lock up, hoe zit het nu?

Gestart door Wouter1973, 24-12-2012 15:24:02

Vorige topic - Volgende topic

Wouter1973

Aangezien in dit draadje: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,61573.15.html
wordt beweerd dat de AW-50-42 automatische versnellingsbak onder normale omstandigheden -zelfs vanaf 40 km/u -in de lock-up schakelt, in elk geval in de 3e én 4e versnelling, heb ik een vraag.
Ik zou deze bewering graag aan willen nemen, ware het niet dat bij mijn AW50-42 (die in een 855 T5 uit 1994 zit ingebouwd) de lock-up bij rijden in 'D' alleen inschakelt rond 85 km/u (en daarboven), en bij rijden met keuzehendel in '3' schakelt de lock-up bij ongeveer 65 km/u in. Bij 40 (of 50) schakelt deze bij mijn auto beslist niet in, het minste beetje gas bijgeven resulteert in verhoogd toerental, hetgeen aangeeft dat er sprake is van slip door de koppelomvormer (en dus geen vaste verbinding door de lock-up). Bij 90 km/u voel je de lock-up wel duidelijk inkomen, en merk je dat (voorzichtig) versnellen zonder slip gaat.
Oftewel, óf mijn automatische versnellingsbak is defect, óf de bewering uit het aangegeven draadje klopt niet.
Googlen of bladeren in mijn originele instructieboekje heb ik uiteraard uitgebreid gedaan, maar levert nog niets op, omdat daar alleen wordt gesproken over het aanwezig zijn van een lock up, niet over wanneer deze dan inschakelt.
Met het gevaar dat ik direct weer als eigenwijs wordt bestempeld, of opmerkingen als 'heb je soms teveel gezopen' en 'wie de bal kaatst' over me heen krijg heb ik toch maar besloten dat het leer-effect prioriteit heeft boven het risico van opmerkingen van eerder genoemde aard.
Vandaar de vraag: wie helpt mij aan de feiten over het inschakelen van de lock-up?

MVeldhuis

Ik heb niet zoveel verstand van de volvobakjes maar bij de bakken waar ik mee werk is lock-up vaak afhankelijk van motortoerental, gevraagd vermogen, versnelling, belasting.

Als gevolg hiervan kun je dus niet zeggen van dan en dan komt de lock-up in, dit is gewoon afhankelijk van teveel variabelen.
Er zijn zelfs situaties dat de lockup helemaal niet in komt en je rustig je versnellingsbakje op kunt fikken.

mehn

Citaat van: Wouter1973 op 24-12-2012 15:24:02
Oftewel, óf mijn automatische versnellingsbak is defect, óf de bewering uit het aangegeven draadje klopt niet.

Over jouw automaat kan ik niets zeggen. Ik kan wél zeggen dat de lockup bij mijn auto in D al bij 55km/h inschakelt als ik dat wil.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

hathü

Citaat van: mehn op 24-12-2012 15:49:09

Over jouw automaat kan ik niets zeggen. Ik kan wél zeggen dat de lockup bij mijn auto in D al bij 55km/h inschakelt als ik dat wil.
Bij mij lukt dat ook rond de 50 a 60 km al, soms spontaan en soms help ik hem door iets gas te geven of juist terug te nemen.

UserID6342

Eensch, de AW 50-42 bakken hebben allemaal een lock-up in de 3e én 4e versnelling. Als jouw bak slipt, toeren maakt zonder snelheid verhogen, is dat dus absoluut niet goed.  Oorzaak kunnen verschillende dingen zijn, maar het goedkoopste is om dan 'even' de olie te wisselen...

arjen850

Citaat van: mehn op 24-12-2012 15:49:09

Ik bij 49 op de teller :eusa_dance: ;D

innocenti

Mijn auto heeft hetzlefde als topic starter. En al 370000km lang. Bak schakeld bij 50kmh in de 4de versnelling als er geen vermogen gevraagd wordt. Lockup is duidelijk voelbaar bij 85kmh of handmatig in de 3 zetten.

Mijn vorige 850 hetzelfde. Lijkt me dus geen probleem.

Wouter1973

Citaat van: innocenti op 24-12-2012 18:40:54
Mijn auto heeft hetzlefde als topic starter. En al 370000km lang. Bak schakeld bij 50kmh in de 4de versnelling als er geen vermogen gevraagd wordt. Lockup is duidelijk voelbaar bij 85kmh of handmatig in de 3 zetten.

Mijn vorige 850 hetzelfde. Lijkt me dus geen probleem.
Alsof je het over míjn automaat hebt. :)

arjenT5R

Begin maar eens met wat frisse olie! Lockup kan er al veel eerder inkomen en als ie met aankondiging komt dan moet je zeker eens olie gaan vervangen! Bij mij zie je alleen toerental iets inzakken je voelt verder niets.

Met nieuwe automaat aansturing ook geprobeerd lock up in de 2 te doen maar dat is geen suc6 dat rijdt voor geen meter. ;D

edit: oh en die overdrive waar je het laatst over had vergeten! dat is ouderwets ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Wouter1973

De overdrive zat nog in mijn hoofd vanuit mijn 740 periode. ;)
Olie van mijn automaat is overigens recentelijk ververst. En die aankondiging valt mee hoor, je voelt er inderdaad weinig van (tenzij je er echt op let). Alleen, als ik 50 rijdt schakelt hij naar de vierde versnelling en voel ik geen lock up.

mehn

Citaat van: Wouter1973 op 25-12-2012 10:31:35
Alleen, als ik 50 rijdt schakelt hij naar de vierde versnelling en voel ik geen lock up.

Is dat wel zo? Bij mij schakelt de auto bij 55 naar de 5 (dat is dus de lockup want ik heb maar een 4 bak).
Tel je wel goed? De eerste keer dat de auto schakelt is naar de 2.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

arjenT5R

Citaat van: mehn op 25-12-2012 11:55:43
Citaat van: Wouter1973 op 25-12-2012 10:31:35
Alleen, als ik 50 rijdt schakelt hij naar de vierde versnelling en voel ik geen lock up.

Is dat wel zo? Bij mij schakelt de auto bij 55 naar de 5 (dat is dus de lockup want ik heb maar een 4 bak).
Tel je wel goed? De eerste keer dat de auto schakelt is naar de 2.

zit wat in  ;D er was toch ook ergens zo'n staatje met snelheid toerental en versnellings lockup etc? ludo? ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ludo

Citaat van: arjenT5R op 25-12-2012 14:39:31
er was toch ook ergens zo'n staatje met snelheid toerental en versnellings lockup etc? ludo? ;D

Neen, Marco.  ;)

;D

-D©©©L-

Tijd voor een kerstpuzzel.   ;D :eusa_dance:

Zonder lockup:

en met ingeschakelde lockup....

rifwachter

Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo