motoruitval 850 na 10 minuten

Gestart door quaint, 17-10-2004 10:44:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

quaint

Hallo,

ik ben gelukkig op jullie forum uitgekomen. Dat bericht over motoruitval komt mij bekend voor. Graag hulp bij het volgende probleem.

Mijn 850 25 GLT Estate stopt er na ongeveer 10 miunten of 3 kilometer mee. De motor valt dan uit, lampen en alle andere electra blijven werken. Dat is er vervelend als je voor het stoplicht staat of op de autoweg rijd. Maar het vreemste is het volgende;

soms doet hij dit niet,
soms met de airco aan doet hij het weer wel dan weer niet,
nieuwe nokkenassencor erin, probleem komt terug na 1 week,
nieuwe startmotor erin, probleem komt terug na 1 week,
nieuwe benzinefilter erin, probleem komt terug na 1 week,
nieuw vliegwielsensor erin, werkt 1 week.

Tegenwoordig rij ik zonder airco en ventilator rond, dat schijnt het beste te werken. uitval slechts 1 of 2 keer per dag.

Na de uitval moet ik eerst 1 minuut wachten om te kunnen starten anders doet hij het dus echt niet. Na een minuut rijdt hij weer zoals het hoort.

Wie kan mij adviseren?

Barry

Reitse

#1
Eerste waar ik aan denk is de staat van je accu.
Zou het toch bijna vergeten, kan je ook foutcodes uitlezen?

quaint

Er zijn geen foutcodes zichtbaar en de accu is nieuw. Vreemd is echter dat het na ongeveer 3 kilometer gebeurd. De motor bouwt druk op of iets dergelijks.

ed

Hoe weet je dat de motor druk opbouwt? En ben je bij de dealer geweest?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

quaint

De drukopbouw denk ik, dit is niet nagemeten. Maar hij lijkt iets op te bouwen (druk)

Zoals vanavond;
Motor loopt fantastisch op de heenweg. Niets aan de hand. Wel met uitgeschakelde airco en aanjager. Op de terugweg weer na ongeveer 10 minuten valt de motor terug naar nul toeren en stopt er langzaam mee (geen airco, wel stoelverwarming). direct starten werkt niet. Na 2 minuten start hij weer.

Als test weer bij wegrijden airco en aanjager aangezet. Na 200 meter stopt hij er weer mee. Na 2 minuten weer gestart en weggereden zonder airco, stoelverwarming en aanjager. Resultaat tot aan huis; loopt weer fantastisch.

Uitkomst; ik kan geen logische verklaring geven. Waarschijnlijk teveel stroomafname in combinatie met te lage toeren. Vreemd blijft dat ik hem niet direct kan starten.

Alle overige opmerkingen over een slechte accu, vuile klep etc kan ik niet begrijpen omdat hij normaal perfect loopt. Probleem treed soms op, soms niet.

thuur

Misschien zit ik er helemaal naast, maar heb je al eens aan je contactslot gedacht (electrisch gedeelte) ?  Knippert het ABS lampje vlak voordat de auto stopt?

Anders zou je eens de relais' moeten onderzoeken.

Gr 8)

quaint

bedankt voor de snelle reactie.

Nee, het lampje knippert niet. Toevallig in een forum gelezen dat het aan de sleutelbos ligt. Vanavond enkel met een sleutel gereden. Maakt helaas geen verschil.

Het vreemste blijf ik vinden dat het probleem zich eerst na 10 minuten voordoet. Bij jou advies zou ik n.m.m. al na 50 meter een probleem moeten hebben.

Barry

thuur

Hoeft niet, electronica operates in a mysterious way sometimes.. (al eens een Italiaan gereden ;) )

Lijkt erop dat warmte een rol speelt. Na zo'n 10 minuten komt alles zo'n beetje op bedrijfstemperathuur. Ik heb zelf eens een auto gehad die op noodloop sprong na 15 minuten en dan voor een minuut of 10 niet meer te starten was. Nieuwe toerentalsensor erin, en het probleem (wat volgens de experts verholpen zou moeten zijn) was nog steeds aanwezig. De nieuwe sensor bleek af-fabriek defect. Misschien dat je nokkenassensor/vliegwielsensor eveneens defect is? Het komt bijna nooit voor, naar het schijnt..  ::)

Brandstofpomprelais is ook nagekeken? Bromt de auto onder de achterbank als je het op contact zet (niet starten)? Schijnt een voorbode te zijn van een defecte brandstofpomp, de auto zal dan helemaal niet meer starten. Maar ik kan me voorstellen dat het relais hierin een rol speelt..

Die stroomafname wat je beschrijft lijkt er inderdaad verband mee te houden. Slaat hij af tijdens het rijden of als je de koppeling intrapt?


Gr 8)

quaint

Ik heb een automaat.

Ik hoor de brandstofpomp niet noemenswaardig. Beide sensoren zijn reeds vervangen alsook brandstoffilter. Ik mag toch aannemen dat gelijk naar de brandstofpomp gekeken is?

Wel hoor ik een bepaald geluid bij inschakelen contact wat na ongeveer 1 of 2 minuten ophoudt. Iets wat onder de motorkap uitkomt. Het lijkt me een luchtregelaar dicht bij de inlaat. volgens mij de stationarregelklep. (ook reeds schoongemaakt)

Vreemd alles

dennis850

ik weet dat ik niet over een zelfde auto ga praten, maar het probleem kan hetzelfde zijn.
De oorzaak kan ik niet echt verklaren, maar het werkte !
Bij een nissan sunny waar ik vorige week aan werkte had al tijden hetzelfde probleem... alleen was de tijd en km's wat korter.. zo'n 3 minuten of +/- 2 km. De auto klapte eerst even in alsof ie geen brandstof kreeg, daarna viel ie uit, geen enkele fout code, en na een tijdje reed ie weer als vanouds, zonder iets te merken, als ie dan weer warm werd viel hij weer uit.
OORZAAK ( ja echt waar) verdelerkap en rotor vervangen, en je zag er niets aan !!! , maar het probleem heeft zich niet meer voorgedaan., goedkope oplossing, altijd het proberen waard

succes

thuur

#10
Citaat van: quaint op 19-10-2004 00:22:18
Ik heb een automaat.

Ik hoor de brandstofpomp niet noemenswaardig. Beide sensoren zijn reeds vervangen alsook brandstoffilter. Ik mag toch aannemen dat gelijk naar de brandstofpomp gekeken is?

Wel hoor ik een bepaald geluid bij inschakelen contact wat na ongeveer 1 of 2 minuten ophoudt. Iets wat onder de motorkap uitkomt. Het lijkt me een luchtregelaar dicht bij de inlaat. volgens mij de stationarregelklep. (ook reeds schoongemaakt)

Vreemd alles

Ja vreemd is het zeker..

Ik zou niets for granted nemen ;) Brandstoffilter hangt onder auto, pomp is bereikbaar via de kofferbak. Auto start? Dan doet de pomp het! Wellicht dat toch je relais hapert. Heb net in de draad http://www.volvo850forum.com/index.php?board=22;action=display;threadid=5861;start=30;msg=93452#msg93452 gezien dat nog iemand op zoek is naar dit relais. Heb je een vervangend exemplaar om te wisselen/proberen?

[fout]Dat geluid wat je hoort is volgens mij de ABS, dat heb ik ook.[/fout]

Ik lees net dat je minuten schreef, ik had seconden gelezen, excuus. Maar je stationairregelaar speelt geen rol als de auto rijdt. Daar heb je de gasklep voor. Ik zou het daar niet zoeken..


Heb je de mogelijkheid om rotor/kabels/verdeelkapje te vervangen?


Gr 8)

2.0keijzer

Als rotor/verdeelkap slecht zijn zou de auto niet goed starten.....
Heeft je auto een startblokkering? Wellicht speelt deze op (is eerder aan de orde geweest op dit forum).
O ja, je hebt een automaat? Let op: wanneer deze in een versnelling of in D staat kun je de auto niet starten. Ik heb meegemaakt dat de auto niet wilde starten, ook als stond de automaat in vrij of P. Oorzaak: Schakelstandensensor (is ook al veel over geschreven).

Probeer de versnellingshendel eens door over gehele lengte (van P naar 1) heen en weer te bewegen, een keer of 20 achter elkaar (uiteraard motor uit!).

Als je klachten nu veranderen ligt hier dus de oorzaak.....

ed

Bougies, kabels en verdeler zou ik niet zomaar vervangen. is best duur, en waarschijnlijk lost het niets op.
Het valt me wel op dat deze klacht vaal bij automaat rijders voorkomt (inclusief mijzelf). Het antwoord van Keijzer staat mij nog het meeste aan. Daarnaast verdenk ik nog steeds de massa aansluitingen van mijn auto. Het doet zich heel soms voor, en totaal onvoorspelbaar. Op benzine en op gas, dus heeft het volgens mij niets met de brandstof te maken.
Jouw verhaal dat het aantal verbruikers een rol speelt sterkt mijn vermoeden van de slechte massa. De stroom wordt dan hoger de via de massa moet worden afgevoerd, en treedt het probleem eerder op.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

dennis850

Citaat van: 2.0keijzer op 19-10-2004 12:07:35
Als rotor/verdeelkap slecht zijn zou de auto niet goed starten.....


niet mee eens, ik heb het zelf ervaren vorige week, de nissan dealer sprak van een 'bekend' ( lees- al vaker meegemaakt) probleem.
Het had met temperatuur/uitzetting te maken ???
misschien heeft/krijgt de er 850 ook wel last van

ennuh, de oplossing zit vaak in de simpelste/domme dingen waar je nooit aan had gedacht, maar kom der maar es op 8)

s©ub@

ik zou de naam van het kreng niet weten maar...

het lijkt op een fout in de sensor achter de as waaraan de rotor verdeelt zit in de verdelerkap. mijn T5 had hetzelfde euvel, deel voor deel vervangen en na veel proberen en veel puzzelen toch een keer een ander verdelerhuis (inclusief sensor) geplaatst en sindsdien niets meer aan de hand...

als er een echte techneut ff wil roepen hoe dat ding heet ben ook ik weer gelukkig ;)
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!