Kilometerstand uitlezen via Obd 1 692450 km ??????

Gestart door Oti, 14-02-2013 10:28:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sbv


Oti


Hallo Roffelaars,

Ik weet nu dat mijn roffel door een van de vorige bezitters 3 ton is teruggezet?! Op 29-09-2010 was de stand 613303 en
was de Volvo in particulier bezit. De jaren ervoor als leaseauto  & in particulier bezit. Na het bestuderen van het Nap rapport kom ik tot de conclusie dat de particuliere eigenaar die de Volvo van 23-12-2009 tot 07-10-2011 in bezit had de
klok heeft teruggedraaid & de distributie vervangen heeft Of alleen de sticker?

Een vervelende situatie daar ik niet weet of de riem nu wel/of niet vervangen is. Hier heb ik helaas (nog) geen antwoord
op gekregen. Buiten het feit of er ook een andere motor in gelegd is of dat 7 ton een behoorlijk aantal km is, ook voor een
Roffel, vraag ik me af wat te doen?

Ik ga morgen maar eens langs Thuur & hoop dat hij tips heeft. Zelf denk ik in eerste instantie om een compressietest en
eventueel een druktest (koppakking) te laten doen om te zien of het aggregaat nog enigzins gezond is. De andere optie is een andere motor. De volgende vraag is dan of ik kan afwijken van de 2.0 10v en/of dat er dan een aantal aanpassingen nodig zijn.

Wederom heel benieuwd naar jullie reacties,

Tot horens,

Groet Oti. :eusa_silenced:

UserID6342

Een 2.5-10V lepel je er zo in (en hebben we nog staan voor weinig geld) en hoef je eigenlijk bar weinig aan te passen.

grijzev70tdi

Loopt je motor verder gewoon goed dan? Zoja, zou ik er geen ander blok inleggen en gewoon door gaan
Grolsch, het klinkt al lekkerder

ZC3rr0r

Precies,

Al is het ding x ton teruggedraaid (zie ook de blog van Broabander) wil het niet zeggen dat je een slecht blok hebt.
Dus als alles verder goed werkt zou ik enkel uit voorzorg de distributie vervangen (omdat je daar twijfels bij hebt), het tellertandwieltje vervangen en de klok op de correcte stand zetten en gewoon lekker verder roffelen.

Als je jezelf echt druk maakt over de staat van onderhoud zou je evt gelijk een grote beurt kunnen uitvoeren (alle filters), de motor trakteren op een engine cleaner (bijvoorbeeld van Forte) en de remvloeistof vervangen (ivm vochtvorming).

Een blokwissel is echt de laatste stap imho, en die zou ik alleen nemen als je huidige blok dusdanig stuk is dat hij niet meer te redden valt. Lijkt me in dit geval dus wat voorbarig.

ZC3rr0r

En bekijk het positief, je staat wel gelijk in de hoogste regionen van de "Wie heeft de hoogste kilometerstand op zijn/haar 850/x70".

Succes en veel wijsheid gewenst.

NinaPaul

Ik neem aan dat je hem ook bekeken hebt bij de aankoop? Het lijkt me sterk dat door uitlezen de auto ineens slechter is, toch?
Als de motor verder goed loopt, genoeg vermogen heeft, niet lekt, niet te veel olie verbruikt. Lekker zo laten en doorrijden.

Als je de auto bij een bedrijf hebt gekocht kan je het koop contract laten ontbinden, particulier ligt dit iets lastiger.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Oti


Hallo NinaPaul,

Zeker heb ik de Volvo bekeken etc bij aankoop. Na de lpg ellende (zie topic Oti) loopt
de Volvo als een zonnetje zowel op lpg als benzine. Start goed, vermogen genoeg & wel wat olieverbruik, maar met 7 ton mag dat ook wel, (vanaf Juni 2012 tot nu & ruim 20d verder 5 ltr), dus niet echt verontrustend. Ben gister bij Thuur geweest & hij zei ook gewoon lekker rijden als hij goed loopt. Ik ga a.s Zaterdag een compressietest doen bij een kennis die monteur is. Als de druk op alle cilinders redelijk is dan alleen distri wissel, anders toch een ander blok via Dirkjan & Arjan.

Ik houdt jullie op de hoogte.

Groet Maurice.

Oti


Hallo mederoffelaars,

Afgelopen Zaterdag bij een bevriende monteur een compressietest laten doen & hetgeen
we zagen was Prima. Alle cilinders gaven 13 Bar of meer aan & een cilinder 12 Bar.

Als deze motor werkelijk +/- 7 ton heeft gedraaid zijn dit mooie waardes. Wel ga ik binnenkort de distributie geheel vervangen, en kan de Sjamaan mijn instrumentenpaneel
met de goede km stand klaarmaken.

Hopelijk kan mijn Black beauty nog jaren mee. als er ontwikkelingen zijn laat ik dat weten.

Bedankt voor het meedenken & Groet,

Maurice (Oti).