Welke bandenspanning??

Gestart door Eric, 12-03-2003 20:35:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ludo

Citaat van: Robert855 op 08-02-2016 20:49:28
Klopt, maar dat is in kpa of psi, en bij de pomp wordt naar bar gevraagd door het apparaat, dus reden voor verwarring want niemand heeft een omrekentabel bij de hand.

Staat er allebei, geen telmachien nodig dus.   :D


http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,13218.0.html

Midicijnman

Precies. Ik zet hem altijd op de volbeladen-boven-de-160. Geen vreemde slijtage of dergelijke en het scheelt zomaar 10% in het verbruik.

Lammert

Citaat van: Ludo op 08-02-2016 21:06:40
Citaat van: Robert855 op 08-02-2016 20:49:28
Klopt, maar dat is in kpa of psi, en bij de pomp wordt naar bar gevraagd door het apparaat, dus reden voor verwarring want niemand heeft een omrekentabel bij de hand.

Staat er allebei, geen telmachien nodig dus.   :D

http://www.mehn.nl/volvo/volvo855t5/Tankklepje%20001.jpg
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,13218.0.html
Hij bedoelt de omrekening van kPa of psi naar Bar. Onthou maar dat 1 bar 100 kPa is (dus 250kPa = 2,5 Bar), moet wel lukken toch ;)

Robert855

Ja kan ook idd, dus bij volle belading voor 3.3 en achter 3.1 bar in mijn geval

jkV70

#154
Citaat van: NinaPaul op 29-01-2013 08:55:54
De bandenman is wss een oudere kerel :D toen bestond het "gel#l" nog niet over het milieu en verbruik. Enkel comfort en levensduur.
Wat veel mensen hier als "te lage" bandenspanning beschouwen is wat fabrikanten in die tijd aangaven als de juiste druk.

Het gewicht van de auto zit aan de voorkant, de banden voor zullen dus hoger (of gelijk) moeten staan dan de achterbanden.

Mijn standaard V70 Classic met standaard bandenmaat 195/60x15 rijd ik met 2.4 barg voor en 2.3 barg achter (< 160 km/h, normale belading), 0,2 bar hoger dan door Volvo aangegeven dus.

Anders rammelt de auto op termijn uit elkaar.

Op een vlak racecircuit zou ik de banden natuurlijk op hogere druk zetten.
Land Rover Discovery 300 Tdi (1997) 340.000 km, Skoda Octavia Combi 1.6 Tdi 110pk DSG7 (2017)

Vroeger: 245 GLE AT (1978) , 245 GLi AT lpg (1984), 244 2.3 AT (1987), 945 TD AT (1990)
en ook: Mini 850 & 1000, VW Golf 1.3 Mk.I, VW Passat 1.6D Estate Mk.II, Land Rover Discovery 200 Tdi, Range Rover Classic TD->300 Tdi, Citroën Xsara Coupe HDi 90pk, Citroën C3 HDi 60pk, Citroën AX 1.1i, Citroën C5 HDi 110pk Break ph.1, BMW 520i E34, Peugeot 205 Cabrio 1.1i, Citroën Xantia 1.9TD Break, Citroën Xantia HDi 90pk Break, Land Rover Discovery 300 Tdi Commercial

Vulk

Ik reed tot over een half uur rondomrond op 2,7bar. Echter heb ik sinds kort nieuwe banden en liggen er nu michelin PS4 op de vooras (205 45 17) en ik vond de auto enorm gevoelig voor spoorvorming en bijzonder direct in het stuur.

Heb nu de spanning verlaagd naar 2,5 bar en deze symptomen zijn quasi volledig verdwenen. Kennelijk hebben de PS4's minder druk nodig dan de Conti sportcontact 5?

rpakuypers

Citaat van: StefanCJ op 30-03-2013 19:58:33
Met de 18 inch wielen weer 2.8 rondom. Bevalt eigenlijk gewoon goed. Wat me ook opvalt is dat ze (ze= in de garage) het bijna overal anders doen. Ergens deden ze er 2.2 in en ergens anders weer 3.0.

Bij mij idem, alles op 2.8. Voldoet mij uitstekend en nooit overmatige slijtage of raar gedrag van de banden.

Groet,
Roger

Benny850

Rondom 2.5. Prima voor zo gebruik..

Vulk

Weet er iemand ongeveer het verschil in bandenspanning tussen warme en koude banden?

volvobug

Citaat van: Vulk op 16-06-2019 19:17:30
Weet er iemand ongeveer het verschil in bandenspanning tussen warme en koude banden?
Ik meen 0,2 a 0,3 bar, als de banden echt warm zijn.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

V70R^2

De variabelen zijn gigantisch, rechtdoor op de autobahn ga je zelfs omlaag, als je vlot rechtdoor wilt rijden is bij 17-18" 3,0 á 3,3 bar ideaal.

Maar, eenmaal op bestemming, dé bergen of als ik een rondje Nürburgring doe laat ik het zakken tot 1,8 bar bij de pomp en kom ik met 2,8 bar de baan af.

classicT5

Formule 1 zitten ze op 1,4 achter en 1,5 voor, als dat je rijstijl is weet je wat te doen ;)

Kim heeft bij slipcursus eens test gedaan met uitbreken, staat me bij dat met hogere spanning, auto minder snel uitbrak. 2,5 a 2,8 heb ik.

KIM

Nee dat had met profieldiepte te maken.
Beste banden achter.