Hoge druk koelsysteem, waterpomp kaduuk?

Gestart door Arjanestate, 26-02-2013 00:20:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arjanestate

Ik rij nu al weer twee jaar redelijk probleemloos rond met mn TDI, kmst is nu 452000. Vorig jaar rond deze tijd viel me op dat het koelsysteem behoorlijk onder druk stond, ook met koude motor, ik had verder geen last van koelvloeistof verlies of olie verbruik, dus heb ik mn (groene) dop vervangen voor een nieuwe en dit leek wel de oplossing, want ik had geen last meer van keiharde slangen.
Afgelopen herfst stapte ik `s ochtends in mn auto om weg te rijden toen het rode kvs-lampje bleef branden; reservoir leeg. Die avond ervoor kwam ik terug uit duitsland en had in totaal 700 km gereden achter elkaar en er was toen nog niks aan de hand.

Water bij gevuld, naar mn werk gereden en daar bleek dat mn radiator koud was en ook onder de bovenste slang lekte, thermostaat vervangen, nog steeds koude radiateur, dus radiateur vervangen voor een goede gebruikte, deze lekte niet en na lang aandringen (diesel) sprong de fan aan en lekkage was over en slangen waren op dat moment niet keihard, let wel dat ik flink getrapt hebt om de motor redelijk snel op tijd op temperatuur te krijgen. Probleem over dacht ik.

Een paar dagen later zag ik toen ik naar mn auto liep dat er weer KVS op de grond lag (zelfde plek lekkage als bij de vorige radiateur) en de slangen waren weer keihard, probleem niet over, dus ik ben vanaf die tijd goede klant bij de action, (1L KVS kost daar 1,55 :P ) en moet een halve tot een hele liter per week bijvullen. Hoe voller het reservoir, des te sneller lekt het er uit, is het reservoir leeg en je draait de dop eraf dan (bij koude motor) loopt er weer KVS  het reservoir in en zakt het iets minder diep weg. Op deze manier hou ik het nog wel jaren vol totdat ie een keer inelkaar stort van ellende.

Er zitten nu wat andere dingen aan te komen vwb onderhoud, draagarmen voor zijn gaar, voorremmen zitten eraan te komen en over 15000km moet de D-riem er aan geloven, dus heb ik even een vraag over de waterpomp,

Ik lees dat ze vaker kapot gaan, zou het kunnen dat die van mij niet 100% werkt omdat er enkele schoepjes verdwenen kunnen zijn? Het viel mij nl op na het vervangen van de radiateur dat bij gasgeven de KVS bijna in z`n geheel uit het resevoir verdwijnt en bij gas los het water uit het reservoir komt zetten, ik vraag me af of door dit effect bij een gesloten systeem harde koelslangen tot gevolg heeft.

Komt het hier iemand bekend voor dat het de waterpomp zou kunnen zijn? Als dat zo is dan zou ik het wel aandurven om nog eens te investeren in een nwe D-riem + waterpomp en het achterstallige onderhoud weg te werken. ::)

854 T-5 ROOD 1994

ruspek

als er schoepjes zijn afgebroken zoals je aangeeft dan zullen deze "ergens" ronddwalen. In het beste geval ergens in een slang, in het slechtste geval zullen deze fragmenten de koelbuisjes in de motor zelf afsluiten.

Zoals je het beschrijft: (bij gasgeven KVS uit het reservoir, bij gas los komt het weer terug) zou ik toch denken aan het niet goed ontlucht hebben van het systeem.
Als er toch een lek zit (aan de radiator zoals je aangeeft) is de goed gebruikte dus toch niet goed?

Anders misschien je koppakking?

Ik denk dat je niet zozeer moet kijken naar je km stand maar wel naar de algemene conditie van je wagen.
Hoe is de auto verder: roest, deuken, banden etc?

D-riem + zaken van onderhoud die je noemt zullen toch zo'n kleine 1000 euro gaan kosten (als je het uit laat voeren bij dealer) Hier komen dan de kosten van het KVS probleem bij.

Je kan natuurlijk ook een diagnose uit laten voeren bij de dealer. Probleem moet binnen een uur wel gevonden zijn, kost je dus een 65 tot 80 euro. Dan weet je wel wat er aan de hand is en kan je beter een keuze maken.

Vraag is altijd: is het jou nog waard! Heb je voor het geld dat de reparatie kost een auto die minimaal net zo goed is al degene die je nu hebt?
Groet Ruben
__________________________________________________________

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

Arjanestate

Ontlucht is ie zeker, geen rocketscience bij deze auto, als je maar geduld heb  :D

Koppakking schijnt zeldzaamheid te zijn bij deze motoren, geen witte rook oid te zien, start goed en loopt altijd netjes op vijf cilinders, olieverbruik is nul.

Maar waarom trekt ie dar reservoir leeg en kottert ie em weer vol als je het gas loslaat?  Bij mijn weten gebeurt er nl niks met het niveau normaalgesproken
854 T-5 ROOD 1994

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Arjanestate

Ga dat morgen nog maar eens proberen, eerst weer even langs de Action, wat een wereldwinkel  ;D
854 T-5 ROOD 1994

RonnieDuck



Vanuit gaande dat je koelvloeistof vanaf reservoir naar de pomp gaat en vervolgens het circuit in, is het toch juist goed dat je reservoir leeg gaat?
Ik bedoel gelet op je waterpomp. Dan werkt deze toch juist? Ik snap best dat het niet hoort, maar je pomp zuigt dus wel water aan. Ligt het probleem denk ik toch elders. Maar goed, ik ben geen monteur. Heb je je thermostaat al eens vervangen of bekeken? behalve het open blijven staan als ze stuk zijn heb ik ook verhalen gehoord van scheve klep e.d. die het een en ander blokkeren of dat ze op de stroom mee open en dicht gaan e.d.. Makkelijk te controleren,..... een nieuwe is niet duur,.....tje en wie weet.

gr Ronald
VolvoKV-lid, Volvo240-260register-lid

Arjanestate

Thermostaat was al vervangen, oude was overigens ok, normaal gesproken trekt een waterpomp niet het reservoir leeg. Dat heb ik onlangs nog gezien toen we de waterpomp van mn schoonzus dr 10V vervangen hebben,
854 T-5 ROOD 1994

Arjanestate

Kvs verbruik spontaan afgelopen, geen harde slangen meer...

Geen idee hoe dit komt maar vind t best, hopelijk is het probleem over en gaat ie nog jaren mee!



854 T-5 ROOD 1994