850 vast in winterstand

Gestart door Harrak01, 12-02-2013 14:24:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

grijzev70tdi

OBDII auto dus. MY 1996?

Met een knipperend lampje moeten er foutcodes zijn. Met wat voor een computer is het uitgelzen?
Grolsch, het klinkt al lekkerder

UserID6342

Eensch en wat voor software ?  Met vol-fcr of brickdiag ?

Harrak01

We hebben een nieuwe accu geplaatst en zowaar is hij uit de winterstand en knippert het lampje niet meer.
Zou het aan de accu kunnen liggen, te weinig spanning.

FrankvdAa

Citaat van: Harrak01 op 16-02-2013 15:58:35
We hebben een nieuwe accu geplaatst en zowaar is hij uit de winterstand en knippert het lampje niet meer.
Zou het aan de accu kunnen liggen, te weinig spanning.

Ik verwacht dat door het wisselen v/d accu de foutcodes gereset zijn. :eusa_whistle:
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

NinaPaul

Foutcodes reset je niet door de accu eraf te halen.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

ZC3rr0r

Citaat van: NinaPaul op 17-02-2013 10:45:02
Foutcodes reset je niet door de accu eraf te halen.

Nee, maar ze verdwijnen normaliter ook niet automatisch....

FrankvdAa

Citaat van: NinaPaul op 17-02-2013 10:45:02
Foutcodes reset je niet door de accu eraf te halen.

Oh, dat is wat ik altijd begrepen heb... niet direct bij loskoppelen, maar na enkele minuten los.
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

thuur

Citaat van: FrankvdAa op 17-02-2013 10:47:37
Citaat van: NinaPaul op 17-02-2013 10:45:02
Foutcodes reset je niet door de accu eraf te halen.

Oh, dat is wat ik altijd begrepen heb... niet direct bij loskoppelen, maar na enkele minuten los.

Nee, foutcodes reset je door het "reset-commando" te geven. Dat is heel wat anders dan de spanning eraf te halen. Net zoals een programma dat geinstalleerd is op je computer, dat blijft er ook op staan als je de stekker uit het stopcontact trekt. Het gaat pas weg als jij daar de opdracht toe geeft (deinstalleren).


Gr :)

FrankvdAa

Citaat van: thuur op 17-02-2013 11:53:49
Citaat van: FrankvdAa op 17-02-2013 10:47:37
Citaat van: NinaPaul op 17-02-2013 10:45:02
Foutcodes reset je niet door de accu eraf te halen.

Oh, dat is wat ik altijd begrepen heb... niet direct bij loskoppelen, maar na enkele minuten los.

Nee, foutcodes reset je door het "reset-commando" te geven. Dat is heel wat anders dan de spanning eraf te halen. Net zoals een programma dat geinstalleerd is op je computer, dat blijft er ook op staan als je de stekker uit het stopcontact trekt. Het gaat pas weg als jij daar de opdracht toe geeft (deinstalleren).


Gr :)

Tenzij het op RAM-disk staat...  :P

Wat reset je dan door het (voor enkele minuten) loskoppelen v/d accu? Daarmee creeer je toch ook een reset v/d ECU? Of l*l ik nou uit m'n nek? :eusa_shifty:
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

thuur

Citaat van: FrankvdAa op 17-02-2013 11:59:25
Citaat van: thuur op 17-02-2013 11:53:49
Citaat van: FrankvdAa op 17-02-2013 10:47:37
Citaat van: NinaPaul op 17-02-2013 10:45:02
Foutcodes reset je niet door de accu eraf te halen.

Oh, dat is wat ik altijd begrepen heb... niet direct bij loskoppelen, maar na enkele minuten los.

Nee, foutcodes reset je door het "reset-commando" te geven. Dat is heel wat anders dan de spanning eraf te halen. Net zoals een programma dat geinstalleerd is op je computer, dat blijft er ook op staan als je de stekker uit het stopcontact trekt. Het gaat pas weg als jij daar de opdracht toe geeft (deinstalleren).


Gr :)

Tenzij het op RAM-disk staat...  :P

Wat reset je dan door het (voor enkele minuten) loskoppelen v/d accu? Daarmee creeer je toch ook een reset v/d ECU? Of l*l ik nou uit m'n nek? :eusa_shifty:

Platweg:

Foutcodes staan dus op ROM geheugen idd.

Wat je reset door de accu los te nemen is de recente sensorhistorie. De ECU houdt bij hoe de verbranding is bij welke "vraag" van de chauffeur o.b.v. de sensorwaardes. Binnen het gebied dat hij mag regelen zal altijd geprobeerd worden het optimale eruit te halen. Dit wordt onthouden voor pakweg 100 kilometer en gebruikt als anticipatie. Vandaar o.a. dat je auto altijd zo lekker rijdt als je net terugkomt van een autosnelwegrit van enkele honderden kms.


Gr 8)

FrankvdAa

Citaat van: thuur op 17-02-2013 12:09:14
Citaat van: FrankvdAa op 17-02-2013 11:59:25
Citaat van: thuur op 17-02-2013 11:53:49
Citaat van: FrankvdAa op 17-02-2013 10:47:37
Citaat van: NinaPaul op 17-02-2013 10:45:02
Foutcodes reset je niet door de accu eraf te halen.

Oh, dat is wat ik altijd begrepen heb... niet direct bij loskoppelen, maar na enkele minuten los.

Nee, foutcodes reset je door het "reset-commando" te geven. Dat is heel wat anders dan de spanning eraf te halen. Net zoals een programma dat geinstalleerd is op je computer, dat blijft er ook op staan als je de stekker uit het stopcontact trekt. Het gaat pas weg als jij daar de opdracht toe geeft (deinstalleren).


Gr :)

Tenzij het op RAM-disk staat...  :P

Wat reset je dan door het (voor enkele minuten) loskoppelen v/d accu? Daarmee creeer je toch ook een reset v/d ECU? Of l*l ik nou uit m'n nek? :eusa_shifty:

Platweg:

Foutcodes staan dus op ROM geheugen idd.

Wat je reset door de accu los te nemen is de recente sensorhistorie. De ECU houdt bij hoe de verbranding is bij welke "vraag" van de chauffeur o.b.v. de sensorwaardes. Binnen het gebied dat hij mag regelen zal altijd geprobeerd worden het optimale eruit te halen. Dit wordt onthouden voor pakweg 100 kilometer en gebruikt als anticipatie. Vandaar o.a. dat je auto altijd zo lekker rijdt als je net terugkomt van een autosnelwegrit van enkele honderden kms.


Gr 8)

Duidelijk! Dank voor de uitleg, maar het verklaart nog niet waarom die foutcodes weg zijn bij TS.
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

thuur

Citaat van: FrankvdAa op 17-02-2013 13:19:35
Duidelijk! Dank voor de uitleg, maar het verklaart nog niet waarom die foutcodes weg zijn bij TS.

Ik zie nergens dat er daadwerkelijk foutcodes in hebben gestaan, en met welk uitleesapparaat is gewerkt. Er is maar zeer weinig op de markt wat onze auto's geheel kunnen uitlezen (zoals de automaat). Bovendien betekent een gedoofd lampje niet dat de codes ook daadwerkelijk weg zijn. Enkel dat de foutsituatie zich op dit moment niet (meer) voordoet.

Om toch antwoord te geven:
- Module krijgt geen spanning (lampje op dash gaat aan, maar er wordt geen foutcode opgeslagen -> immers het apparaat doet het niet, maar dat weet het zelf niet)
- Een enkele foutcode wordt gewist als de fouttoestand zich niet meer voordoet. B.v. de "snelheid niet boven 40 km/u geweest" code in de Cruise control. Bij uitlezen na opnieuw op contact zetten is deze aanwezig, na een rit met voldoende snelheid is deze verdwenen).


Gr 8)