Geschorste wagen op eigen oprit?

Gestart door )()()sT, 23-03-2013 23:16:13

Vorige topic - Volgende topic

)()()sT

Forummers:

Ik heb een vraag: mag een geschorste auto op je eigen oprit staan?
Op rdw.nl staat namelijk enkel daf de auto niet op de openbare weg mag staan, maar verder niks.
Ik had in gedachte dat een geschorste auto ook niet zichtbaar mocht zijn vanaf de openbare weg maar in de "vage" omschrijving op de site van de rwd staat dat niet expliciet vermeld.

Op internet lees ik reacties dat het dus wel mag, anderen zeggen weer dat het niet mag als het een "openbaar karakter" heeft. Of je eigen oprit onder die laatste noemer valt, tja. Er staat geen hek, maar het is je eigen perceel.

rpakuypers

Citaat van: )()()sT op 23-03-2013 23:16:13
Forummers:

Ik heb een vraag: mag een geschorste auto op je eigen oprit staan?
Op rdw.nl staat namelijk enkel daf de auto niet op de openbare weg mag staan, maar verder niks.
Ik had in gedachte dat een geschorste auto ook niet zichtbaar mocht zijn vanaf de openbare weg maar in de "vage" omschrijving op de site van de rwd staat dat niet expliciet vermeld.

Op internet lees ik reacties dat het dus wel mag, anderen zeggen weer dat het niet mag als het een "openbaar karakter" heeft. Of je eigen oprit onder die laatste noemer valt, tja. Er staat geen hek, maar het is je eigen perceel.

RDW doet niet moeilijk, de verzekeraar wel ........

Groet,
Roger

C.punTeR

Ik houd de volgende stel regel aan, dat het kenteken niet vanaf de openbare weg leesbaar mag zijn.
Wat in de praktijk inhoud,de auto op eigen oprit en de platen er af schroeven.

Groet..

-D©©©L-

Eigen oprit is geen probleem. Voor de zekerheid even een reclameplaat "850" ofzo erop, kan een langsrijdende belastingdienst ANPR ook geen foutjes maken.

UserID6342

Met laatste 2 posters eens.  je mag de auto geschorst op je eigen oprit hebben staan, maar als je eigen oprit een openbaar karakter heeft (dus zo benaderbaar) mag het weer niet ??  Ik heb er hier bij mij toen vreselijk gezeur over gehad (gelukkig uiteindelijk wel goed gekomen), maar ik had ze gewoon aan straat staan.

Miel850

Joost, jouw oprit valt onder de openbare weg   ;)
Of ik getrouwd ben? Nee, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen.

Miel850

Citaat van: C.punTeR op 23-03-2013 23:20:04
Ik houd de volgende stel regel aan, dat het kenteken niet vanaf de openbare weg leesbaar mag zijn.
Wat in de praktijk inhoud,de auto op eigen oprit en de platen er af schroeven.

Groet..

In dat geval zou je dus overal je kar zonder platen kunnen parkeren.  :eusa_snooty:

;)

ramonmartin

Ik heb dit ook aan de hand gehad, nagevraagd bij de politie, en die zeiden mij dat het kenteken niet vanaf de weg zichtbaar mag zijn.

Oplossing: Een stukje tape, of een hoes etc.

Probleem zit namelijk bij de wagens van de belastingdienst, die door wijken rijden met een camerawagen om kentekens te scannen, is jouw kenteken zichtbaar vanaf de weg heb je alsnog een probleem, al staat de auto op eigen terrein.

Martijn_B

Beginnend bij het hoe en waarom: Met een geschorst voertuig mag je geen gebruik maken van de openbare weg. Parkeren op de openbare weg is een manier van gebruiken maken van. Op het moment dat je de auto op privaat terrein parkeert, dan wel grenzend aan de openbare weg maar achter de rooilijn (http://nl.wikipedia.org/wiki/Rooilijn), dan is dat geen probleem. Er van uitgaand dat dit wel een beetje behoorlijk gedaan wordt ivm de algemene plaatselijke verordening (denk aan een halfgare sloopauto in de voortuin wat het aangezicht niet ten gunste beïnvloedt)

Maar, je hebt wel eens opritten die alleen bedoeld zijn voor één bepaalde woning, maar toch geen privégrond is. De grond is bijv. nog steeds eigendom van de gemeente. Voorbeeld: eerst oprit, dan de stoep, en dan begint jouw voortuin/achtertuin (privegrond). Het parkeren van een geschorst voertuig mag daar dus niet!

Je hoeft je kentekenplaten niet te verwijderen, dit staat nergens in de wet vermeld. Het gaat erom dat je je aan de regels houdt. Wil je echter wat extra zekerheid inbouwen, dan kan een plaatje met "850" erop natuurlijk geen kwaad. Dit is minder werk dan achteraf aan de belastingsdienst uitleggen waarom jouw kenteken gescand is bij een controle.

Terugkomend op "Openbaar karakter" Joost, dit is inderdaad een lekker vaag begrip uit één of ander wetboek en enigzins discutabel. Jouw oprit heeft met een fysieke afscheiding natuurlijk al geen openbaar karakter meer. Maar ook andere bestrating of andere visuele veranderingen kunnen jouw oprit geen "openbaar karakter" geven. Zou mij daar niet zo druk om maken. Wat je nog kunt doen is een briefje op het dashboard leggen met je contactgegevens voor evt. vragen en een notitie dat de auto geschorst is en op eigen grond staat.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

)()()sT

Citaat van: Miel850 op 24-03-2013 00:27:15
Joost, jouw oprit valt onder de openbare weg   ;)

Dit spreekt alle anderen dus tegen. Waarom Emiel? :)

BBS

Als de oprit kadastraal op jouw naam staat kun je daar rustig een geschorste wagen op zetten. ;)
Volvoloos....

)()()sT

Ja zo denk ik dus ook, maar de opmerking van Miel (die bij de marechaussee werkt) vind ik wel interessant.

Zal het nog even verder toelichten: mijn zwager heeft een S70 waarvan de APK verlopen is. Omdat ie een tijdje naar Nieuw Zeeland ging heeft ie hem geschorst en bij hem op een (met slagboom) afgesloten parkeerterrein gezet bij zijn appartement.
Deze week teruggekomen, zijn uitgerekend deze week de kentekenplaten gejat ::)
Gisteren de  :police: aan de deur dat ie op de "openbare weg staat" en binnen een paar dagen weg moet zijn.

Ik ga die auto, die afgezien van een klein defectje, in oké-staat is hier aanbieden voor loop of sloop maar zou hem dan in de tussentijd wel ff hier neer willen zetten, desnoods onder een doek.

Douwe

Met openbaar karakter bedoeld men: parkeerterreinen van bv supermarkten/bouwmarkten/sportterreinen.
Dit zijn meestal vrij toegankelijke plaatsen die "particulier bezit zijn.
Het stallen van een geschorst voertuigvoertuig op eigen terrein is geen enkel probleem, en de platen kunnen gewoon blijven zitten.
Dus is op eigen oprit geen enkel probleem.
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

Miel850

Jouw oprit is geen eigen terrein ook al hoort het kadastraal bij het perceel. Er zijn geen obstakels, hekwerken of andere middelen die jouw oprit scheiden van de openbare weg.

Het troittoir, het grasveldje waar men een balletje trapt valt allemaal onder de openbare weg.
Dat de politie er misschien geen punt van maakt is een tweede.

(En waar ik werk maakt me geen instituut hè  ;))

rpakuypers

Ik heb een oldtimer 740-GL op de oprit staan, tussen mijn huis en dat van de buren en dan op ongeveer 25 meter van de openbare weg en niet direct in het zicht. Mocht hem daar van de verzekeraar alleen stallen zonder kentekenplaat en voorzien van een hoes. Liefst wilde men hem achter slot en grendel en volledig uit het zicht.

Groet,
Roger