Rood is nu weer grijs

Gestart door Sbv, 31-12-2012 22:22:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Sbv

zo..en toen reden we alweer een jaar in de rode xc60.

Afgelopen jaar ruim 66000 km erbij gezet op de teller, inmiddels 127000 km op de teller staat. Helaas is de automaat bak soms wat nukkig. Binnenkort maar een keer laten spoelen en hopen dat het dan weg is. De meest recente software loste het probleem niet op. Het is bij wegrijden bij stoplicht soms met een schok. Het is dan net alsof de bak in neutraal staat en dan opeens in drive gaat. Bij terug van 5 naar 4 bijv bij afremmen op een afrit voel je soms ook een schokje. De vorige XC60 had na 350.000 km nog nergens last van. Wat zoeken op internet leverde op dat het wel vaker voor komt.

De afgelopen 2 dagen heeft het ding mij naar zuid Portugal gebracht en voor het eerst ben ik de adaptieve cruise control wat gaan waarderen. In Spanje was het heerlijk stil op de weg en dan is het lekker cruisen met 140 a 145 op de teller en cruise aan. Lekker ontspannen kilometers maken.

V70geRwin

Wow 66K km...

Jammer van de bak, de N had dit ook maar kon je wel oplossen met software.

Sbv

We gaan de bak een keer laten spoelen binnenkort en als dat niet werkt dan even verder kijken. Schijnt dat kleppenblok van de bak wel eens minder wordt en dat deze vervangen kan worden en dat het probleem dan ook weg is. In Vida kwam ik ook wat tegen echter zal ik me er nog een keer in verdiepen. Dat was een soort van inleerproces stappenplan.

Vorige week de remmen rondom vernieuwd. Achter was helemaal op, voor kon nog wel even. Jeetje was is dat zwaar uitgevoerd in vergelijking met een 850. 

Vulk

Blij te horen dat die auto zo goed bevalt! Ik vind het stiekem ook wel een mooi ding.
Ik ben benieuwd hoe ze zich zullen houden als ze wat ouder worden.

Sbv

Citaat van: Vulk op 10-08-2018 14:03:13
Blij te horen dat die auto zo goed bevalt! Ik vind het stiekem ook wel een mooi ding.
Ik ben benieuwd hoe ze zich zullen houden als ze wat ouder worden.
de vorige heb ik bij bijna 350000 km weggedaan. Het zit allemaal zeer degelijk in elkaar en met name onderstel is erg zwaar uitgevoerd. Bij de vorige waren de draagarmen bijv nog niet op na 350000 km. Hoe degelijk alles nog is na 15 of 20 jaar weet ik niet

t_w

Is ook wel eens leuk om te lezen dat 'dat nieuwe spul' toch ook wel goed in elkaar zit. 355k km met een setje draagarmen is op z'n minst netjes te noemen :D

Taranis

Citaat van: Vulk op 10-08-2018 14:03:13
Blij te horen dat die auto zo goed bevalt! Ik vind het stiekem ook wel een mooi ding.
Ik ben benieuwd hoe ze zich zullen houden als ze wat ouder worden.

Dan wordt het net een N of 850/x70: de techniek blijft wel heel, uiteindelijk begeeft de koets het als eerste. Dit is een mooi voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=OqFEQgTS_4w

Ik onderschrijf het overigens helemaal. Mijn XC nadert nu de 2,5 ton en er begint eens een handgreepje (kofferdeksel) te weigeren en er is een parkeersensor stuk. Blok en bak blijven heel al heb ik ook nog steeds dat ie af en toe een rotklap geeft als je vertrekt vanuit stilstand. Ik ga er geen bak voor uit elkaar trekken dus het zal mijn tijd wel duren (en anders merk ik het wel als ik de tandwielen van straat kan rapen).
Helaas roesten ondertussen beide subframes en ook de naden van de carrosserie zijn aan de onderzijde van de auto slecht beschermd waardoor roestvorming optreedt.

Citaat van: Sbv op 10-08-2018 13:37:37
Vorige week de remmen rondom vernieuwd. Achter was helemaal op, voor kon nog wel even. Jeetje was is dat zwaar uitgevoerd in vergelijking met een 850. 

Hoe krijg je het voor elkaar om je achterremmen al op te krijgen? Ik heb na 2,5 ton achter de eerste schijven er nog op zitten, enkel het 2e setje blokken :eusa_think:

Sbv

geen idee achter zaten dikke randen op de remschijven en ook de blokken waren een heel eind heen op.
Heb eea niet nagemeten maar alles door nieuw vervangen dan kan ik er hopelijk de komende 150 a 200k weer tegen. Zou de adaptieve cruise er voor zorgen dat er meer slijtage is ?

Op subframe aan de voorzijde kan wat roestvorming op treden. Vorige week op het gemak onder de auto doorgelopen maar nog niets gezien. Nu is de auto ook pas 5 jaar oud. Bij de vorige wat meer roest op voorste subframe maar deze in de coating gezet en daarna niets meer aan de hand

Marc O.

Bij die van mij ook geen roest te zien, maar die is idd ook nog maar 6 jaar oud. Zal het in de gaten houden.
...The Nile isn't just a river in Africa...

KIM

Dat achterremmen relatief snel gaan zie je meer bij moderne auto's. Het heeft te maken met alle veiligheidssystemen aan boord.
Veel merken passen bijvoorbeeld torque vectoring by braking toe om de auto beter de bocht om te krijgen.
Blijft een mooie die rooie!

Sbv

Citaat van: KIM op 11-08-2018 09:45:04

Blijft een mooie die rooie!
612 is het toch ?

Voorzijde zat nog wat meer op de schijven maar deze ook gelijk vervangen. Ik had alles toch besteld.

De s70 had ook wat last van slijtage aan de achterremmen. Waarschijnlijk wat vastzittende klauw. Blokje was helemaal op(en de schijf dus ook) ;D

KIM

Dat 612 zou jij beter moeten weten. Ik rij met 609.

Chris

#2337
Helemaal eens met Sander. Dat nieuwe spul zit erg degelijk in elkaar. Hoewel een N een prima auto was en ook best degelijk vind ik de V60 nog degelijker voelen en ogen. Gooi eens een deur dicht en je merkt het al... lijkt wel een kluis. Interieur zit ook erg strak in elkaar. Niks kraakt of rammelt.

Ik vind het super sturen. Je merkt gewoon dat het een nieuwer ontwerp is. Uiteindelijk zal ook dit onderstel gaan zwabberen op termijn,  maar op dit moment heeft deze ook nog bijna 1,5 ton minder ervaring dan de vorige ;D.

De automaat opmerkingen herken ik deels ook wel van de 8traps. Is dat schokkige met schakelen niet gewoon een ongelukkig schakelmoment? Met de Polestar tuning die ik sinds kort heb is er een hoop opgelost. Soms bonkt het nog wel iets, maar dat zal er wel bijhoren... de tuning is tot en met september in de aanbieding. Doe je het niet voor het vermogen, heb je in ieder geval een veel beter presterende motor en bak... tis een tip :).

Sbv

Helaas is er voor mijn kneutermotortje 2.4 D4 awd 163 pk geen polestar. Rica kan uiteraard wel maar ik heb het geld voor tuning er simpelweg niet voor over

Chris

Ja dan houdt t op... de vraag is ook of Rica tuning je probleem zou oplossen. Polestar is een optimalisatie om de "rijdbaarheid" van de auto te verhogen, daarbij is specifiek gekeken naar het gedrag vande bak. Rica draait toch vooral om vermogen....