Combinatie c70 t5 at met 19t etc doen of niet?

Gestart door wesdv, 12-02-2013 12:48:03

Vorige topic - Volgende topic

wesdv

Heren,

Ik heb een c70 t5 at uit 98 die nu gechipt is en met een 3inch downpipe zonder cat rondrijd.
Ik heb een box vol spullen liggen waaronder een 19t turbo, groene injectors en een ferrita racecat.
Alvorens het spul te monteren ben ik eens aan het rondvragen wat een software upgrade moet gaan kosten na montage van dit alles.

Ik heb div tuners gecontact en zeer diverse antwoorden gehad.
Van rica kreeg ik als antwoord dat ze deze setup niet doen bij een standaard motor in combinatie met at?
Bij marc kost een dergelijke update zo ergens rond de 900. ( weet alleen niet zeker of hij op de hoogte was dat het een at betrof )
Van een paar andere heb ik nog geen uitsluitsel gehad.

Ik ben zeer benieuwd wat de bevindingen hier zijn over de combinatie 19t en at.
En voor degene die met zo een soort setup rijden waar ze de software hebben laten doen en wat daar de bevindingen van zijn.

Vooral het antwoord van rica baarde mij wat zorgen , zij willen het simpelweg niet doen!
Aangezien zij toch wel een beetje de moeder aller tuners zijn wat betreft volvo's vraag ik me een beetje af waarom zij het niet doen.

NinaPaul

Met een AT zou ik zelfs de standaard chip niet doen, zijn ze gewoon niet voor gemaakt.
Ze kunnen de nm's niet aan. Automaat versterken kan natuurlijk wel, al kost dat een aardige zak centen.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

elianmars

Citaat van: NinaPaul op 12-02-2013 12:57:35
Met een AT zou ik zelfs de standaard chip niet doen, zijn ze gewoon niet voor gemaakt.
Ze kunnen de nm's niet aan. Automaat versterken kan natuurlijk wel, al kost dat een aardige zak centen.

Ik heb een 854 T-5 gehad met 16T, katloze dp en MTE software (European Tuning). De automaat heeft nooit problemen gegeven.

NinaPaul

Dat kan hoor, maar dat is sterk afhankelijk hoe je hem gebruikt.
Stoplicht sprintjes zijn funest bijvoorbeeld.

Maar je belast de automaat boven zijn nominale waarde. Die waarde is er niet voor niets ;)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

petrolhead

Met de hele tijd trappen gaat alles kapot. Veel stoplicht sprinten vindt de bak niet fijn. Bij de MTE tuning had ik de keuze om de begrenzing in zijn eerste en tweede eraf te halen of niet. Toch maar zo gelaten.

wesdv

Ik ben geen stoplicht sprinter en wil dan ook tijdens de software aanpassing vooral meer koppel/ vermogen hebben in het middengebied.
Iedere auto krijgt overigens op zijn sodemieter als je er dragraces mee gaat houden bij het stoplicht.
Zoals verwacht lopen de meningen hier dus ook wel uit elkaar.

Ik mis echter alleen een beetje de mensen die uit ervaring ,hetzij goed of slecht , spreken.

Wie heeft er met een dergelijke setup gereden? En alles heel gehouden of juist problemen?
Waar of door wie was de wagen softwarematig aangepast?
En wat werd er allemaal herschreven, bijv ook de bak software?

)()()sT

Wat een onzin weer. Hoe je het ook went of keert, de AT's gaan allemaal stuk op een gegeven moment.
Als je chipt, ben je dan per definitie een stoplichtsprinter?

Turbobiker

Je moet niet het max uit je 19T willen halen wat vermogen en koppel betreft. Wat dat betreft is een 19T misschien overkill, maar verder is het prima te doen.

Ja, de AT bakken zijn wat kwetsbaarder en gaan zeker eerder stuk bij getunede wagens, maar als jij netjes bent, zou het zo prima nog een ton goed kunnen gaan.

19T is een beetje tricky turbo om te tunen, moet wat meer tijd in gestoken worden, misschien dat RICA vooral daarom afhaakt. Maar dat de bakken kapot gaan, zal ook een reden zijn. Soms geeft tuning net even het laatste zetje om een bak kapot te laten gaan. En inmiddels heeft de gemiddelde 850/70 er al zeker 250k opzitten en staan een hoop AT bakken op springen. Daar zal RICA zeker slechte ervaring mee hebben. Fasttech is ook nog een aanrader als tuner, die luisteren ook goed naar wat je wilt en hebben inmiddels veel ervaring.

En een ombouw van AT naar MT is heel simpel, dus draait de boel uiteindelijk een keer stuk en je wilt meer vermogen... .
De Tussenpaus

Johann

De R motor waar de 19T vanaf komt doet 265 PK bij ongeveer 0.8 bar.
Als je bij de tuner er bij verteld dat je niet te gek wil gaan dan kunnen ze dat gewoon voor je in orde maken.
Druk = koppel dus doe je niet te gek met de druk dan heb je er een heel prettig rijdende auto van.

wesdv

De wagen is nu ook al gechipt en is in mijn ogen erg rap.
Bij een keertje testen wat ie doet liep de naald uit de snelheidsmeter;)
De motor die er nu in hangt heeft rond de 170000 op de teller de bak waarschijnlijk 100000 meer.
Hij is nu dus in ieder geval onbegrenst en loopt ergens tegen de 270 km/ h aan.
Dat vind ik meer als genoeg want op die snelheden lijkt de wagen een beetje te zweven wat een teken is dat je te weinig downforce hebt om hem knap op het asfalt te houden.
De upgrade is vooral bedoelt om de wagen wat reactiever te maken in het middengebied

Verder zag ik ook dat er al een aparte ecu bestaat om de bak in te regelen, ook het overwegen waard.
Zou hier ook wel wat meer info over willen en een kostenplaatje.

elianmars

270 met een at-4?

arjenT5R

Citaat van: elianmars op 13-02-2013 08:54:49
270 met een at-4?

Kheb de mijne ook op de 260 gehad hoor maar daar is ie begrensd begrenzing dr uit en je loopt zo 270 waarom niet? :D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Turbobiker

Citaat van: wesdv op 12-02-2013 23:53:21
De wagen is nu ook al gechipt en is in mijn ogen erg rap.
Bij een keertje testen wat ie doet liep de naald uit de snelheidsmeter;)
De motor die er nu in hangt heeft rond de 170000 op de teller de bak waarschijnlijk 100000 meer.
Hij is nu dus in ieder geval onbegrenst en loopt ergens tegen de 270 km/ h aan.
Dat vind ik meer als genoeg want op die snelheden lijkt de wagen een beetje te zweven wat een teken is dat je te weinig downforce hebt om hem knap op het asfalt te houden.
De upgrade is vooral bedoelt om de wagen wat reactiever te maken in het middengebied

Verder zag ik ook dat er al een aparte ecu bestaat om de bak in te regelen, ook het overwegen waard.
Zou hier ook wel wat meer info over willen en een kostenplaatje.

Met een 19T gaat de wagen niet echt beter reageren, vooral topvermogen neemt toe.

De AT heeft sowieso een eigen ECU en die wordt door de tuners meegenomen als ze je wagen van meer vermogen voorzien. Kostenplaatje aanvragen bij de tuners.

Maar als de wagen nu gechipt is, ga je er niet veel meer op vooruit... . Investeren in onderstel maakt je wagen zekerder bij hogere snelheden!
De Tussenpaus

-D©©©L-

nee, zou ik ook niet doen.  :eusa_wall: :eusa_wall:

Dus geen 3" cat loze pijp, geen 16T schuine flens, geen R spruitstuk, geen dikke intercooler, geen dikkere IC buizen en al helemaal geen arm afgestelde LPi.
Gaat allemaal stuk, ik heb heel wat profeten gehad die niet veel goeds voorspelden.
Ondertussen ben ik met deze combinatie van 186.000 naar 340.000 km gereden.
Zonder wezenlijke problemen.

arjenT5R

Citaat van: -D©©©L- op 13-02-2013 17:08:12

nee, zou ik ook niet doen.  :eusa_wall: :eusa_wall:

Dus geen 3" cat loze pijp, geen 16T schuine flens, geen R spruitstuk, geen dikke intercooler, geen dikkere IC buizen en al helemaal geen arm afgestelde LPi.
Gaat allemaal stuk, ik heb heel wat profeten gehad die niet veel goeds voorspelden.
Ondertussen ben ik met deze combinatie van 186.000 naar 340.000 km gereden.
Zonder wezenlijke problemen.

profeten of proleten? ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!