V70(n) R met B5244T5, auto rijdt heerlijk, eindelijk maar toch, nu tunen

Gestart door Brambo67, 05-02-2013 12:50:59

Vorige topic - Volgende topic

Brambo67

Citaat van: elianmars op 11-03-2016 10:25:23
Ik hoop dat het het druklager is en niet het vliegwiel.

Ik had waarschijnlijk sowieso ook het vliegwiel laten vervangen. Dan had je voorlopig klaar geweest.
Ik heb het bij mijn wagen gelijk met de koppeling laten vervangen. Kostte zo'n 500 euro extra.

Het vliegwiel was goed. Is van alle kanten bekeken en getest. Voor de nieuwe koppeling ook nul problemen. Schakelen en koppelen was perfect. Bak er weer af kost me € 80,00... Als het dan niet goed is kan het alsnog. Vergeet niet dat de rammel weg is bij volledig ingetrapt koppelingspedaal. Ik kijk het even aan en als het me gaat ergeren gaat de bak er weer onder weg. Voorlopig rijdt de auto geweldig. De motor heeft minder 'oempf' in vergelijking met de B5254T4 maar dat kan nog worden geregeld met andere parameters. Voorlopig rijden en kijken of alles goed gaat en blijft. Iemand nog een idee waar ik 'voordelig' aan schijven en blokken kan komen?  ;D Volgende kosten,komen er alweer aan.... En nee; heb er nog geen spijt van😉
RRRRRRRRRRRRRRRRRRR forever!

ThuurC

Citaat van: Brambo67 op 12-03-2016 10:24:24
De motor heeft minder 'oempf' in vergelijking met de B5254T4 maar dat kan nog worden geregeld met andere parameters. Voorlopig rijden en kijken of alles goed gaat en blijft. Iemand nog een idee waar ik 'voordelig' aan schijven en blokken kan komen?  ;D Volgende kosten,komen er alweer aan.... En nee; heb er nog geen spijt van😉
Merk jij verschil? Zijn alle randdelen inclusief turbo omgebouwd? Ik merk namelijk geen verschil.

Wat betreft schijven en blokken: Mister-auto.nl
Origineel Brembospul tegen heel aantrekkelijke prijzen. Zelf ook gedaan :D

Brambo67

Citaat van: ThuurC op 16-03-2016 10:26:36
Citaat van: Brambo67 op 12-03-2016 10:24:24
De motor heeft minder 'oempf' in vergelijking met de B5254T4 maar dat kan nog worden geregeld met andere parameters. Voorlopig rijden en kijken of alles goed gaat en blijft. Iemand nog een idee waar ik 'voordelig' aan schijven en blokken kan komen?  ;D Volgende kosten,komen er alweer aan.... En nee; heb er nog geen spijt van😉
Merk jij verschil? Zijn alle randdelen inclusief turbo omgebouwd? Ik merk namelijk geen verschil.

Wat betreft schijven en blokken: Mister-auto.nl
Origineel Brembospul tegen heel aantrekkelijke prijzen. Zelf ook gedaan :D

Alleen het kale blok is 'omgeruild'. Alle randdelen komen van het oude blok. Voor ECH was het voordeliger om een kaal blok te kopen en bij mijn blok was alles goed. Het vliegwiel is ook overgezet omdat dat bij een MY2006 B5254T4 blok anders is dan de jaren ervoor, wat het verschil is weet ik trouwens niet. 

Onderdelen koop ik denk ik via ECH nu. Voordeel van al het gedoe is dat ze me hebben aangeboden tegen netto prijzen onderdelen te betrekken voor onderhoud enz.

Ik merk echt verschil in met name koppel onderin. Ik denk dat het verschil is dat mijn R ook standaard software heeft en geen tune.

De auto gaat vrijdag nog een keer terug vanwege de rammel in de bak. Verder rijdt ie super nu, totaal geen ellende meer met druk in het koelsysteem. Vandaag gaat ie even op de brug toe zien of alles ook echt dicht is, er zijn namelijk ook nogal wat pakkingen vervangen.

Uiteindelijk is nu het volgende gebeurd:

Eerste reparatie:

- nieuwe koppakking
- kop gevlakt
- shims tussen de cilinders

Dit bood uiteindelijk geen soelaas en daarom een ander blok

- B5244T5 blok uit 2005 met 140 dkm
- Vliegwiel overgezet van mijn B5254T4 blok
- Alle randdelen overgezet
- Nieuwe koppeling en drukgroep van LuK
- Nieuwe waterpomp origineel Volvo met nieuwe distributieset
- Nieuwe multiriem met rollers
- Nieuwe keerringen aan bakzijde (alles vervangen)
- Nieuwe mof tussen haakse overbrenging en bak
- Nieuwe olie in blok, bak, HO en achterste differentieel

De volgende dingen staan op de (nu iets meer lange termijn) planning:

- Achterspoiler
- Remschijven en blokken zodra nodig
- Cosmetische zaken aan buitenkant (krasjes etc.)
- PA-300 versterker (heb ik al gekocht) i.p.v. PA-200
- Tuning
- Setje extra Pegasus velgen laten spuiten

Afgezien van het, zoals het nu lijkt, rammelende druklager is alles goed gegaan. De hele exercitie heeft best veel tijd gekost omdat veel van het werk in de loze uren heeft plaatsgevonden. Ik heb uiteindelijk bijbetaald voor het ruilblok, zoals afgesproken, en het vervangen van een aantal onderdelen. Alle onderdelen heb ik voor inkoopsprijzen gekregen van ECH en ik heb bovendien beide perioden, 8 weken in totaal, een leenauto van ze gehad zonder kosten.

Ik rij nu met heel veel plezier in mijn R. De stress die je hebt van al het gedoe zijn ruimschoots goed gemaakt door de service van ECH. De C30 bevalt ook nog steeds en staat inmiddels voor de eerste beurt.

Uit mijn eerdere R-ervaringen weet ik dat het rijden van een 850R of een V70R, veel geld kost, zeker als je ze echt goed wilt hebben. Daarentegen ben je nog veel meer kwijt als je een nieuwe middenklasser koopt met een 1.5 driecilinder turbo-compressor etc. die je vervolgens moet afschrijven. Ik kan het weten na onze Polo Bluemotion die we op de zaak hadden.

Eigenlijk mis ik alleen de 850R... Maar goed, nu genieten van deze R.

robert31

Het is een lang maar mooi verhaal geworden.Veel rijplezier gewenst!  :eusa_clap:

Brambo67

Het nieuwe blok houdt het prima. Het druklager rammelt niet meer nadat het systeem ontlucht is. Wat ik vooral merk nu is het gebrek aan koppel onderin. De B5254T4 was echt bruut in alle toerengebieden, deze is onderin tam. Heb al contact gehad met Obbe van Volvotune. Volgens hem moet de huidige motor op 310 pk kunnen komen, binnenkort maar eens zien.

Al met al ECH zeer erkentelijk voor de gehele afwikkeling. Heb nu een mooie jonge R met een betrouwbare motor, een nieuwe koppeling en een goeie AWD. Binnenkort weer wat foto's. Laatste klusje was het inbouwen van een PA-300 versterker. Nu nog 'even' Premium speakers op de kop zien te tikken. Wordt (weer) vervolgd.

elianmars

328 pk 459 nm kan ook met deze motor  :eusa_angel: En veel meer is ook wel mogelijk 8)

Jij hebt toch ook de K24 turbo?

leons850

Citaat van: elianmars op 27-03-2016 19:30:08
328 pk 459 nm kan ook met deze motor  :eusa_angel: En veel meer is ook wel mogelijk 8)

Die zal hij als het goed is ook hebben ja.
Misschien eens informeren bij Schutten.
Die kan je vast vertellen wat er allemaal mogelijk is, en een tune op maat.

Verder goed om te lezen dat het allemaal nu goed rijdt.
Veel plezier van de auto, ik vind het erg mooi!  :eusa_drool:
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

elianmars

Citaat van: leons850 op 27-03-2016 20:07:26
Citaat van: elianmars op 27-03-2016 19:30:08
328 pk 459 nm kan ook met deze motor  :eusa_angel: En veel meer is ook wel mogelijk 8)

Die zal hij als het goed is ook hebben ja.
Misschien eens informeren bij Schutten.
Die kan je vast vertellen wat er allemaal mogelijk is, en een tune op maat.

Verder goed om te lezen dat het allemaal nu goed rijdt.
Veel plezier van de auto, ik vind het erg mooi!  :eusa_drool:

Ik denk dat Schutten er zeker meer dan 310 pk uit kan halen. Dit blok kan veel hebben en er is met de K24 nog wel meer uit te halen dan bij mijn wagen. Maar ik vind het prima zo. Meer is leuk, maar hoeft van mij niet. Ik rijd sinds juni 2010 rond met deze tune en nog nooit problemen gehad :)

innocenti

Op MP staat n setje Premium speakers uit een S60. Mogelijk passen die grotendeels.

scania164

Sbv

Brambo67

Thnx voor de tips. Ik ben vooralsnog nog niet vandaan om mechanisch te tunen, d.w.z. nog even geen nieuwe intercoolers, downpipes of nog verder. Mijn eigen spruitstuk met turbo is overgezet op het B5244T5 blok dus idd K24 turbo. Terug naar het 'standaard' R gevoel is al mooi.

Waarschijnlijk kan ik via ECH ook aan Premium speakers komen, bedankt voor de MP tip in ieder geval. Een dezer dagen weet ik meer.

V70geRwin

Citaat van: Brambo67 op 29-03-2016 09:00:56
Thnx voor de tips. Ik ben vooralsnog nog niet vandaan om mechanisch te tunen, d.w.z. nog even geen nieuwe intercoolers, downpipes of nog verder. Mijn eigen spruitstuk met turbo is overgezet op het B5244T5 blok dus idd K24 turbo. Terug naar het 'standaard' R gevoel is al mooi.

Waarschijnlijk kan ik via ECH ook aan Premium speakers komen, bedankt voor de MP tip in ieder geval. Een dezer dagen weet ik meer.

Je slaat wel 2 vliegen in een klap als je bijvoorbeeld de tune combineert met downpipe.
De tune kan dan net ff lekkerder afgesteld worden, anders moet je weer terug na plaatsten van downpipe.

Maar begrijpelijk hoor als je nu eerst even zo lekker wil rijden.
Veel plezier nu alles week ok is  :eusa_clap:

Hans Duiven

Citaat van: V70geRwin op 29-03-2016 13:00:20
Citaat van: Brambo67 op 29-03-2016 09:00:56

Je slaat wel 2 vliegen in een klap als je bijvoorbeeld de tune combineert met downpipe.
De tune kan dan net ff lekkerder afgesteld worden, anders moet je weer terug na plaatsten van downpipe.

Maar begrijpelijk hoor als je nu eerst even zo lekker wil rijden.
Veel plezier nu alles week ok is  :eusa_clap:

Het zal wel weer voor elkaar zijn en anders meldt meneer zich hier wel weer.