V70(n) R met B5244T5, auto rijdt heerlijk, eindelijk maar toch, nu tunen

Gestart door Brambo67, 05-02-2013 12:50:59

Vorige topic - Volgende topic

Brambo67

Inmiddels bericht van ECH gehad. Zij willen de motor vervangen en hebben inmiddels een B5244T5 gekocht bij Rima. Het blok heeft 140k kilometers gelopen en wordt komende week bezorgd. Zelf heb ik gezegd dat ze van mij nog best mogen testen of de kop wel goed vast zit, zou niet de eerste keer zijn, maar ik denk dat het andere blok er in komt. Zijn er eventueel nog problemen te verwachten met bijvoorbeeld het vliegwiel? Ik heb gelezen dat een MY2006 R een ander vliegwiel heeft dan dat van een MY2004. Dat zou mogelijk dus ook zo kunnen zijn met het B5244t5 blok. Iemand die daar meer over weet?

Hierboven vraag ik al om suggesties wat te vervangen denk zelf ook aan de keerringen tussen bak en blok, misschien voorste en achterste motorsteunen omdat ze er nu toch bij moeten. Verder nog tips?
RRRRRRRRRRRRRRRRRRR forever!

Emiel

Sowieso krukaskeerring, druklager en bus tussen de bak en de haakse laten vervangen. Olieretour van de turbo word ook meegenomen bij de wissel lijkt mij.

Spline bus is beschikbaar als een set, compleet met alle keerringen.

Succes!

elianmars

Toch knap dat alle autoslopers blokken hebben liggen die nog geen twee ton hebben gedraaid ;D

Lunadust

Wat een drama zeg.

Rima heeft erg veel engels spul staan.
Waarschijnlijk heb je 140.000 mijl.
Techneut, geen dichter.

Brambo67

Citaat van: Lunadust op 12-02-2016 18:49:24
Wat een drama zeg.

Rima heeft erg veel engels spul staan.
Waarschijnlijk heb je 140.000 mijl.

Zou Rima haar goede naam op het spel willen zitten? Het kan natuurlijk. Ik ga het blok eerst zelf zien voordat het er in komt. In Duitsland staat een te koop met 90k km's. Maar goed, die is twee keer zo duur.

Eerlijk gezegd vind ik zelf de wat meet 'negatieve' reacties niet geheel terecht. Tot nog toe wordt ik meer dan correct behandeld door ECH. Je hoort/leest toch vaak andere verhalen. Zodra het blok er is post ik wel wat foto's.

Brambo67

Citaat van: elianmars op 12-02-2016 18:47:01
Toch knap dat alle autoslopers blokken hebben liggen die nog geen twee ton hebben gedraaid ;D

Ik had er zelf twee gevonden; een in Callantsoog met 88 dkm en een in Friesland ergens met meer dan 200k. Erik van ECH heeft nu het blok uit Callantsoog. Zelf heb ik het blok van Rima niet gezien/gevonden. Mijn grootste zorg nu is dat bak/vliegwiel/blok nog goed past. De Est moet goed gaan.

Brambo67

Citaat van: Emiel op 12-02-2016 18:21:38
Sowieso krukaskeerring, druklager en bus tussen de bak en de haakse laten vervangen. Olieretour van de turbo word ook meegenomen bij de wissel lijkt mij.

Spline bus is beschikbaar als een set, compleet met alle keerringen.

Succes!

De bus met keerringen en olie heb ik al in de kofferbak liggen. Druklager inderdaad goed idee. De rest uiteraard ook ;D

Lunadust

Ik ben niet per definitie negatief, ik heb zelf lang op een sloperij gewerkt
Vaak stond er op de auto's die binnenkwamen idd rond de 120/140 k
Ik heb daar gewoon mijn vraagtekens bij.
140 op de klok kan idd km zijn maar ook mijlen.

Ik wens je al het goede toe. En idd ECH laat zich echt van een goede kant zien.  Mogen andere autobedrijven een voorbeeld aan nemen.

Techneut, geen dichter.

Brambo67

Citaat van: Lunadust op 12-02-2016 19:30:29
Ik ben niet per definitie negatief, ik heb zelf lang op een sloperij gewerkt
Vaak stond er op de auto's die binnenkwamen idd rond de 120/140 k
Ik heb daar gewoon mijn vraagtekens bij.
140 op de klok kan idd km zijn maar ook mijlen.

Ik wens je al het goede toe. En idd ECH laat zich echt van een goede kant zien.  Mogen andere autobedrijven een voorbeeld aan nemen.

Ik zal het blok uiteraard kritisch bekijken. Punt is natuurlijk dat ik 'm niet de kop licht om te zien hoe de slijtage is. Blijft altijd een gok wat je terugzet tenzij ik het blok op voorhand laat reviseren maar dan loopt het weer dik in de papieren. Ik zal in ieder geval ECH om een schriftelijke verklaring laten vragen bij Rima dat de km-stand klopt.

Hans Duiven

Citaat van: elianmars op 12-02-2016 18:47:01

Ik geloof wel in mijlen.

ThuurC

Citaat van: Brambo67 op 12-02-2016 18:15:18
Zijn er eventueel nog problemen te verwachten met bijvoorbeeld het vliegwiel? Ik heb gelezen dat een MY2006 R een ander vliegwiel heeft dan dat van een MY2004. Dat zou mogelijk dus ook zo kunnen zijn met het B5244t5 blok.
Zorg dat je het vliegwiel gebruikt dat nu in de R zit. Bij mijn R-ombouw kwam Thuurbo erachter dat er verschil in de vliegwielen zit.
Overigens is de mijne nu ook echt bijna klaar, door de feestdagen en de strenge selectie op de blok-deal heeft het even geduurd Ik mag dus ook bijna weer sturen! Met een nieuw blok is het gedoe bij jou vast achterwege, wederom zeer netjes opgelost door ECH!

Brambo67

Gisteren zijn ze begonnen met het uitbouwen van de B5254T4 uit mijn R. De B5244T5 staat klaar om ingebouwd te worden. Preventief worden keerringen in bak en blok, bakzijde, vervangen, alle oliƫn, de mof tussen HO en bak en uiteraard distributie van het blok. Ergens volgende week woensdag of donderdag moet ie klaar zijn. Er zijn wat extra dagen voorbij gegaan met uitzoeken waar de druk vandaan kwam. Ze hebben het niet kunnen vinden en dus de knoop doorgehakt.

Uiteraard worden vliegwiel, koppelingslaat en HO gecontroleerd. Ik hoop dat dit net zo is als dat het reed. Uiteraard zit ik nu niet te wachten op extra uitgaven. ECH neemt het leeuwendeel van de kosten, ik betaal een aantal extra onderdelen die voorzorgshalve vervangen worden. Volgende week meer. Ondertussen rij ik in een S80 uit 2003 met de AT5 en 2.4 170 pk. Diezelfde combinatie zat ook in mijn eerste Classic Europa Exclusive. Gewoon gemakkelijk 1:10 en echt rijden als een vorst. Stiekem al gedacht om 'm te kopen maar dat doen we dus niet, dan had ik net zo goed de rode R kunnen behouden.

Brambo67

Het duurt allemaal wat langer maar er zit vooruitgang in. Het nieuwe blik ziet er op het oog prachtig uit. Het oude B5254T4 blok is inmiddels uitgebouwd. De bus van de HO is aan vervanging toe en ook de koppelingsplaat mag vervangen worden. Deze kan nog wel maar vertoont duidelijk tekenen van slijtage. De HO is daarentegen goed net als het vliegwiel. Dit scheelt in ieder geval royaal geld al moet ik zeggen dat er behoorlijk wat bijkomt; olie, bus van HO, olie voor HO, Haldex-olie, differentieel olie en bakolie maar nu dus ook de koppeling. Maar goed, nog een paar nachtjes slapen en dan weer rijden. Direct maar sparen voor tunen.

Lunadust

Mooi dat er progressie inzit en het vliegwiel goed is.
Wat doe je met de koppelingscilinder (s)
Je kunt er nu bij, hoe soepel/zwaar gaat je pedaal?
De onderste zou ik (als het mijn auto zou zijn) sowieso doen.
Techneut, geen dichter.

ThuurC

Citaat van: Lunadust op 26-02-2016 19:47:55
De onderste zou ik (als het mijn auto zou zijn) sowieso doen.
Zeker doen, is bij mij ook gebeurd en buiten dat het fijn koppelt is het een kak-klus om achteraf te moeten doen (Kan je bak er weer onderuit volgens mij)