V70(n) R met B5244T5, auto rijdt heerlijk, eindelijk maar toch, nu tunen

Gestart door Brambo67, 05-02-2013 12:50:59

Vorige topic - Volgende topic

Brambo67

Citaat van: ThuurC op 26-02-2016 21:08:32
Citaat van: Lunadust op 26-02-2016 19:47:55
De onderste zou ik (als het mijn auto zou zijn) sowieso doen.
Zeker doen, is bij mij ook gebeurd en buiten dat het fijn koppelt is het een kak-klus om achteraf te moeten doen (Kan je bak er weer onderuit volgens mij)

Dat is toch het hydraulische druklager? Die wordt vervangen net als de koppelingsplaat. Ik vraag me nog wel af of ik de boel wat goedkoper kan aanschaffen. Ik wil wel 'origineel' maar Er hoeft geen 'Volvo' op te staan.
RRRRRRRRRRRRRRRRRRR forever!

leons850

Bas (Lunadust) bedoelt de bedienings cylinder in het schutbord. Deze heb ik bij mijn motorwissel ook vervangen scheelt een hoop in hoe zwaar het bedienen gaat.
Kost alleen ook weer iets van 80euro.

Succes met de perikelen en beslissingen.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

elianmars

Citaat van: Brambo67 op 27-02-2016 11:36:30
Citaat van: ThuurC op 26-02-2016 21:08:32
Citaat van: Lunadust op 26-02-2016 19:47:55
De onderste zou ik (als het mijn auto zou zijn) sowieso doen.
Zeker doen, is bij mij ook gebeurd en buiten dat het fijn koppelt is het een kak-klus om achteraf te moeten doen (Kan je bak er weer onderuit volgens mij)

Dat is toch het hydraulische druklager? Die wordt vervangen net als de koppelingsplaat. Ik vraag me nog wel af of ik de boel wat goedkoper kan aanschaffen. Ik wil wel 'origineel' maar Er hoeft geen 'Volvo' op te staan.

Ford heeft hetzelfde spul voor minder geld.

Brambo67

Citaat van: leons850 op 27-02-2016 12:34:33
Bas (Lunadust) bedoelt de bedienings cylinder in het schutbord. Deze heb ik bij mijn motorwissel ook vervangen scheelt een hoop in hoe zwaar het bedienen gaat.
Kost alleen ook weer iets van 80euro.

Succes met de perikelen en beslissingen.

Is dat niet de 'master'? Die kun je toch vervangen zonder dat de boel (weer) lost moet? Is dat ook niet het verschil met mijn 850R? Die had een mechanisch druklager, die was stuk en moest vervangen, die bediend word met een hefboom op de bak en een kabel. De M66AWD heeft toch een hydraulisch systeem waarbij juist het hydraulische druklager in de bak het probleem is? Overigens werkte bij mij alles perfect, de koppeling ging prima. De reden dat ik het ding in de bak verbang is omdat die stuk kan gaan en nu de bak los ligt.

Brambo67

Even wezen kijken vandaag, toch wel raar gezicht... Ding staat inmiddels langer stil dan dat ik er in gereden heb.

Brambo67

Heb net bericht gekregen dat de B5244t5 in de R ligt. Volgens de inhouwers 'plug-and-play', zelfs carterpan hoefde niet gewisseld met B5254t4. Echter plug is het misschien wel maar nog geen play. Ondanksmdat de auto nu al weer drie-en-een-halve week weg is, is de klus nog niet volledig geklaard. Er is namelijk een storing op een lambda sensor. Ze weten (nog) niet waar het aan ligt en wederom wordt de opleverdatum uitgesteld 😖😪 Inmiddels zijn de bus tussen versnellingsbak en HO, de complete koppeling met hydraulisch druklager en alle olie vervangen maar helaas, nog niet rijden. Ik heb toch het idee dat de klus wat onderschat is door de heren die het doen of dat het in de 'leegloop'-uren is gebeurd. Op zich snap ik dat maar ja als het dan even tegenzit kun je de opleverbelofte niet halen. Anyway; ik hoop toch echt deze week de eerste km's weer te kunnen rijden. Als iemand nog tips of suggesties heeft m.b.t. de lambda-sensor na de inbouwklus dan zou ik zeggen; hou je niet in😁

Ries van de Zilverschuit

Storing op de voorverwarming of op het signaal? Sowieso maar even goed de connectoren nakijken. Bij mij was ibij een koppelingswissel blijkbaar iets fout gedaan en de auto werd afgeleverd met draden die verkeerd om in de lambdastekker zaten. 'k Heb me rot gezocht... maar na een heldere ingeving (op schema gekeken) oorzaak toch gevonden.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Brambo67

En toen was het toch 'play'😁 De auto rijdt weer. Er bleek een gammele stekkerverbinding te zijn met een van de lambdasondes. Op het eerste gezicht rijd hij goed. Wel merkbaar minder koppel onderin. Wel rustig aan gedaan omdat koppeling en bus ook vervangen zijn. Het lijkt wel of het nieuwe druklager rammelt. Als ik de koppeling in trap is ie stil, bij stationair een lichte rammel. Nieuwigheid of iemand een idee?

Brambo67

Citaat van: Brambo67 op 09-03-2016 19:21:21
En toen was het toch 'play'😁 De auto rijdt weer. Er bleek een gammele stekkerverbinding te zijn met een van de lambdasondes. Op het eerste gezicht rijd hij goed. Wel merkbaar minder koppel onderin. Wel rustig aan gedaan omdat koppeling en bus ook vervangen zijn. Het lijkt wel of het nieuwe druklager rammelt. Als ik de koppeling in trap is ie stil, bij stationair een lichte rammel. Nieuwigheid of iemand een idee?

dielie850

Sommigen rammelen meteen andere pas na 10.000 km :-\
Heb je wel een origineel druklager gemonteerd?

Brambo67

Citaat van: dielie850 op 09-03-2016 20:36:32
Sommigen rammelen meteen andere pas na 10.000 km :-\
Heb je wel een origineel druklager gemonteerd?

Tja, wat is origineel? De complete koppeling + druklager is van LUK, dat schijnt tegenwoordig ook als OEM te worden geleverd door Volvo. In mijn 850R had ik een LUK druklager met een Sachs koppeling. Die had trouwens ook wel iets lawaai. Het lastige is dat de koppeling prima was, greep goed aan, koppelde zeker niet zwaar etc. De mannen die mijn R hebben aangepakt belden mij echter dat de koppeling duidelijk slijtage had en dat het, en dat wordt ook hier bevestigd, verstandig was ook het druklager mee te vervangen. Kan het eigenlijk kwaad?

portlock

Vorige v70n D5 van mijn pa had ook een rammelend druklager bij 268.xxxkm, verkocht op 591.xxx met dezelfde koppeling en zelfde rammelde lager. Kan geen kwaad
'06 V70R AWD Black Sapphire GT6     12-'16 / Heden
'98 V70R AWD Saffron AUT4             11-'13 / 12-'16
'94 855 T-5R Cream Yellow Handbak   10-'14 / Heden
'95 854 2.5 10v Wit Handbak            08-'15 / 10-'15

TIMON

Zijn het niet de tandwielen in de versnellingsbak die je hoort?
Is het vliegwiel ook vervangen?

85011940

Brambo67

Citaat van: TIMON op 09-03-2016 21:52:10
Zijn het niet de tandwielen in de versnellingsbak die je hoort?
Is het vliegwiel ook vervangen?

Het vliegwiel is op mijn verzoek goed bekeken en goed bevonden. Voor de vervanging was er ook niets aan de hand, de bak schakelde en schakelt super en het koppelingsgedeelte voelde goed en voelt goed. Het verschil is dat de heren deskundigen aangaven dat de koppelingsplaat nog een 20 dkm max. mee zou kunnen vandaar de boel vervangen. Ergo; het klinkt als lager en bij het volledig intrappen van de koppeling is de rammel weg, dus zal het denk ik wel het lager zijn. Ga van de week wel even bij ze langs.

elianmars

Ik hoop dat het het druklager is en niet het vliegwiel.

Ik had waarschijnlijk sowieso ook het vliegwiel laten vervangen. Dan had je voorlopig klaar geweest.
Ik heb het bij mijn wagen gelijk met de koppeling laten vervangen. Kostte zo'n 500 euro extra.