Automaat storing 3-2-3 en geen lockup

Gestart door ZC3rr0r, 11-02-2013 23:42:50

Vorige topic - Volgende topic

ZC3rr0r

Medeforummers,

Ik zit met een vreemd probleem met de automaatbak in mijn 1992er 850 GLT 2.5 20v.

De automaat heeft een terugkomende storing (3-2-3) die na resetten een tijdje weg blijft maar na 100-200 km gereden te hebben weer terug in het systeem springt.
Ook lijkt de lock-up van de bak niet meer naar behoren te werken (hoe dat zich verhoud tot de 3-2-3 storing weet ik niet, maar ik vermoed een verband).

Heeft iemand hier ervaring mee?
En zo ja, hoe is dit dan destijds opgelost?

P.S. Heb dit ook op mijn blogje staan, maar aangezien hier meer technisch onderlegde bezoekers komen heb ik hem ook hier gepost.

-D©©©L-

Er is een verband, dat is wel duidelijk.  Ik neem aan dat je al wat rondgekeken hebt naar de betekenis van deze code ?

ZC3rr0r

Citaat van: -D©©©L- op 11-02-2013 23:57:03
Er is een verband, dat is wel duidelijk.  Ik neem aan dat je al wat rondgekeken hebt naar de betekenis van deze code ?

Volgens de dealer:
3-2-3 - Waargenomen verschil van minimaal 100 omwentelingen per minuut tussen de bak en de motor.

Mogelijke oorzaken:

1. Slijtage koppelomvormer
2. Electronisch probleem

Ik gooi het op optie 2, maar dat laat een berg aan mogelijkheden over, en ik en Dirk komen er niet zo vlug uit.
Ook de dealer had zoiets van: "Kan vanalles zijn, moeten we gaan onderzoeken en doormeten"

Voor de duidelijkheid: Ook als de storing gereset is schakelt de bak niet naar lock-up

-D©©©L-

Heb je de solenoide welke het oliepad naar de lockup stuurt al eens getest met de ingebouwde testroutines ?

UserID6342

(Nog) niet gebeurt Marco..., verwacht het ook daarin te vinden om eerlijk te zijn.  Bak schakelt verder echt perfect, alleen de lockup komt er totaal niet in.

ZC3rr0r

Citaat van: -D©©©L- op 12-02-2013 00:35:41
Heb je de solenoide welke het oliepad naar de lockup stuurt al eens getest met de ingebouwde testroutines ?

Hoe doe je dat als ik vragen mag?
Krijg het er zo vlug niet bij gevonden met de zoekfunctie.

[edit] 3-2-3 betekent volgens het blaadje dat ik van de dealer kreeg overigens ook dat de overbrugging slipt of niet goed inschakelt.

KIM

Heb jij OBDI?
Dan kun je de actoatortest zelf uitvoeren.

Dirk: Er hoeft natuurlijk maar vuilophoping voor de solenoide te zijn om al de werking te beinvloeden. Jij hebt zelf dezstijds met foto'sl laten zien hoeveel vervuiling een goed schakelende bak kan bevatten. Voor mij een reden oom huiverig te zijn voor flushen.

UserID6342

Hoi Kornelis, het is er idd een met OBD-I en ben idd erg huiverig voor een flush van deze... Ga er straks wel even mee aan de gang...

NinaPaul

Citaat van: NinaPaul op 09-01-2013 19:25:52
Eerst foutcodes uitlezen, deze helpen met de juiste diagnose.

temperatuur sensor controleren:

Citaat van: NinaPaul op 02-01-2013 23:23:35
Temperatuur sensor doormeten of rijden tot het probleem zich voordoet en direct uitlezen.
Code (235) blijft zolang de olie te warm is.

Temperatuur weerstandtabel
Celsius......................................Ohms
0 .............................................. 2000
20 .............................................. 900
40 ............................................. 400
80 ............................................. 125
100 ............................................. 75
150 ............................................. 27

Verder zou ik de lock-up solenoid controleren:

Citaat van: NinaPaul op 10-06-2011 11:53:50
foutcodes van de bak uitlezen. (A1, zie obd 1 uitlezen)

Ik denk dat het om een magneet klep (solenoid) gaat die blijft hangen, om dit zeker te weten

Test Mode 4

Contact aan (motor uit) Pin in A1
4 keer na elkaar op de knop drukken (0,5 tot 1sec elke keer)
Wacht tot led brandt
Bij brandend lampje toets code invoeren, eerste cijfer
wacht tot led brandt
tweede cijfer invoeren
wacht tot led brandt
derde cijfer invoeren

CODES:
3 – 4 – 2 activeer S1 solenoid
3 – 4 - 3 activeer S2 solenoid
3 - 4 – 4 activeer the SL (shift lock or lock-up) solenoid

Magneet klep moet klikken elke keer dat de led oplicht.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

ZC3rr0r

Oke, ik heb de lockup solenoid getest met de testprocedure hierboven, en die hoor je gewoon schakelen.
Temperatuursensor heb ik nog niet doorgemeten, weet zo vlug niet waar ik dat ding moet zoeken.

En wat is de eventuele vervolgstap als die ook in orde blijkt?

KIM

Temperatuursensor zit onderaan in de bak.
Als je onder de auto kijkt kun je m bijna zien zitten.

ZC3rr0r

Ik zal er zeker eens gaan kijken, dat moet nog wel zelf te meten zijn, zonder brug, toch?
Heb er trouwens ff een forum search tegenaan gegooid en ik kon zo vug geen foto van het ding vinden.

Mocht iemand dus een plaatje hebben om te helpen bij het zoeken dan wordt dat zeker gewaardeerd :)

ZC3rr0r

Aaaaaand.....he's back.
Lichte vorst en gelijk weer de storing.

Moet de temp sensor nog doormeten, maar heb geen flauw idee waar dat ding zit.
Heeft iemand een plaatje en een instructie hoe je daar het snelste bij uitkomt?

Olieniveau bak is nog prima btw.

ZC3rr0r

En nu issie weer weg....Wut duh fu?

konniekip

Ik heb precies dezelfde storing, ljjkt zich ook met name bij koud weer voor te doen.. bak bljjft prima en soepel schakelen alleen lockup komt niet in.. na motor afzetten doet hjj het gewoon weer goed