Binnenkort verdamper vervangen wel 2 vragen

Gestart door Benny03, 14-04-2013 23:00:13

Vorige topic - Volgende topic

Benny03

De airco van mijn volvo is al 6 jaar stuk, probleem is de verdamper.
Een kennis van mij is volvo monteur en samen met hem ga ik de verdamper vervangen.

Zouden er meer dingen stuk kunnen zijn na 6 jaar dat de airco niet meer gebruikt is of dingen waar ik op moet letten?
En weten jullie een mooie webshop waar ik een verdamper kan bestellen?

Groeten,
Benny

Sbv

Droger dien je te vervangen. Alles goed laten testen op lekkage. Hopelijk doet je compressor het nog.

Verdamper kan je Hella/Behr of Valeo nemen

Theostek

Compressor kun je vergeten, het systeem staat al 6 jaar droog, alles zal vervangen moeten worden tot en met de O-ringen.
Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

Benny03

Citaat van: Theostek op 15-04-2013 07:04:27
Compressor kun je vergeten, het systeem staat al 6 jaar droog, alles zal vervangen moeten worden tot en met de O-ringen.

Weet je dat 100% zeker?

fpede

is wel de reden dat ik wacht om m'n airco te repareren,... omdat ik alles in één keer wil vervangen, zodat het van de 1e keer direct goed is  ;)

de mijne werkt al zo'n 10 jaar niet,...  :eusa_shifty:

;D

Benny03

Maar zon compressor staat toch gewoon in de olie

Laguna-S60R

S60 2.4I 170PK LPI Sports Edition

S60Register

Theostek

@Benny dat weet ik 100% zeker, dat gaat niets meer worden. meeste problemen wat je gaat krijgen is dat er lekkages ontstaan en in het ergste geval vast loopt.
Nee, de compressor staat maar voor 50% in de olie, de olie trekt vocht aan en verwatert, na zes jaar is dat zeker aan de orde.
Denk ook aan de oxydatie van het compressor huis, tevens zullen inwendige onderdelen zodanig verroest zijn dat dit voorvervuiling gaat zorgen.

Olie zit niet in het koudemiddel en mengt zich ook niet ermee, koudemiddel transporteert de olie zodat deze mee circuleert.

Benny03

Citaat van: Theostek op 15-04-2013 10:06:53
@Benny dat weet ik 100% zeker, dat gaat niets meer worden. meeste problemen wat je gaat krijgen is dat er lekkages ontstaan en in het ergste geval vast loopt.
Nee, de compressor staat maar voor 50% in de olie, de olie trekt vocht aan en verwatert, na zes jaar is dat zeker aan de orde.
Denk ook aan de oxydatie van het compressor huis, tevens zullen inwendige onderdelen zodanig verroest zijn dat dit voorvervuiling gaat zorgen.

Olie zit niet in het koudemiddel en mengt zich ook niet ermee, koudemiddel transporteert de olie zodat deze mee circuleert.

Zojuist als test de airco af laten vullen en nieuwe olie er in, er zat nog 3cc olie in en 30gr druk. De airco werkt op dit moment en wordt bizar koud. Ik hoop dat i het nog even doet, zo ja dan ga ik de verdamper vervangen

Theostek

Met alle respect, dit had ik nooit uitgevoerd...wetend dat er een lek in het systeem zit, en het milieu maar weer eens naar de verdoeminis wordt geholpen..!

3 cc olie zat er nog in? onmogelijk en 30 gr druk bestaat niet.

Maar bekijk het van de andere kant, jij betaalt ervoor of het nu werkt ja of nee, de andere uitvoerende partij is geen haar beter..die gaat voor zijn geld.
En zie ik toch weer dat er gewoon weg beunhazen bestaan, die het naamkaartje niet waard zijn en noemen zich ?

Benny03

Citaat van: Theostek op 15-04-2013 20:44:10
Met alle respect, dit had ik nooit uitgevoerd...wetend dat er een lek in het systeem zit, en het milieu maar weer eens naar de verdoeminis wordt geholpen..!

3 cc olie zat er nog in? onmogelijk en 30 gr druk bestaat niet.

Maar bekijk het van de andere kant, jij betaalt ervoor of het nu werkt ja of nee, de andere uitvoerende partij is geen haar beter..die gaat voor zijn geld.
En zie ik toch weer dat er gewoon weg beunhazen bestaan, die het naamkaartje niet waard zijn en noemen zich ?

Had je een andere suggestie om het systeem te testen dan?

Benny03

Theostek

De eerdere suggestie heb ik al vermeld...waarom 6 jaar wachten en nu het systeem toch maar af te laten vullen om te testen?

Terug komend op die uitprint.

Er zat maar 30 gram koudemiddel nog in het systeem, das een lachertje want dat is geen koudemiddel meer! dat is lucht oftewel een restdruk.
3 cc olie is door het vulstation eruit gehaald.
Vacumeer fhase hetzelfde, 5 minuten? voor een systeem dat al 6 jaar droog staat.
Pa 2380, 1 pascal = 0,01 millibar, systeem is zo lek als een zeef.
3 cc olie eruit gehaald..10 cc olie erin gepompt..komt er nog eens 3 cc uv bij kijken.
vulling 800 gram koudemiddel op een systeem wat lekt als een zeef.

Laatste vind ik helemaal fantastisch, dit rapport is geen wettelijk bewijs ;D

Heb ik het nog niet gehad over de rest druk, die terug in de cilinder wordt gepompt, het is gewoon lucht...dus krijg je ook die lucht weer fijn terug in het systeem gevuld.
Koudemiddel is zwaarder dan lucht, dan had de cilinder op zijn kop moeten staan...! goeie zaak.

Van Breugel

Theo is weer bezig!!!

Laat je niet afzeiken en negeer hem maar.
Dit doet hij altijd zo.
Theo is inderdaad een vakman en daarom maakt hij zich druk als er bedrijven of klanten zijn die toch maar het systeem laten vullen tegen beter weten in.

Over dat zuchtje lucht wat er nog inzat Theo, dit komt niet in je cilinder terecht omdat hij vuilen gassen afblaast!

Je weet nu in ieder geval dat je systeem functioneert en zodra hij volgende week leeg is kun je hem repareren.

Voor het milieu moeten wij niet bang zijn, wij rijden allemaal een Volvo die nog niet eens 1 liter op 10 km kan halen! Dat is pas slecht voor het milieu.

Benny03

Citaat van: Theostek op 16-04-2013 01:37:31
De eerdere suggestie heb ik al vermeld...waarom 6 jaar wachten en nu het systeem toch maar af te laten vullen om te testen?

Terug komend op die uitprint.

Er zat maar 30 gram koudemiddel nog in het systeem, das een lachertje want dat is geen koudemiddel meer! dat is lucht oftewel een restdruk.
3 cc olie is door het vulstation eruit gehaald.
Vacumeer fhase hetzelfde, 5 minuten? voor een systeem dat al 6 jaar droog staat.
Pa 2380, 1 pascal = 0,01 millibar, systeem is zo lek als een zeef.
3 cc olie eruit gehaald..10 cc olie erin gepompt..komt er nog eens 3 cc uv bij kijken.
vulling 800 gram koudemiddel op een systeem wat lekt als een zeef.

Laatste vind ik helemaal fantastisch, dit rapport is geen wettelijk bewijs ;D

Heb ik het nog niet gehad over de rest druk, die terug in de cilinder wordt gepompt, het is gewoon lucht...dus krijg je ook die lucht weer fijn terug in het systeem gevuld.
Koudemiddel is zwaarder dan lucht, dan had de cilinder op zijn kop moeten staan...! goeie zaak.

Er is 6 jaar gewacht omdat mijn ouders die toen in het bezit waren van de auto € 1.100,- voor een beetje koude lucht in de auto veel geld vonden.