Turbo charger foutcode

Gestart door evdborn, 04-01-2013 21:43:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

evdborn

Nog steeds dolblij met mijn V70, maarrrrr.

Bij 160 op de duitse autobaan krijg ik constant het beruchte lampje dat er iets mis is met de motor.

Nadat de snelheid terug is richting 140 km/p uur gaat na ongeveer 5 km het lampje weer uit.
uitlezen met VOL FCR levert de volgende foutcode op.
EFI-242 Turbocharger control valve signal.

Wat zal ik doen ? vervangen, zoja hoe ziet dat ding eruit en waar zit die ?
Ook had ik al gemerkt dat ik 1.4 tot 1.5 bar turbodruk (op aftermarket turbodruk meter) krijg bij volle belasting, verder gaat hij als een speer met een heel behoorlijk zuinig verbruik.

Eric
V70 XC AWD, 2.4 T, 2000.
* V70 TDI, 1998
* 850 2.5 10v, 1996.
* 940 2.3 GLE 1992.
* 480 Turbo 1991.
* 480 ES 1990.
* ( weg foetsie kwijt)

elianmars

#1
TCV. Klein zwart dingetje, waarop drie vacuümslangen zijn aangesloten. Hangt, als het goed is, aan het luchtfilterhuis.

Zie http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/fuel-mixture-formation/injection-system/injectors/boost-pressure-control-valve/1012884/ voor een afbeelding van de tcv.

elianmars

#2
Citaat van: koen.s op 04-01-2013 22:34:30
Citaat van: evdborn op 04-01-2013 21:43:41
Nog steeds dolblij met mijn V70, maarrrrr.

Bij 160 op de duitse autobaan krijg ik constant het beruchte lampje dat er iets mis is met de motor.

Nadat de snelheid terug is richting 140 km/p uur gaat na ongeveer 5 km het lampje weer uit.
uitlezen met VOL FCR levert de volgende foutcode op.
EFI-242 Turbocharger control valve signal.

Wat zal ik doen ? vervangen, zoja hoe ziet dat ding eruit en waar zit die ?
Ook had ik al gemerkt dat ik 1.4 tot 1.5 bar turbodruk (op aftermarket turbodruk meter) krijg bij volle belasting, verder gaat hij als een speer met een heel behoorlijk zuinig verbruik.

Eric


Is dat niet te hoog ?

't Is behoorlijk hoog.

Snel een nieuwe tcv regelen, lijkt me  :eusa_shifty:

thuur

Is de auto gechipped?


Gr ???

RonnieDuck

We hebben het hier toch over een TDI?

Deze draait toch meer druk dan een benzine turbo?
VolvoKV-lid, Volvo240-260register-lid

evdborn

Voor zover ik weet is de auto niet gechipped, maar goed hoe kan dit controleren (volgens mij niet dus).
Wat ik wel weet is dat de diesel gaat als de brandweer, ik heb alleen geen vergelijkings materiaal. Nog nooit in een andere V70 diesel gereden.

Ook bij hoge belasting geen rook/roetvorming, verbruik over de laatste 4000 km is gemiddeld 7,3 liter per 100 km. En dat is inclusief dakkoffer en volle belading op de vakantie naar Zweden vorige week.

Loopt dus perfect, alleen dat lampje bij 160 km/hr en de hoge turbodruk is voor mij een openvraag.
V70 XC AWD, 2.4 T, 2000.
* V70 TDI, 1998
* 850 2.5 10v, 1996.
* 940 2.3 GLE 1992.
* 480 Turbo 1991.
* 480 ES 1990.
* ( weg foetsie kwijt)

arjenT5R

turbo control valve vervangen is mijn advies  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ewout Schalkwijk

Citaat van: evdborn op 04-01-2013 21:43:41
Nog steeds dolblij met mijn V70, maarrrrr.

Bij 160 op de duitse autobaan krijg ik constant het beruchte lampje dat er iets mis is met de motor.

Nadat de snelheid terug is richting 140 km/p uur gaat na ongeveer 5 km het lampje weer uit.
uitlezen met VOL FCR levert de volgende foutcode op.
EFI-242 Turbocharger control valve signal.

Wat zal ik doen ? vervangen, zoja hoe ziet dat ding eruit en waar zit die ?
Ook had ik al gemerkt dat ik 1.4 tot 1.5 bar turbodruk (op aftermarket turbodruk meter) krijg bij volle belasting, verder gaat hij als een speer met een heel behoorlijk zuinig verbruik.

Eric



Dit verhaal kan een kopie zijn van mijn ervaring. Ik heb het al 3 jaar. Alleen ik rijd bijna nooit 160 a 180 km/h. Laatste keer 2 jaar geleden naar Nederland. Toen had ik het ook. Nooit meer aan gedacht om er iets mee te doen. Ik had volgens Pul 1,8 bar turbodruk, en ja: de auto is gechipped.

Tijdens het testrijden samen met Jaap Pul ging het lampje niet branden, maar op weg naar huis in Dld wel.

Wie weet dat ik het nog ga fiksen in Nederland. Ik kom over 7 weken weer over de autobahn gestoven met de V70. ;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein