carter vol sludge.

Gestart door jacques1967, 13-01-2013 13:09:36

Vorige topic - Volgende topic

NinaPaul

Bij extreme vervuiling helpt geen enkel "wonder" middel meer. Enkel het uit elkaar halen en reinigen.

ATF werkt prima voor lichte vervuiling, door bv overslaan van 1 a 2 oliewissel(s). Let wel dat de losgeweekte sludge meer stuk kan maken.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

ZC3rr0r

Citaat van: NinaPaul op 14-01-2013 18:14:57
Bij extreme vervuiling helpt geen enkel "wonder" middel meer. Enkel het uit elkaar halen en reinigen.

ATF werkt prima voor lichte vervuiling, door bv overslaan van 1 a 2 oliewissel(s). Let wel dat de losgeweekte sludge meer stuk kan maken.

Voor mij persoonlijk zit dit meer in de richting van preventief onderhoud.
Blok met zoveel op de klok kan (naar mijn mening) van binnen ook niet meer perfect schoon zijn, dus vandaar.

NinaPaul

Ik heb er genoeg open getrokken van liefhebbers (old-timers) die ook "dachten" een revisie nodig te hebben.
(Klepseals, ombouw ongelood, etc.)

Maar als je elke 7.500km de olie ververst (met goede olie) is er nagenoeg geen aanslag. (Ja de onderdelen zijn bruin, maar geen sludge of dergelijke) En ja, ik vervang elke 7.500 km de olie en het filter.

Preventief onderhoud is voor mij de juiste olie op het juiste tijdstip vervangen. Rij je veel korte stukken, met zware lasten, bergen, etc. eerder olie vervangen. Olie en filter kost nog geen halve tank (benzine).
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

peteRRR

Citaat van: ZC3rr0r op 14-01-2013 16:54:22
In de categorie: Ben benieuwd

Stel je wil je motor eens een keer goed reinigen (voordat je de olie ververst uiteraard) na 5 ton.

Is het dan een idee om zoiets als Forte Motor Flush ( http://www.autocentrumduivendrecht.nl/a-22857670/motoronderhoud-producten/forte-motor-flush/ ) erin te gooien om alle afzetting kwijt te raken?
Hebben jullie hier ervaring mee?

Zoals gezegd, ben benieuwd.

@TS: Sorry voor de thread-hyjack

De flush van Forte is een uitstekende reiniger met een sterk smering,s gehalte die tijdens de flush z,n werk doet,een motor met veel km erin die nog nooit een flush heeft
gehad moet je wel voorzichtig zijn en volgens het voorschrift te werk gaan en evt de carterpan handmatig schoonmaken als er ernstige bevuiling zou zijn.
Een flush van Forte gaat bijna altijd goed en als er tijdens een flush een olie lekkage ontstaat dan was er eigenlijk al iets aan z,n eind.
Hoor regelmatig dat het spul zo goed werkt zo ook de andere middelen van het merk maar het kan nooit de plek innemen van een revisie,...het is een onderhoud,s middel wat prima werkt
.Het voordeel van een Forte flush is dat het binnen no-time werkt en niet eerst een 1000 km moet worden gereden,je bent in een uurtje klaar en kan weer met een frisser blok
de weg op.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Hans Duiven

Citaat van: NinaPaul op 14-01-2013 23:50:28
Ik heb er genoeg open getrokken van liefhebbers (old-timers) die ook "dachten" een revisie nodig te hebben.

Maar als je elke 7.500km de olie ververst (met goede olie) is er nagenoeg geen aanslag. (Ja de onderdelen zijn bruin, maar geen sludge of dergelijke) En ja, ik vervang elke 7.500 km de olie en het filter.

Preventief onderhoud is voor mij de juiste olie op het juiste tijdstip vervangen. Rij je veel korte stukken, met zware lasten, bergen, etc. eerder olie vervangen. Olie en filter kost nog geen halve tank (benzine).

Precies, en je kan zelfs beter uit zijn met een standaard motorolie met korte ververs intervallen,
dan een 'high tech' olie die je elke >20.000 km vervangt

Sbv

Wij gebruiken op het werk spul van Fortron, schijnt ook goed te werken

ZC3rr0r

Citaat van: NinaPaul op 14-01-2013 23:50:28

Oei, ik dacht dat de interval 15.000km was.
Dit heeft de garagist ook altijd aangehouden...

Zit ik er dan zo naast, of ben je zelf erg voorzichtig?

Zo te horen gaat er in elk geval de volgende beurt eerst de Forte flush in...

Broabander

15.000 is in principe prima, hoewel voor turbo's 7500 aangeraden wordt.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

ZC3rr0r

Citaat van: Broabander op 17-01-2013 14:50:01

Dus mijn 2.5 20 kleppertje is niet verwaarloost door de aangehouden interval?

NinaPaul

Citaat van: ZC3rr0r op 17-01-2013 15:20:37
Citaat van: Broabander op 17-01-2013 14:50:01

Dus mijn 2.5 20 kleppertje is niet verwaarloost door de aangehouden interval?

Hangt totaal af van het gebruik! Staat overigens ook gewoon in het boekje.
-Gottfried Leibniz

aardigebas

CiteerOei, ik dacht dat de interval 15.000km was.

Schrik trouwens niet van de sludge aan de peilstok van de "groene" sinds er lpg in kwam heeft hij hier in de winter last van. Ringetje van de stok heb ik al eens laten vervangen maar zonder resultaat.
In de zomer is het gewoon weer over..........

peteRRR

Misschien is het eens een probeersel om die peilstok-buis zelf eens te isoleren met zoiets.

Kost amper wat en wie weet is het wat.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Ries van de Zilverschuit

Bij mij werkte het in ieder geval prima. Ik ben van die troep op mijn peilstok af, al zit er nu bij deze kou toch weer een heel klein beetje op. In ieder geval zit er meer olie op dan slugde.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

)()()sT

Met LPG heb je het sowieso meer... Mijn R heeft ook een jasje om de peilstok en daar zit het ook nog een beetje.
Bij de 850 moet ik het nog doen want daar zit ook aardig wat mayo.

ZC3rr0r

Citaat van: aardigebas op 17-01-2013 20:43:26
CiteerOei, ik dacht dat de interval 15.000km was.

Schrik trouwens niet van de sludge aan de peilstok van de "groene" sinds er lpg in kwam heeft hij hier in de winter last van. Ringetje van de stok heb ik al eens laten vervangen maar zonder resultaat.
In de zomer is het gewoon weer over..........

Oke, ik zal erop letten.
Heb in Zweden geen enkele keer mayo gezien aan de peilstok btw, zelfs niet bij -18.