Help.....auto start niet meer

Gestart door Dennis1974, 14-04-2013 13:58:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

The Demon

Loop je ontsteking eens na, dus bobine, kabels, verdeelkap, rotor en bougies.
Je zal niet de eerste zijn met een rotte ontsteking.

Groet,
The Demon.

Dennis1974

#16
Citaat van: The Demon op 14-04-2013 20:04:32
Loop je ontsteking eens na, dus bobine, kabels, verdeelkap, rotor en bougies.
Je zal niet de eerste zijn met een rotte ontsteking.

Groet,
The Demon.

Dat hele swikkie wat je opnoemd is afgelopen November in zijn geheel door mij vervangen....dus daar mag het niet aan liggen. Zal morgen wel ff de verdeelkap eraf halen om te kijken of er geen brandplekken ofzo inzitten.

Bobine kabel zie ik ook niks aan...is gewoon heel en gesloten en er zit geen vocht bij. Voorval gebeurde wel vanmorgen toen het net geregend had....

Relais 103 heb ik ook vervangen in November....zag er trouwens heel schoon uit...als nieuw. Het relais 103 wat er nu in zit is ook schoon en als nieuw. Geen corrosie (groene aanslag) op te zien....gewoon als nieuw dus.


Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

The Volvoboy

Je vorige auto was een 10V toch? Een 850 Turbo doet er sowieso ietsje langer over om aan te slaan dan een non turbo.
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Dennis1974

#18
Ok...dat zou het kunnen verklaren dan..de vorige was idd een 10v...ik stoorde me er ook niet aan ofzo dat ie wat "langer" deed met starten...maar nu ga ik dingen in twijfel brengen ja.

Auto gaat over 2 weken voor onderhoud naar Dennis850estate...dus ik laat hem ook wel ff hiernaar kijken. Maar het zou mooi zijn als ik zelf al wat kan uitsluiten etc..

Feit dat ie het nu weer doet zoekt enkel lastig gezien alles dan zijn werk doet lijkt me.

Zou het ook met de carter ventilatie te maken kunnen hebben bijvoorbeeld? Of is preventief vervangen hiervan bij een Turbo niet echt nodig (ik heb me laten vertellen dat een turbo hier nl. minder gevoelig voor is).

Ook lees ik het eea over nokkenas sensoren...stationair regelaar ..(maar die laatste zoemt keurig zodra ik de auto op contact zet...moet dus in orde zijn)

Valt mij trouwens wel op dat de auto koud een "wat meer aanwezige" benzinelucht (lijkt wel spiritus) heeft en wat rookt. Maar dat is zo weer over als ik een paar honderd meter heb gereden. Ik wijt het aan de "koude" katelisator en vocht in de uitlaat...maar ja....nu trek ik alles in twijfel  ;D

Hoop info...noem alle dingen maar op die mij opvallen want ik tast in het duister.


Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

C.punTeR

PnP Switch? Je hebt toch een automaat?

Groet..

Dennis1974

Citaat van: C.punTeR op 14-04-2013 20:40:11
PnP Switch? Je hebt toch een automaat?

Groet..

Ja klopt,.....domme vraag (bestaan niet volgens jou profiel tekst :) ) .... maar wat is dat en wat doet zo'n ding?


Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

C.punTeR

Die zorgt er o.a. voor dat je  niet in een versnelling kunt starten.
Bij startklachten de versnellingkeuze hendel heen en weer halen helpt dan tijdelijk.

Groet..

The Demon

Is die ontsteking origineel of van de brezan of iets dergelijks?

Tip: Ga voor origineel Volvo, scheelt een hoop ellende en is op den duur gewoon goedkoper ook nog.

Groet,
The Demon.

P.s. Foutcodes uitlezen wil ook nog wel eens licht op de zaak werpen.

Dennis1974

#23
Spul haal ik altijd bij Nordicar...volgens mij dus wel goed spul toch? Of denken jullie hier anders over?. Ik heb iig alles nagelopen en ziet er prima uit...niet ingebrand of wat dan ook. Ook maar preventief het brandstof relais vervangen. Zag er ook uit als nieuw maar ik had nog een nieuwe liggen dus die er maar ingestopt.

Ook alle slangen en afsluit dopjes nagelopen. Zijn ook allemaal goed/vast en niet gescheurd. De buizen van het turbohuis had ik een tijd geleden al vervangen...ook deze zaten prima vast en vertoonde geen scheuren.

Ik hoorde van een vriend dat de nokkenas sensor een verdachte kan zijn. Ze schijnen allemaal wel een keer stuk te gaan en vervangen is zo gedaan. Die ga ik dus maar bestellen.
Hij vertelde dat als het probleem zich weer voordoet ik tijdens het starten moet opletten of de toerenteller meebeweegt. Doet hij dat niet....dan is de nokkenas sensor kaduuk en die kan dit soort bizare storingen geven van de ene keer wel, de andere keer niet starten. Klinkt dat bekent bij jullie?

Nog een Vraagje:

Die PNP switch ..... als die rot is...gaat de startmotor dan tijdens het starten wel rond? Als ik hem in D of R zet en je start gaat de startmotor nl. niet rond...in P en N wel, en dan kun je dus de auto starten...zou een defecte PNP dan ook er niet voor zorgen dat ie niet rond draait? Of is het niet zo simpel gedacht?

En ondanks ik zeker weet dat het electrisch gedeelte in orde is......ff er vanuit gaande dat het dan toch niet goed is....dan zou de auto toch wel moeten starten? Hij loopt dan op 4 poten ofzo...of heeeeeel beroerd maar starten doet ie dan toch wel?

Met mijn oude Volvo was de bobine kabel doorgescheurd...starten ging heel moeilijk...maar hij sloeg wel aan...met een hoop gepruttel of je voelde dat de auto altijd wilde aanslaan zeg maar.

Maar goed...ik ga maar eens voor de nokkenas sensor...misschien is dat de winnaar.

Vanavond de auto een keer of wat gestart.....nu gewoon weer zonder problemen. Het is maar een aparte storing  :eusa_wall:



Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

hendrik75

Hoi Dennis,

Zo te lezen heb ik exact hetzelfde probleem ( 1996 2.0 T-5 handbak ), zo start ie 3 weken lang zonder probleem, en zo vertikt ie het.. om later toch weer aan te slaan.
Ook het ietsie langer moeten starten voordat ie aanslaat klinkt bekend, het is misschien maar tienden van seconden langer... maar toch zoveel langer dat het opvalt.

Toevallig heb ik de laatste keer een filmpje van het klokkenspel gemaakt tijdens zo'n faalstart, en de toerentellerwijzer beweegt mij mij dan niet mee.

groet en veel succes!

Dennis1974

Citaat van: -D©©©L- op 14-04-2013 16:01:17
Als je de auto op contact zet, zoemt de stationairregelaar dan ?

Ja die zoemt....als een bij :)


Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

hendrik75

Citaat van: hendrik75 op 15-04-2013 07:40:47
Hoi Dennis,

Zo te lezen heb ik exact hetzelfde probleem ( 1996 2.0 T-5 handbak ), zo start ie 3 weken lang zonder probleem, en zo vertikt ie het.. om later toch weer aan te slaan.
Ook het ietsie langer moeten starten voordat ie aanslaat klinkt bekend, het is misschien maar tienden van seconden langer... maar toch zoveel langer dat het opvalt.

Toevallig heb ik de laatste keer een filmpje van het klokkenspel gemaakt tijdens zo'n faalstart, en de toerentellerwijzer beweegt mij mij dan niet mee.

groet en veel succes!

heb net even gekeken op een filmpje waarbij hij dus wél start, en daar beweegt de toerentellerwijzer ook niet ???

Dennis1974

#27
Citaat van: hendrik75 op 15-04-2013 09:38:25
heb net even gekeken op een filmpje waarbij hij dus wél start, en daar beweegt de toerentellerwijzer ook niet ???

Ok...daar gaat dus die theorie... :)

Ik heb iig net een nieuwe nokkenas sensor besteld. Als ik mij in dit forum inlees via de zoekopdracht op nokkenas sensor, dan komen veel problemen overeen. Voor mij is de nokkenas sensor momenteel de hoofdverdachte. Ook met het lange starten wat de auto vaker doet.

Weet niet of ik het helemaal juist heb, maar die nokkenas sensor bepaald de stand van het nokkenas in het motorblok en geeft in een juiste stand vervolgens een signaal af dat de ontsteking een vonk mag geven waardoor de auto aanslaat. Als deze sensor rot is, wordt dat signaal dus niet afgegeven met het niet willen starten tot gevolg.

Ik kan het fout hebben...ben totaal niet technisch op dat gebied...maar dat is wat ik er een beetje van begrijp.

Ik houd jullie hier op de hoogte...


Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

NinaPaul

PNP is uitgesloten, startmotor draait niet rond dan.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Dennis1974

Citaat van: NinaPaul op 15-04-2013 10:27:00
PNP is uitgesloten, startmotor draait niet rond dan.

idd...dat vermoeden had ik ook.


Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;