Runflat banden

Gestart door Arnie82, 01-02-2013 14:48:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arnie82

Al wel eea over gelezen maar nog geen duidelijk oordeel gevonden... Runflats onder onze estate's en sedan's.
Ivbm de LPG voorraad heb ik nu een spuitbus set in de auto. Aangezien de zomerwielen er weer aan gaan komen eind deze maand het idee om wellicht runflats te gaan monteren... Nu hoor je meerdere dingen, nml:

#1 Runflats alleen icm een bandenspannings systeem
#2 Runflat banden hebben andere veren nodig ivbm extra stugheid

Ben dus bij deze benieuw of mensen hier al wel eens runflat banden gestoken hebben en in hoeverre de stugheid echt een serieus issue is.

Daarnaast snap ik dat je minder snel een lekke band door zal hebben maar het lijkt me toch dat je ook zonder waarschuwing wel merken zal dat er een band zacht is. ??? Ben je echt de wet aan het overtreden als je runflat hebt zonder dit systeem of is het louter een aanbeveling?
'08 V50 2.0D / Summum / Electric Silver 477 / VolvoTune(d) / Dynaudio / RTI / 17" Freja dark grey

ZC3rr0r

Heb onder mijn (new)Mini runflats gehad ivm de minimale kofferbak.
Stugheid kan ik niet echt over oordelen, dit was een af-fabriek setup en de (new)Mini is van zichzelf al een onwijs stug hok, dus stuiteren deed je daar altijd wel mee.

Wel heeft het me meerdere keren goed geholpen, heb in 3 jaar twee keer een lekke band gehad met die wagen en ben alle keren zonder gekke problemen thuisgekomen (anders dan het waarschuwingslampje dat me erop wees dat de band lek was geraakt).
Heb zelfs zonder problemen op de snelweg gereden met een "lekke" run-on-flat.

BaRRaCuDa

Beste Arnie,

Ik zou er niet aan beginnen, enkele redenen:
- Runflat is spijkerhard (welke maat je ook pakt)
- Runflat heeft een vreemd slijtagepatroon
- Runflat banden zijn zwaar
- Runflatbanden zijn moeilijk te monteren
- Runflatbanden op niet runflat velgen zijn gevaarlijk!
- Runflatbanden zijn idoot veel duurder
- Ze hebben alleen nut bij kleine beschadigingen/inrijdingen

Waarom speciale velgen, de velgen moeten een extra rand hebben aan de binnenzijde om te voorkomen dat je de band van de velg afrijdt als ie leeg is.

Waarom weinig nut, bij grotere beschadigingen komt het vaak voor dat de wang losscheurd van het loopvlak. Dan ben je dus de structurele integriteit van de gehele band kwijt en gaat het hele runflat verhaal niet op.

Een bandenwaarschuwingssysteem is helemaal niet nodig, een beetje monteur kan zien dat ze te zacht staan en bovendien voel je het duidelijk als je met lege banden rijdt. Wat wetgeving hierover betreft weet ik niets...

Het blijft een probleem, je hebt er meer aan om een bandenreparatiesetje (de koordjes) mee te nemen. Als er dan een spijker of schroef in de band zit, dan is deze ter plekke zonder demontage van het wiel te herstellen. Let wel bij voorkeur voor tijdelijk herstel, het beste is met een paraplutje van binnenuit te repareren of de band te vervangen. Het is namelijk mogelijk dat door de reparatie met "koordjes" er vocht tussen blijft zitten en dat daardoor het loopvlak innwendig gaat roesten met als uiteindelijke gevolg loopvlakseparatie (in het meest extreme geval).

Groet Jorg

t_w

Citeer
- Runflat is spijkerhard (welke maat je ook pakt)
Runflat is veelal wat minder comfortabel, maar in combinatie met een auto die ontwikkelt is voor Runflat kan het totaalplaatje wel weer kloppen.
Dat is bij de 850 / x70 uiteraard niet het geval ;)

Citeer
- Runflat heeft een vreemd slijtagepatroon
Heeft niets met elkaar te maken. Er zullen ongetwijfeld Runflat banden zijn die een vreemd slijtage patroon hebben maar er zijn er ook die een 'normaal' (als in goed / gunstig) slijtagebeeld vertonen.

Citeer
- Runflatbanden zijn moeilijk te monteren
Niet echt een punt voor de eindgebruiker, tenzij de persoon in kwestie ze er zelf op zet ;)
Met de juiste apparatuur is het prima te doen.

Citeer
- Ze hebben alleen nut bij kleine beschadigingen/inrijdingen
Is inderdaad een beetje afhankelijk van de beschadiging en wat je 'klein' noemt. Bij een gescheurde zijkant of iets dergelijks begin je inderdaad snel klaar, maar bij een normale 'puncture', werkt het fenomeen Runflat prima.

Citeer
Een bandenwaarschuwingssysteem is helemaal niet nodig
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik weet zeker dat er een groot aantal mensen is, die er bij normaal gebruik weinig van merken dat 1 van de vier banden geen lucht meer heeft bij een Runflat.
Daarom is het juist wel van belang om een Tyre Pressure Monitoring System te hebben. Want als je het niet doorhebt en vervolgens met een lege Runflat band wel hoge snelheden (of te lange afstanden) gaat rijden, is er een kans dat het verkeerd afloopt!



Boeijke

Citaat van: Arnie82 op 01-02-2013 14:48:47
Al wel eea over gelezen maar nog geen duidelijk oordeel gevonden... Runflats onder onze estate's 850's.
Er zijn ook sedans gemaakt! Echt waar  :P

Heb er ooit mee gereden met een auto van de zaak. Merkte er eigenlijk niets van. Hadden daar 2 BMW's waarvan 1 met en 1 zonder de runflat banden.

Arnie82

Citaat van: Boeijke op 01-02-2013 18:12:38
Er zijn ook sedans gemaakt! Echt waar  :P

Je hebt gelijk... Excuus en de zin is inmiddels aangepast!
'08 V50 2.0D / Summum / Electric Silver 477 / VolvoTune(d) / Dynaudio / RTI / 17" Freja dark grey

Laguna-S60R

hebben van die dingen liggen.., zelfs in 15 inch niet te tillen die dingen  :-X
S60 2.4I 170PK LPI Sports Edition

S60Register

JH

Ik zou het niet doen. Ze zijn inderdaad veel stugger en als je lek rijdt, dan is de kans groot dat je toch een nieuwe band moet kopen omdat je er mee doorgereden hebt.

Ik ken een verhaal van iemand die runflat banden onder een Toyota Avensis (sorry voor het vloeken op dit forum) en die kon na een jaar zijn veren vervangen. Die waren namelijk niet bestand tegen de heftigheid van de schokken die er door de stuggere banden doorgegeven werden. Je auto moet er dus echt wel op afgstemd zijn.

Zelf rijd ik ook in een BMW Z4 en (dat noem ik dus niet vloeken :-) en daar heb ik de runflates vervangen door Goodyears F1. Qua wegliggen niet echt veel ingeleverd (ze plakken aan de weg) maar qua comfort wel. Zo'n Z4 is toch een stugge bak en door deze banden is die Z4 iets comfortabeler geworden.

Kortom, het zou niet mijn keuze zijn.