versnellings bak olie wisselen 5 bak, hoe?

Gestart door daytonawim, 20-10-2004 22:06:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

daytonawim

Mijn bak schakelt wat stroef  met 330k er op, kan ik dat ook gewoon zelf doen?
en hoe moet ik dat doen.

Via eventueel aanwezige vul opening of zit er toevallig een aftap plug?

850 2.5i 20v

ted raket

Aftappen gewoon via de aftapplug van de versnellingsbak. Vullen via de vulplug die iets hoger zit.
Haal voor het gemak je linker voorwiel er maar af. Neem maatregelen, omdat de olie er niet netjes uitloopt. Met vullen idem dito er past 2 l in.

daytonawim

#2
Thanks, dan ga ik morgen maar even olie halen en dat zondag maar eens wisselen  :-)

Reitse


daytonawim

Ik zal wel even een paar foto's maken.

speedyT5

Hallo daytonawim,
ik wil niet negatief klinken hoor, maar dat stroef schakelen hoeft niet per sé aan de verouderde olie te liggen.
Is je koppeling al eens vervangen?
Never, never gonna give you up
love you just the way you are

daytonawim

#6
Nou ik denk niet dat er al eens een nieuwe koppeling in zit, de koppeling gaat al 250000 of 330000 km mee.
Dat verschil zit hem in het feit dat er bij 80000 km onder volvo garantie een nieuw blok in gezet is, en
de dealer kon niet zien of de oude koppeling weer is gebruikt, hijzelf denkt van niet.

Overigens moet ook de bovenste motor steun vervangen worden ( volgende week)

Vandaag effe olie bij de Volvo dealer gehaald kreeg 2.6 liter mee en hoefde maar 2 liter te betalen
wel dure olie 30 euro excl bw voor 2 liter.

thuur

Een Golf heeft ook een veel kortere pook waardoor het sneller/soepeler lijkt te schakelen. Iedere auto verschilt hierin. Zelfs mijn vorige 855 schakelde stroef vergeleken met de 855 die ik nu rijd (ouder en meer km's!)


Gr 8)

Reitse

Het hangt zelfs af van het weer... Bij warm weer gaat het minder soepel dan met regenachtig weer ???

speedyT5

Meestal komt zoiets doordat de spiebanen op de prise-as (waarop de koppelinsplaat schuift) droog zijn.
Dat verklaart ook dat bij vochtig weer hij beter schakelt.

Bij mijn vorige 850 die 195000 km had gelopen heb ik ook de versn.bakolie ververst, maar dat had niet de verbetering die ik ervan gedacht had.
Ben nog wel van plan geweest om de bak eruit te halen en de koppeling te bekijken/evt te vervangen, maar ja toen kwam die automaat...
Never, never gonna give you up
love you just the way you are

Oele

Vullen is wel een lastig werkje, de garage gebruikt een oliebus met een doorzichtig slangetje erop van 20 cm. Deze kun je dan leegknijpen totdat hij vol zit.

Heb het tijdens een sleuteldag een keer gedaan en zonder dit slangetje op de oliebus is het volgens mij niet te doen...

Die van mij schakelde ook stroef, na vervangen nog steeds, maar na intensief gebruik (had stilgestaan) werd ie na 1000km weer lekker soepel...

Gr, Michiel
VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

RonnieDuck

Ik heb het op de sleuteldag bij Hooftman ook gedaan. Hij schakelde wel iets soepeler maar gaf niet het resultaat als dat ik bij mijn 264 heb gekregen. Die schakelt echt stukken soepeler na de transmissie olie wissel.

Al met al wel een verbetering in de 850 maar ik had meer verwacht!

Mvg Ronald
VolvoKV-lid, Volvo240-260register-lid