aandrijfas en schokbreker 850 sedan en station gelijk??

Gestart door esther, 12-10-2004 08:29:49

Vorige topic - Volgende topic

esther

Ik heb voor niet al teveel geld voor mijn vrouw een 850 2.5 10v gekocht. Ik was me ervan bewust dat er heel veel kosten aan zaten maar daar was de prijs ook op gebasseerd. Ik heb nu zo'n beetje alles laten doen. Ik noem......Radiater vervangen, verdeekap, rotor, bougies, schijven en blokken voor, luchtfilter, afstellen gasinstallatie etc etc. Nu waren er 2 velgen krom dus heb ik via via 4 standaard glt lichtmetalen onder laten zetten. Toen ik de auto kocht zat er een trilling in de gehele auto. (soort van schudden) Ik dacht dat het hier een kromme velg betrof. Echter nu de velgen zijn vervangen is het trillen aanzienlijk minder maar niet geheel verdwenen. Nu heeft de garage gezegd dat het de aandrijfas is. Als advies om te laten repareren gaf hij aan dat ik rechtsachter een lekkende schokbreker heb, is dat het misschien? Wie heeft er ervaring met het vervangen van deze twee onderdelen of heeft nog een andere oplossing voor de trilling. En zijn die onderdelen van de sedan en station gelijk?

Peth©oni

Het zijn beide onderdelen die trillingen kunnen veroorzaken en zeker in combinatie (resonantie)
Ik zou als je het niet vertrouwd een tweede beoordeling laten doen bij een dealer of een vak-garage.
Dan weet je zeker wat er nog aan scheelt, maar als je velgen krom zijn bevonden, dan had diegene wellicht ook de rest kunnen zien/voelen.

suc6 en welkom

esther

Eens. Maar die aandrijfas hoe is die bevestigd? Wat veroorzaakt die trilling?

Peth©oni

Als je hier even kijkt zijn er verschillende stukken geschreven:

zoekfunctie met AANDRIJFAS TRILLING intikken en voila....

Het is flink wat lees stof maar zeker een aantal antwoorden, maar laat het een tweede keer checken als je het niet vertrouwd !!!!

M a r c

Schokbrekers zijn hetzelfde alleen de achterveren van een sedan en estate zijn anders.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

ed

Volgens mij is het constateren van een kromme aandrijfas heel lastig. Ik denk dat het alleen uit te  sluiten is door "trail and error". Misscien dat er nog anderen zijn die hier iets over te melden hebben.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

esther

trail and error??? Kan dit uitgelegd worden, ik voel me nu echt een leek!

s©ub@

trail en error; volgen en fout

met andere woorden; vanaf het begin gaan controleren tot je iets fouts vind ;)

banden zijn goed, velgen zijn goed, zijn de naven/lagers nog in orde? de dempers? de veren? de ophangbussen? en zo je weg omhoog werken tot je de kapotte of versleten delen hebt getraceerd...
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

ed

Esther,

Ik bedoel daarmee dat het moeilijk is om te meten dat een aandrijfas krom is. Als alle zaken al vervangen zijn die mogelijk trillingen kunnen veroorzaken blijven er vaak een paar hele dure zaken over. Aandrijfassen en versnellingsbak zijn daar voorbeelden van. Maar hoe meet je dus dat een aandrijfas of versnellingsbak de trillingen veroorzaakt? Door bijvoorbeeld de as vervangen. Blijkt hij dan nog te trillen dan zit het in een ander deel. Dat heet dus "trial and error", oftwel "proberen en uitsluiten" in goed Nederlands.

Er zijn overigens nog wel meer zaken die niet in orde kunnen zijn, en niet zoveel kosten als een aandrijfas. Zijn de draagarmen en de daarop zittende fusee kogels al gecontroleerd. Als daar speling in zit kan de auto ook gaan trillen. Ook kan een slechte uitlijning trillingen versterken.

PS: als je auto van '93 of ouder is kunnen de fuseekogels los vervangen worden. Daarna moet de draagarm met fusee vervangen worden.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!