Project: Volvo 855 opnieuw starten na 8 jaar stilstand

Gestart door chiekbol, 18-12-2012 23:54:23

Vorige topic - Volgende topic

chiekbol

Volvo radio is een standaard radio. Omdat de wagen nu momenteel niet thuis staat (omdat ik er toch vandaag niet aan kon werken) kan ik geen foto maken van de radio.
Ik probeer dit zo snel mogelijk te doen.

Vandaag ben ik niet bij de wagen geweest maar heb wel een lekke band gemaakt die onder de wagen moet. Momenteel ligt er het reserve wiel onder. De lekke band zat niet goed in de hiel van de velg. Probleem dus normaal opgelost nu.

Gisteren had ik wel iets vreemds. De batterij is goed en plots ging het alarm af... reden weet ik niet echt. Ik probeerde toen te starten maar ging niet onmiddellijk (mogelijk omdat alarm nog actief was). Het geluid van het alarm was zeer stil en ging stiller en stiller tot bijna niets meer.
Na dit heb ik het alarm op service mode gezet en de wagen ging perfect aan. Klaarblijkelijk was de batterij dus nog dik in orde.
Nu stel ik mij de vraag waarom gaat het alarm dan zo stil? Is dit een andere batterij en zo ja hoe laad deze batterij zich op? met de huidige batterij? Dus dan zou het kunnen dat mijn huidige batterij binnen paar dagen ook plat is?

The Volvoboy

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

elianmars

Citaat van: The Volvoboy op 21-12-2012 18:13:47
Accu van de alarmsirene?

Er zijn er nog maar weinig die nog in orde zijn. Is meestal de hoofdzaak van "vals alarm".

chiekbol

Ja maar waar zit deze accu van het alarm en kan ik deze opladen?
Of hoe moet ik dit gaan aanpakken? Iemand ervaring ermee?

De radio is standaard. Hieronder een iets wat vage foto maar dit is alles wat ik er nu van heb.
Zijn hier soms standaard dingen die hieraan kapot gaan?
Of weet iemand zeker hoe ik hem aanzet? volgens mij is het gewoon aan de knop draaien.
Ik vind het wel gek dat als ik duw op de knop er geen klikje in zit.

hertogjan6

Citaat van: chiekbol op 22-12-2012 18:33:22

De radio is standaard. Hieronder een iets wat vage foto maar dit is alles wat ik er nu van heb.
Of weet iemand zeker hoe ik hem aanzet? volgens mij is het gewoon aan de knop draaien.

http://i48.tinypic.com/t068zq.jpg

ja!! gooi daar maar neer die wieldoppen hahahaha :D
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

volvo 480

deze radio,s zitten ook in de 480  als er een accu in de auto staat en je het contact op aan zet zou hij het moeten doen ook als er een code in zit dan moet ie aan gaan en om de code vragen

850 R

leuk project man! ook gaaf om te zien dat deze na 8 jaar weer opgevrolijkt word, mede ook omdat mijne nu na 16,5 jaar vrolijk gebrult te hebben nu 8 jaar stil gaat staan. alarm dat opeens aanspringt kan een kapotte inbraaksensor zijn, dat was bij mij het geval.
3e motor, 3e bak, 2e interieur, 2e set deuren, 2e laklaag, 2e frontje, volans zijn aan restauratie toe, maar originele uitlaat :)

robin-850-92

Ik geloof dat je de volumeknop van de radio moet indrukken? ( kan het fout hebben hoor. )

triton

Citaat van: chiekbol op 22-12-2012 18:33:22

http://i48.tinypic.com/t068zq.jpg

Als je guard I hebt (grijze ab) dan heb een sirene waarvan de batterijen hun beste tijd hebben gehad.
Je kan eventueel oplaadbare knoopcellen erin solderen of de sirene vervangen.
Ik zelf had tijdelijk mijn draden zo doorverbonden dat de batterijen omzeilt werden.
Professioneel raddraaier

chiekbol

Dan denk ik dat ik eerder ga voor het insolderen van knoopbatterijen.
Maar waar zit die sirene met batterijtjes? En werkt dit nu echt alleen maar met knoopbatterijtjes?
Ik had verwacht dat er een soort van moto batterij voor het alarm in zou zitten.

chiekbol

Vandaag niet zo een productieve dag.
Slecht contact uit een standlichtje gehaald.
Dakrailstips verwijderd omdat ze toch helemaal los zaten en omdat ze gespoten/vervangen moeten worden Heeft iemand dit al eens gespoten want lijkt me moeilijk omdat het rubber en metaal niet van elkaar te krijgen is.

Radio, het type radio is CR603 maar als ik de spanning op de stekkers meet die bij de radio aankomen meet ik hier ook geen spanning. Al de zekeringen in het motorcompartiment heb ik gecontroleerd en zijn nog goed. Verder heb ik dan onder het stuur even wat opengedraaid omdat ik dacht daar nog zekeringen te vinden maar helaas ben ik er hier geen tegen gekomen. Zijn er soms ergens beruchte stekkers die soms los springen? Of zie ik iets anders over het hoofd.

Ruitensproeier heb ik bijgevuld maar de ruitensproeier achter blijft het niet doen. Na eens tegoei gekeken te hebben merk ik dat het geluid wat ik voorheen dacht te horen van het pompje het geluid van de ruitenwisser is die wel gaat als ik sproei. Dus ik vermoed dat het pompje het niet meer doet. Dus ik zal dan eens op zoek moeten gaan naar de plaats waar het pompje zich bevind en misschien dit eens opendoen.

Tot slot dan even doorgegaan met het alarm. Ik heb de sirene gevonden en ook de batterijtjes waarover jullie spreken. Als ik de spanning hierover meet heb ik 3.5V. Weet iemand hoeveel dit moet zijn?
En laad dit zich op via de gewone batterij? Nuja batterijen zien er slecht uit... beetje groen uitslag dus vervangen lijkt me het beste. Helaas kon ik het type batterij niet meer lezen en voor uitsolderen was het wat laat/donker geworden. Nu als ik aan de juiste spanning kom en het zijn herlaadbare batterijen zal ik waarschijnlijk niet veel mis kunnen doen, toch?

chiekbol

Batterijpack ligt eruit want deze morgen was de auto (gelukkig zachtjes) aan het zingen.
Nu was ik aan het denken als ik juist weet wat spanning en capaciteit ik moet hebben kan ik hier eigenlijk ook een ander standaard (goedkoop) batterijpack van deze tijd in solderen.
Nu heb ik wat opzoekwerk gedaan maar kan momenteel nog niet veel vinden dus als iemand raad weet is het altijd welkom.
Wel wil ik nog eens naar een elektronica zaak gaan waar ik al meermaals goed geholpen ben (ook met bricoleerprojectjes) en hier wisten ze altijd raad.
Dus alarm wordt vervolgd!
Nog enkele fotos van origineel batterijpack. Voor de mensen die het niet kunnen lezen en toch graag zouden willen lezen wat er op de batterij staat: GP SYLVA CHARGE 280K Ni-Cd en ook 11-3B

De radio doet het ondertussen ook. Met dank aan een goede vriend van mij. Hij heeft het even nagemeten en tot de conclusie gekomen dat er toch wel spanning bleek te zijn maar dat de zekering van 3 in de radio zelf naar de maan was. Wel vreemd dat er in de Volvo enkel van voor boxen staan. Vanachter zijn er geen gemonteerd vandaar dat er geen klank uit kwam... maar ja wat wil je met zo een crisiswagen ;-)

Tot slot nog even op zoek gegaan naar pompje van achterruit sproeier en ook gevonden. Ik hoor het klikken als het bediend word maar bollen doet het niet. Ik wou het er eens uitschuiven maar dit lukte voorlopig nog niet maar dit kom in orde. Beetje kruipolie en dan schuift het wel maar die had ik niet bij de hand.

Wat mij ook opviel is dat waar de stuureenheid of processor (of wat het ook is) zit daar moet volgens mij ook een filtertje zitten maar dit zit er duidelijk niet. Ik heb deze stuurkaart er ook niet uit willen halen omdat ik misschien vreesde voor verlies van gegevens. -> dus ik bedoel het bakje dicht bij het ruitensproeier reservoir.

UserID6342

Standaard oplaadbare batterij / accupack halen bij een electronicaboer is altijd het goedkoopste ipv die van Volvo zelf aanschaffen.  Neem wel even je oude batterij mee dan komt het zeker goed.

Bij een Alter II (zoals jij hebt) zit er geen 'filter' naar de ECU bak toe.  Wel bij een Alter I en die zit bij de kunstofplaat waar de koelfan aanhangt

chiekbol

Pompje van de achterruiten sproeier is ook gemaakt.
Het zat vast. Ik heb het opengedaan los gemaakt en terug toe gedaan.
Probleem dus opgelost.

Ook heb ik de kap van distributieriem even afgenomen.
En de distributieriem zit er in mijn ogen nog (nagel)nieuw uit.
Ik zeg niet dat hij er nog lang op blijft liggen maar zonder schrik durf ik er zo toch wel even mee rond te rijden.
Enkele foto's zodat jullie ook kunnen oordelen.

The Volvoboy

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km