigenlijk logisch ook als je erover nadenkt :)
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

Robster480

Citaat van: koen.s op 13-12-2012 21:53:17
Citaat van: Robster480 op 13-12-2012 00:48:24
Het lijkt inderdaad tocht te zijn, ik had het twee jaar geleden ook voor het eerst toen ik met het kanteldak open reed.
Ook dan voel je het bij de handgrepen in de deur aan beide kanten. Dit komt door de aanzuiging door het geopende dak (in dit geval raam) en de manier waarop de lucht vervolgens circuleert door de auto.

De warme lucht uit de auto wil naar buiten (stijgt) en de koude lucht naar binnen (daalt). Een soort van hoge/lage drukgebied krijg je dus in je auto > een logisch gevolg hiervan is verplaatsing van lucht = voelt als tocht.

En dat op de hele vroege ochtend of late avond, net hoe je het bekijkt!

@ Koen, staat bij jou niet toevallig de airmix open, waardoor je extra koude lucht door het rooster boven de radio aanzuigt?

Airmix?
Heb de airco altijd op automatich staan.

Meeste linkse is het 'draaiwieletje' van de airmix :)
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>

fpede

Citaat van: Piere op 14-12-2012 00:47:20
Citaat van: Midicijnman op 12-12-2012 23:57:36

;D

Ik heb het soms ook bij de 850 op de vreemdste momenten. Zelfs als alles dicht is en de blower gewoon aanstaat voel ik soms koude tocht. Maar zoals al gezegd, eigenlijk logisch ook als je erover nadenkt :)

Hier hetzelfde,... Zeer irritant als het interieur nog niet opgewarmd is! En die tocht zit dan precies op mijn handen aan het stuur :eusa_doh:, verwarming dan maar een tandje hoger en richten op het stuur! ;D

Hiker

mmmm...bij mij begint er ook ineens een lampje te branden.....ik zat aan deurrubbers te denken die niet meer goed aansluiten..... :eusa_think:
"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

Midicijnman

Inderdaad: met geopend achterraam, links of rechts, doet ie het ook. Ramen dichthouden dan maar met die kou...