'98 V70 classic 2.5 10V LPI loopt beroerd

Gestart door v70guido, 11-02-2013 23:12:30

Vorige topic - Volgende topic

volvobug

Fijn!

Accu half uurtje los gehad? Kan de ecu lekker opnieuw inleren op de nieuwe componenten, loopt ie nog fijner.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

v70guido

Wouter1973

Citaat van: volvobug op 13-02-2013 15:39:04
Fijn!

Accu half uurtje los gehad? Kan de ecu lekker opnieuw inleren op de nieuwe componenten, loopt ie nog fijner.
Slightly off-topic: is er verschil tussen de accu een half uur losnemen en via OBD de ecu resetten? En ten tweede: moet inleren niet altijd op benzine gebeuren?

volvobug

Citaat van: Wouter1973 op 20-02-2013 14:45:50
Citaat van: volvobug op 13-02-2013 15:39:04
Fijn!

Slightly off-topic: is er verschil tussen de accu een half uur losnemen en via OBD de ecu resetten? En ten tweede: moet inleren niet altijd op benzine gebeuren?
Wat jij via OBD resetten noemt is feitelijk het wissen van opgeslagen foutcodes, niet het wissen van de leerwaarden in wat volgens mij de adaptieve tabel(len?) wordt genoemd. Door de ECU spanningsloos te maken gedurende langere tijd wordt dit deel van het geheugen wel gewist.
Of het inleren op benzine moet gebeuren? Op gevoel zeg ik van niet, maar de expert hier zullen dat vast wel onderbouwd kunnen bevestigen met uitleg of weerleggen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

v70guido

Interessante vraag. Ik ben benieuwd of er nog een V70 guru is die hierover iets kan roepen.

Midicijnman

Volgens mij volgt de LPi-computer de ECU, dus lijkt het mij dat het niet uitmaakt. En dan nog: het ergste wat er kan gebeuren is dat je alles nog een keer moet resetten.

Is het trouwens zinvol om dat sowieso eens in de zoveel tijd eens te doen? Effe 'defragmenteren'?

KIM

Op welke brandstof je inleert maakt niks uit; het systeem blijft continu leren, dus als je inleert op benzine en daarna op LPG gaat rijden worden de waarden vanzelf overschreven.

Mijn advies is dus: gewoon op LPG inleren.

Resetten heeft alleen zin om het leerproces te versnellen na het verhelpen van een storing; je rijdt dan immers met verkeerd ingeleerde waarden en het kost wel enige tijd voordat deze waarden met de juiste waarden zijn overschreven.

Indien je niets hebt gerepareerd, zul je van het resetten alleen maar waar kunnen nemen dat hij juist (iets) slechter loopt.

elmarconi

Volgens mij kun je LPi ECU ook resetten:

Vialle (LPE4 en LPE5 in ieder geval) kan je ook resetten met stroom van de accu af trekken.
Anders, uit m'n hoofd: keuzeschakelaar ingedrukt houden, contact uitzetten en nog een 5 seconden vast houden.
--
Autogas Inside . . .