Help.....auto start niet meer

Gestart door Dennis1974, 14-04-2013 13:58:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

KIM

Heb je 'm niet gewoon verzopen?
Onze auto's draaien tijdens de warmloopfase erg rijk; zo rijk dat een kort stukje rijden bij een nieuwe start tot verzopen motor kan leiden. Ik laat om die reden de motor altijd minimaal een minuut draaien.

hendrik75

Citaat van: Dennis1974 op 15-04-2013 09:50:12
Citaat van: hendrik75 op 15-04-2013 09:38:25
heb net even gekeken op een filmpje waarbij hij dus wél start, en daar beweegt de toerentellerwijzer ook niet ???

Ok...daar gaat dus die theorie... :)



Dit zou per MY/ motor kunnen verschillen. Ik geloof dat de eerdere 850's het wél doen, en de modellen tegen V70 aan weer niet. Maar keiharde uitspraken hierover laat ik liever aan de specialisten.

Verzuipen zou je toch moeten merken? Eerst benzine lucht en na het aanslaan dikke walmen en onregelmatig lopen?



Dennis1974

Dat van het verzuipen klopt....maar dit probleem was nadat ik de auto na een nacht pas voor het eerst starte....daarbij hebik de auto ervoor na een lange rit wegezet.

Ik laat de auto ook altijd 30 sec. nadraaien ivm de turbo


Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

thuur

Citaat van: hendrik75 op 15-04-2013 12:56:09
Citaat van: Dennis1974 op 15-04-2013 09:50:12
Citaat van: hendrik75 op 15-04-2013 09:38:25
heb net even gekeken op een filmpje waarbij hij dus wél start, en daar beweegt de toerentellerwijzer ook niet ???

Ok...daar gaat dus die theorie... :)



Dit zou per MY/ motor kunnen verschillen. Ik geloof dat de eerdere 850's het wél doen, en de modellen tegen V70 aan weer niet. Maar keiharde uitspraken hierover laat ik liever aan de specialisten.


Toerentalsignaal komt van de krukas- cq. vliegwielsensor.


Gr 8)

hendrik75

Citaat van: thuur op 15-04-2013 15:34:07
Citaat van: hendrik75 op 15-04-2013 12:56:09
Citaat van: Dennis1974 op 15-04-2013 09:50:12
Citaat van: hendrik75 op 15-04-2013 09:38:25
heb net even gekeken op een filmpje waarbij hij dus wél start, en daar beweegt de toerentellerwijzer ook niet ???

Ok...daar gaat dus die theorie... :)



Dit zou per MY/ motor kunnen verschillen. Ik geloof dat de eerdere 850's het wél doen, en de modellen tegen V70 aan weer niet. Maar keiharde uitspraken hierover laat ik liever aan de specialisten.


Toerentalsignaal komt van de krukas- cq. vliegwielsensor.


Gr 8)

Zou die dan dus wel of niet moeten wiebelen bij een startpoging?

thuur

Citaat van: hendrik75 op 15-04-2013 18:20:09
Citaat van: thuur op 15-04-2013 15:34:07
Citaat van: hendrik75 op 15-04-2013 12:56:09
Citaat van: Dennis1974 op 15-04-2013 09:50:12
Citaat van: hendrik75 op 15-04-2013 09:38:25
heb net even gekeken op een filmpje waarbij hij dus wél start, en daar beweegt de toerentellerwijzer ook niet ???

Ok...daar gaat dus die theorie... :)



Dit zou per MY/ motor kunnen verschillen. Ik geloof dat de eerdere 850's het wél doen, en de modellen tegen V70 aan weer niet. Maar keiharde uitspraken hierover laat ik liever aan de specialisten.


Toerentalsignaal komt van de krukas- cq. vliegwielsensor.

Zou die dan dus wel of niet moeten wiebelen bij een startpoging?

Tja, daar is niet echt een keiharde regel van te maken. Meestal begint zo'n sensor te "haperen". De ECU is echter slim genoeg om te anticiperen op het signaal wat binnen moet komen. Kleine afwijkingen worden genegeerd. Als de afwijkingen groter worden zal de ECU een foutcode opslaan (signaal buiten verwachte bereik dan wel een elektrisch probleem). In die (vaak korte) periode dat zo'n sensor hapert kan hij pieken geven die typisch bij een startpoging de toerentellernaald laten 'slaan'. Een sensor gaat vaak ook echt in 1x stuk, dan zal de toerenteller helemaal niet uitslaan bij een startpoging. Als de sensor geen signaal meer afgeeft, maar wel elektrisch nog in orde is dan zal de ECU nooit inspuiten en ontsteken, simpelweg omdat de ECU denkt dat de motor niet draait (=geen foutsituatie). Als zo'n sensor echter elektrisch defect raakt zal de ECU direct een foutcode opslaan.


Gr ;)

hendrik75

Citaat van: thuur op 15-04-2013 18:26:30
Citaat van: hendrik75 op 15-04-2013 18:20:09
Citaat van: thuur op 15-04-2013 15:34:07
Citaat van: hendrik75 op 15-04-2013 12:56:09
Citaat van: Dennis1974 op 15-04-2013 09:50:12
Citaat van: hendrik75 op 15-04-2013 09:38:25
heb net even gekeken op een filmpje waarbij hij dus wél start, en daar beweegt de toerentellerwijzer ook niet ???

Ok...daar gaat dus die theorie... :)



Dit zou per MY/ motor kunnen verschillen. Ik geloof dat de eerdere 850's het wél doen, en de modellen tegen V70 aan weer niet. Maar keiharde uitspraken hierover laat ik liever aan de specialisten.


Toerentalsignaal komt van de krukas- cq. vliegwielsensor.

Zou die dan dus wel of niet moeten wiebelen bij een startpoging?

Tja, daar is niet echt een keiharde regel van te maken. Meestal begint zo'n sensor te "haperen". De ECU is echter slim genoeg om te anticiperen op het signaal wat binnen moet komen. Kleine afwijkingen worden genegeerd. Als de afwijkingen groter worden zal de ECU een foutcode opslaan (signaal buiten verwachte bereik dan wel een elektrisch probleem). In die (vaak korte) periode dat zo'n sensor hapert kan hij pieken geven die typisch bij een startpoging de toerentellernaald laten 'slaan'. Een sensor gaat vaak ook echt in 1x stuk, dan zal de toerenteller helemaal niet uitslaan bij een startpoging. Als de sensor geen signaal meer afgeeft, maar wel elektrisch nog in orde is dan zal de ECU nooit inspuiten en ontsteken, simpelweg omdat de ECU denkt dat de motor niet draait (=geen foutsituatie). Als zo'n sensor echter elektrisch defect raakt zal de ECU direct een foutcode opslaan.


Gr ;)

Wauw... goed uitgelegd.. ik denk het te snappen ;)

Dus bij een "gezonde" auto zal hij uitslaan tijdens het starten?

volvobug

Citaat van: Dennis1974 op 14-04-2013 20:10:59

Relais 103 heb ik ook vervangen in November....zag er trouwens heel schoon uit...als nieuw. Het relais 103 wat er nu in zit is ook schoon en als nieuw. Geen corrosie (groene aanslag) op te zien....gewoon als nieuw dus.
Heb je er een nieuw of gebruikt relais ingestoken? Geen aanslag op de polen zegt niets, haal de plastic behuizing er eens af en controleer de soldeerverbindingen of soldeer ze zekerheidshalve opnieuw. Je kunt ook tijdje relais overbruggen en kijken of het probleem zich voor blijft doen of niet.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Douwe

Citaat van: Douwe op 14-04-2013 14:54:13
Brandstofpomp?

Als je de auto op contact zet, hoor je dan rechtsachter gezoem? Zo niet, zie eerste reactie.
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

Dennis1974

#39
Probleem lijkt nu weer weg te zijn...heb nu 3 dagen veel gereden...veel gestart en veel gereden en tot nu toe gaat het gewoon goed.

In de achterbak ligt een nieuwe nokkenas sensor klaar :) Ik wacht eigenlijk nog even met vervangen totdat het probleem nogmaals optreed....dan kan ik ook even wat andere factoren nalopen nl.

Zo te zien is zo'n nokkenas sensor zo ingebouwd..en ik heb het benodigde gereedschap altijd bij me.

Mag zo'n nokkenas sensor gewoon gewisseld worden? Zijn er nog regels ofzo? Moet de bak in vrij staan of iets anders? Of is het gewoon....de oude eruit.....de nieuwe erin?


Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

Ludo

Ouwe eruit, nieuwe erin, sleutel in het contactslot.... en rijden maar weer...  :D

cas

het woord antennering kwam ook opeens in mn gedachten... had je nou ook metertjes die wegvallen?

Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Dennis1974

#42
Nee...meters vallen bij mij ook wel eens weg maar dat is door het elektrische gedeelte van het contact slot....die is onderweg en hopelijk volgende week als ik hem erin gezet heb is die storing ook verleden tijd.

De antennering....zit die in mijn auto? Ik heb geen afstandsbediening en een dunne sleutel...(een 2.3 T5 van MY95).... Maar ik weet van de vorige Volvo dat de auto met een defecte antennering wel start, maar direct afslaat. Dus volgens mij heeft die storing geen relatie met mijn storing van nu.

Ik gok nog steeds op de nokkenas sensor. Ik heb een nieuwe liggen, maar ik heb hem nog niet vervangen. Ik wacht tot de storing terug komt zodat ik ff wat beter zaken kan analyseren....maar tot nu toe doet ie het weer prima. Misschien toch verzopen?


Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

henry classic v70

Zou mooi zijn als dat het werkelijke probleem is... (verzopen dan natuurlijk) :eusa_eh: ;D
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Dennis1974

Het was even een behoorlijke tijd weggeweest, maar vandaag keerde het euvel toch weer terug. Niets verzopen want het was de eerste koude start nadat hij 12 uur lang stil heeft gestaan...hij wilde gewoon niet aanslaan. Het probleem trad trouwens net als de eerste keer op nadat ik de dag ervoor veel korte ritjes had gemaakt.

Startmotor draaide keurig rond en bij de injectorenrail hoorde ik het ook zoemen.

Ik had na het eerste verschijnsel van dit probleem al direct een nokkenas sensor besteld en besloot het ding er nu maar direct in te zetten.

Het vervangen van de nokkenas sensor was echt met 5 min. gedaan en de auto startte direct :)

Probleem lijkt dus toch echt aan de nokkenas sensor gelegen te hebben. Mocht het anders zijn dat ie binnenkort weer niet start, dan meld ik mij weer ;)


Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;