160 kilometer gereden zonder olie vuldop

Gestart door dudumu, 19-01-2013 20:53:43

Vorige topic - Volgende topic

dudumu

ok,

nu heb ik de hoofdvogel afgeschoten qua stommiteiten....
moest deze week nr R'dam (160 km), beetje olie bijgevuld voor vertrek, dop vergeten opschroeven....
kom ik in rotterdam aan, pinkt ineens oliedruklampje... (is beginnen pinken als ik v autostrade af was)
gestopt na een 100-tal meter, motorkap open en je raadt het, roken, smurrie, the works...

smurrie wat opgekuist, olie bijgevuld (had nog 1,3 liter in de auto) en nr bestemming (1 km verder) gereden.
Daarna gepeild als ie koud was (terug vr vertrek nr huis), nog 2,5 liter moeten bijgooien tot halverwege peilstok (gaat om 2,5 20v glt v 93, er zat 5w40 in, nu een mix v verschillende merken 10w40 en wat er nog overbleef vd 5w40), en nr huis gereden (motor deed verder eigenlijk niet echt iets raars qua geluid of zo, luisterend v in de wagen...)

Nu zit ik wel met een tok-geluid stationair (gaat niet weg warm) dat verdwijnt (niet meer hoorbaar is) met toerental verhogen... ook is het geluid er niet na net gestart te hebben, het komt opzetten na een minuutje of zo...

Wat moet ik nu doen?
Zou dit geluid van een (of meerdere) klepstoter(s) kunnen komen of kan ik meteen gaan denken aan lagers(s) die opgesoupeerd is (zijn)? De drijfstanglagers zaten er trouwens nog maar een 8000 km in na een budget revisie (zie mijn topic 'schraapveren')
Nu moet ik zeggen dat ik voordien, ook na de budget revisie (ik reed daarvoor met 10w40) ook een dergelijk geluid had... Ik heb dan in 1 sessie een gare motorsteun (rechtsvoor) vervangen en oliewissel gedaan met 5w40, toen was dat geluid weg...

Ik dacht nu om eens te flushen (heb hier nog een kan met kroon flushing oil staan) en er weer 5w40 op te doen (en nieuwe oliefilter), om misschien eventuele klepstotergeluiden te kunnen elimineren, of ben ik hier naast de pot aan het pissen?

Flink balen iig, het echte probleem is natuurlijk structureel (korte termijngeheugen...)  :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall:

gr dimitri

dielie850

Mij is dus afgelopen week precies hetzelfde overkomen :eusa_wall:
Maar ik werd er wel al na 5 km al opgewezen omdat er opeens behoorlijk veel rook door de verwarmingroosters en onder de kap vandaan kwam.
Is je verder niks opgevallen dan :eusa_think:

BBS

1,3 liter + 2,5 liter is bijna 4 liter olie in soorten en smaakjes bijgevuld van max 6,5 liter die erin gaan :eusa_think:
Ik vrees dat je blok toch schade heeft opgelopen van het te weinige olie wat er nog in zat. Ik zou sowieso supersnel olie verversen en hopen op een goede afloop, maar ik vrees het ergste voor je :eusa_pray:
Volvoloos....

dudumu

neen, tijdens de rit niks gemerkt eigenlijk... moest er geen sneeuw op de weg gelegen hebben ging ik misschien het rookspoor achter de auto opgemerkt hebben, mr was nu niet te onderscheiden...

dudumu

UserID6342

Als je denkt dat het de klepstoters zijn Dimitri, idd een wat dunnere olie erin als normaal.  Je kunt dit ook even doen door een klein beetje ATF olie toe te voegen, een goede 500 km rijden, olie aflaten en dan weer vullen met de 5W40 (incl. nieuw oliefilter)  ATF heeft en sterk reinigend vermogen.  Voeg er niet teveel van toe want dat vind je blokje niet zo leuk, max 250 ml.

dudumu

Bedankt vr het advies Dirk...
Net nog eens goed geluisterd met stethoscoop ed, waarschijnlijk heb ik geluk wat betreft de lagers, van onderen niks te horen... het tok tok tok geluid is er zelfs niet bij starten met koude motor, dan zou  het zich juist moeten manifesteren moest het een drijfstanglager zijn toch?

Voor de rest gedraagt de motor zich eigenlijk vrij normaal voorlopig... (buiten wat onrustig lopen na koud starten, mr dat zal wel aan de temperatuur liggen van deze dagen...)
Flushen en verse olie is nu het plan (idd weer 5w40, olieverbruik is er wel een pak hoger mee, voorlopig moeilijk te zeggen hoeveel, de voorlaatste rit 3,5 liter op 160 km... :-X)

Ik ga in ieder geval een sticker maken 'oliedop!!!' en ergens op mijn dashboard plakken of zo, het is nl niet de eerste keer dat ik dit voorheb... :eusa_wall:

-D©©©L-

Leg de oliedop maar op het motorkap slot. Is die meteen gesmeerd en wedden dat je hem dan niet zomaar dichtgooit.  ;D

Arjanestate

heeb eens hetzelfde gehad met mijn ex 10V, op het werk olie gepeild en de 35 km naar huis gereden, bij het stoplicht onderaan de afrit viel mij een behoorlijke stank op, zal wel, was bijna thuis. Onder de kap gekeken en toen bleek dat ik ook de dop vergeten was, en waar lag die dop? Boven op de kop waar ik hem gelaten heb toen ik moest bijvullen, vraag me niet hoe, maar dat ding was geen cm verschoven  :D
854 T-5 ROOD 1994

nieuwe_arjan

Hoi,

van alles wat er olie nodig heeft kunnen je klepstoters het beste zonder olie.
Nokkenas-, drijfstang- en krukaslagers kunnen er erg slecht tegen.

Soorten olie mengen zou geen probleem moeten zijn. Ik doe het al jaren en alles blijft heel.
Alle soorten olie (door elkaar) is altijd beter dan geen olie. Geen olie (oliedruk) is heel snel het einde van drijfstanglagers.

dudumu

Citaat van: -D©©©L- op 20-01-2013 13:51:01
Leg de oliedop maar op het motorkap slot. Is die meteen gesmeerd en wedden dat je hem dan niet zomaar dichtgooit.  ;D

da's een goeie tip! die moet ik onthouden!!!

dudumu

Ok, heb dus gespoeld met kroon 20w20 flushing oil (motor warmgereden, olie eruit, flushing oil erin, 30 min stationair, flushing oil eruit, nieuwe oliefilter en 5w40 erin),
geluid is niet weg...
Ik heb er een filmpje v gemaakt, is niet veel op te zien (was nogal donker), maar je hoort het tokketokketok geluid duidelijk, ik heb mijn telefoon gewoon boven het kleppendeksel gehouden, min of meer nr de richting vh geluid...

http://www.youtube.com/watch?v=jfSG8N0_gls&feature=youtu.be

het klinkt niet echt als een klepstoter bij het starten, het is een 'droger' geluid zeg maar, en zeer raar maar bij koude motor niet te horen, het komt maar na een minuut of 5 opzetten als de motor wat begint op te warmen... je hoort het ook best stationar en onder een bepaald toerental, bij gasgeven verdwijnt het (of wordt het overstemd door het algemene motorgeluid)
Het is ook moeilijk om te achterhalen waar het precies vandaankomt... het is het beste hoorbaar als ik boven het kleppendeksel hang, niet (moeilijk) hoorbaar als ik aan de distributiekant sta... ik heb het vermoeden dat het uit de kop komt, alsof het 'resoneert' onder het kleppendeksel zeg maar, maar ik ben niet zeker... Kan natuurlijk ook ergens anders vandaan komen... ik heb er ook al onder gelegen, maar daar wordt het overstemd...

Zou er dan misschien toch lagerschade zijn door zonder olie te rijden? Maar dan zou je zo denken dat een dergelijk geluid zich VOORAL bij koude motor zou manifesteren... (of vergis ik mij?) Of toch klepstoter(s)?

Het klinkt volgens mij ook te dof en te droog om van een klepstoter te komen, da's volgens mij meer 'takketakketak'... ipv 'tokketokketok', maar zeker weten doe ik niet...

Kan er iemand plz zijn mening geven? Of herkent iemand dit?

BALEN is het iig...

grtz, Dimitri

Van Breugel

Volgens mij hoor je een lichte terugslag in het inlaat spruitstuk.
Kun je jet luchtfilter deksel losnemen en dan nog eens starten?
Ik denk dat je het geluid dan luider hoort.
In dat geval heb je een lekage van een inlaat klep of hij is verbrand of de klepstoter is te ver opgepompt .

dudumu

Zal ik eens proberen...
Klepstoter teveel opgepompt? ik wist niet dat dat kon... Dat betekent dan een kapotte klepstoter veronderstel ik?

Van Breugel