Hoge piep na motor uit

Gestart door thuur, 08-10-2004 15:01:15

Vorige topic - Volgende topic

thuur

Beste mede-forummers,

Ik heb lang het forum afgezocht, maar kan het niet vinden:

Ik heb het al zolang als ik de auto heb (mijn vorige (=MY94) deed het niet)

Als ik de motor uit zet, hoor ik een heel hoge piep (ik schat rond de 16 a 17KHz). Deze houdt aan voor een seconde of 15 tot 20. Dan volgt een klik en is alles stil.

Wat kan dit zijn ???  ?

Ik heb geen marterverjager of andere after-market electronica in de auto. De auto is niet schoon maar wel 'clean' ;)

Gr 8)

BartT5R

Begin eens met te luisteren waar het vandaan komt?
Misschien iets met de radio of zo, vergeet me nietje voor het afneembaar front of zo?
Ex 855 T-5R, ET chip, Ferrita 3"DP, K&N, Powerflex, Reverse IC, Mstation 80GB, Veerpootbrug.

thuur

Citaat van: BartT5R op 08-10-2004 15:15:17
Begin eens met te luisteren waar het vandaan komt?
Misschien iets met de radio of zo, vergeet me nietje voor het afneembaar front of zo?

Nope, de radio sleep ik al dik 120.000 km met me mee (2001) en heeft dit nooit gedaan.

Het komt echt uit het motorcompartiment. Ik ben te laat om de kap open te trekken en het te lokaliseren (tot noch toe).. Ik ga het nog harder proberen met de kans dat ik op m'n bek ga in de kiezel ;)

Gr 8)

BartT5R

misschien iets om met z'n 2 te doen????
Ex 855 T-5R, ET chip, Ferrita 3"DP, K&N, Powerflex, Reverse IC, Mstation 80GB, Veerpootbrug.

ed

Is het niet de airco die zijn laatste gas door het expansiepijpje perst? Dat kan ook dit geluid verorzaken.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

thuur

Citaat van: ed op 08-10-2004 16:11:08
Is het niet de airco die zijn laatste gas door het expansiepijpje perst? Dat kan ook dit geluid verorzaken.

Helaas, de be-airconditioneerde 855 heb ik een tijdje geleden verkocht. In de plaats daarvan heb ik nu een schuif/kanteldak. Behalve lekken en roesten kan het niet kapot gaan ;D

Gr 8)

ed

Ook niet de ventilator die uitdraait? Deze willen ook wel eens piepen.
Hoelang houdt het piepen aan?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

thuur

Citaat van: ed op 08-10-2004 16:19:46
Ook niet de ventilator die uitdraait? Deze willen ook wel eens piepen.
Hoelang houdt het piepen aan?

Oh! Da's een goeie tip! Dat zou het inderdaad wel kunnen zijn, want als je het zo zegt komt het volgens mij alleen voor als ik lange stukken heb gereden.. Maar ik kan dan weer niet met zekerheid zeggen dat ik ook de ventilator zelf hoor draaien. Er zit een zelfdenkende fan in en in principe draait deze dus door als de motor uit staat maar de temp. te hoog is. En gaat dus niet meteen uit als de motor uit gaat..?

Een seconde of 15 tot 20 schat ik.

Gr 8)

ed

Ze de ventilatie eens uit voordat je de auto afzet. Dan zou de fan al stil moeten staan.

Reitse

Draait de interieurventilator zo lang door dan? Die van mij staat binnen seconde stil dacht ik, of de radiateurfan ook meteen stilstaat...

baxie

Mijn radiateurfan blijft na een lange rit wel een sec. of 15 tot 20 nadraaien. Het zou dus best kunnen dat deze dat is..

baxie

Citeer

dat is afhankelijk van de motortemperatuur.
na een stevige rit blazen kan de radiatorfan wel 10minuten (of méér) blijven nadraaien.
Citeer

Volgens mij blaas ik dan niet hard genoeg ;)

jacobusdejong

80 procent dat het het smoororgaan is van de airco, dit is normaal en er is dan niets mis meer. ;D

thuur

Citaat van: jacobusdejong op 11-10-2004 07:56:51
80 procent dat het het smoororgaan is van de airco, dit is normaal en er is dan niets mis meer. ;D

En wat zijn die 20% dan? ;D

Want zoals je hierboven kunt lezen zit er geen airco in.

Het is voor de rest stil in/uit de auto. Ik hoor geen luchtverplaatsing, de interieurfan lijkt me ook sterk en de normale koelfan staat stil..

Gr 8)

Reitse

Misschien komt er geluid uit je koelsysteem.... Koelvloeistof loopt nog wel even door en vloeistoffen schijnen rare geluiden te kunnen maken door wervelingen o.i.d. Je zou een voorzichtig een koelslang aan kunnen raken om te voelen of er vibratie in zit (die dingen kunnen heet zijn dus wees wel voorzichtig).