Verdamper overleden?

Gestart door jeroen74, 10-04-2013 21:50:03

Vorige topic - Volgende topic

jeroen74

De makkelijkste manier om het ding te begrijpen is het ding gewoon zo los eens aan te sluiten op 12V en diverse signalen aan te bieden op de ingangen en kijken wat de uitgangen doen. Gewoon losse schakelaartjes die bijv. de contactsleutel en vacuumschakelaar simuleert, een functiefiets of een simpel 555 schakelingtje om de de bobine te simuleren etc. Een simpel tellertje wat de stappenmotor positie weergeeft, LEDjes die de afsluiter status weergeeft.

mastertje

Mja, maar dan is het wel handig om te weten wat we nu weten. Namelijk o.a. dat er netjes wordt omgegaan met overvoltage, welke signalen ook daadwerkelijk gebruikt worden en hoe alles aangedreven wordt. Dat maakt het aantal mogelijkheden toch een stuk kleiner. Als je signalen aan een black box gaat aanbieden zonder zo veel mogelijk voorkennis, is dat (lijkt mij) vaak een onbegonnen proces.

En daarnaast zocht ik naar een mogelijkheid om te interfacen met mijn eigen boardcomputer (eventueel door gewoon de geconditioneerde signalen af te tappen) zodat ik zelf al die overvoltage beveiliging niet hoef te bouwen ;)
Volg ons op www.project850.nl. Carbagerun 2013 --- Team 255 BLOG

jeroen74

Mwah... zo zwart is die doos niet. De functie van de AMS computer is vrij duidelijk en ook niet zo moeilijk. De schema's zijn ook vrij duidelijk. Echt veel meer dan de afsluiters op het juiste moment overschakelen en de Lambda regeling is het niet. De vraag is meer wat de functies zijn van de vage externe kastjes en hoe de AMS computer om gaat met onverwachte/abnormale situaties.

jeroen74

Nieuwe stappenmotor is binnen... zo maar eens monteren. Ben al weer voorbereid op een teleurstelling,

mastertje

Uitgaan van de slechtste uitkomst is de sleutel tot geluk ;) Meet ook nog even de 5 Volt 'wisselspanning' van je lambdasonde op benzine en LPG na als je toch bezig bent!

razorx

Succes Jeroen!
Ik denk dat het hem is, maar dat is op afstand. ;)

jeroen74

Dank je wel :) Ding blijkt 'maar' €86.13 te zijn. Toch altijd lekker, geen BTW :P

mastertje

Heb jij trouwens nou net wél dat motortype dat er als G3 door mag? Heb je het zelf omgezet/om laten zetten van G2 naar G3?

jeroen74

Zo gekocht ;) ik was ook specifiek op zoek naar G3. De mijne is van juni 1995, dus toen was het volgens mij gewoon standaard G3.

mastertje

Ah je hebt een 855, I see.

Ik heb helaas een B5252S modeljaar 1995 bouwjaar 1994 :( Zal me niets verbazen als deze wel gewoon door de 4-gas meter komt. Unfortunately peanut butter. Ik heb zelfs op de RWD sticker 44242 staan.

jeroen74

855 is een Estate, dat klopt, maar dat heeft er niets mee te maken. Ik denk dat je bedoelt dat ik een Alter II heb ;) Jij hebt een Alter 1.5 ;)

Volgens die tabel zou ik inderdaad geen G3 gehad mogen hebben.

Maar goed... het grote nieuws... HIJ DOET HET WEER!!!!

Eerst even gekeken hoe de computer de nieuwe actuator bestuurde. Tot mijn grote vreugde was het 'home'-en richting volledig open, daar trilde ie een beetje, en daarna bewoog ie netjes naar een zeer plausible positie :eusa_dance: Paar keer herhaald, toen snel gemonteerd, en starten, en liep zoals het hoort.

Daarna meteen mijn Gestap, sorry, Fluke multimeter er bij gehaald om de signalen op de lambda (sim)/(e)mulator te meten, en tot mijn nog grotere vreugde mat ik fluctuerende potentiaalverschillen, net zoals in mastertje's video te zien is. Met hoger toeren ook opklimmend in frequentie.

Het enige wat me nu weer zorgen baart, is een geluid dat uit de distributie lijkt te komen. Tijdens het warmlopen zijn er bepaalde toerentallen waarbij er iets lijkt te flutteren/resoneren, klinkt een beetje als fluitende wind. Is maar een paar keer, en als ie eenmaal warm is verdwijnt het. Nu is die hele distributiehandel wel 1000km over tijd, maar zulke precieze timing....  :eusa_think: hij moet het nog even 1000-1500km uithouden voordat ie ook verse riem/rollen/waterpomp krijgt.

mastertje

Hurray :D Gefiliciteerd :) O is een 855 een estate... dan sta jij er ook niet op. lucky basterd X2 ;)

Spanrol multiriem?

razorx

Goed nieuws van die actuator.

Onder de distributieriem zit een metalen afdekplaatje dat wel eens wil rammelen als hij niet goed vast zit. Heb me een keer suf gezocht.

razorx

Citaat van: mastertje op 01-05-2013 21:42:18
Hurray :D Gefiliciteerd :) O is een 855 een estate... dan sta jij er ook niet op. lucky basterd X2 ;)

Spanrol multiriem?
Kan ook goed. Of de riem zelf.

jeroen74

Een van de multiriemrollen wil nog weleens bij vochtig weer wat klagerig onregelmatig piepen; maar dit geluid is nieuw, en lijkt toch echt uit de distributie te komen. Kan me voorstellen dat er ondertussen wel een lagertje wat droog staat dat gaat staan resoneren bij bepaalde combinaties temperaturen en toerental. Ik vind het gewoon apart dat het haast op de km nauwkeurig ontstaan is ;)

Ik heb even het makkelijk te verwijderen deel van de distributiekast verwijderd, die riem ziet er wel oud uit, bruine aanslag enzo, maar voor de rest is er weinig te zien. Ook nog met een slangetje geluisterd, maar helaas was ie tegen die tijd al te warm vermoed ik.

Nou ja, wie weet open ik binnenkort een topic 'gebroken distributieriem'... ;D (hoop het niet)