doe het zelf banden de-/montage.

Gestart door spitsrijder, 01-05-2013 16:41:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

spitsrijder

Beste lieden.
Zoals jullie wel weten kan je via het internet tegen leuke prijzen banden kopen.
Helaas moeten deze banden dan weer gemonteerd worden. Dit kan je laten doen door de plaatselijke bandenboer, die er een prijs voor kan rekenen welke zo kan zijn dat je de banden beter rechtstreeks bij hem had kunnen kopen......... en wat overigens zijn goed recht is!

Nu zat ik te denken om een handmatige/manuele band de en montage apparaat aan te schaffen, welke je kan kopen voor de prijs van 2 gemiddelde autobanden.
Deze zijn niet super groot, meestal ook nog compleet de-montabel zodat je ze na gebruik in de hoek van de garage/schuur kan parkeren. Er zijn nu ook types op de markt met nylon bescherming om krassen op je "vellegies" te voorkomen (
Het balanceren van de banden kan ook op een maueel apparaat gebeuren.

De vraag is; zijn er leden welke ervaringen hebben met handmatige apparatuur om de banden te demonteren en te balanceren?

Groet, Menno.

Sbv

#1
Nee geen ervaring. Ik laat het op mijn werk doen, of poog het zelf te doen met de apparatuur welke men heeft

Walter


Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

mastertje

#3
zou er niet aan willen denken om het met handmatige tools te doen. Ik doe het altijd bij de lokale doe het zelf garage voor 10-15 euro. Op de 2 kolomsbrug, 4 banden + een reserve band, zelf nieuwe ventielen regelen en evt. gereedschap om de velg van binnen vlak te maken. :) En bestellen doe ik bij popgom.. goede ervaring :)
Volg ons op www.project850.nl. Carbagerun 2013 --- Team 255 BLOG

spitsrijder

Citaat van: mastertje op 01-05-2013 17:13:05
zou er niet aan willen denken om het met handmatige tools te doen. Ik doe het altijd bij de lokale doe het zelf garage voor 10-15 euro. Op de 2 kolomsbrug, 4 banden + een reserve band, zelf nieuwe ventielen regelen en evt. gereedschap om de velg van binnen vlak te maken. :) En bestellen doe ik bij popgom.. goede ervaring :)

Inderdaad doe het zelf garage is ideaal, mits het een beetje in de buurt zit. Maakte er zelf ook graag gebruik van vroeger. Aangezien ik nu een huis met garage bezit welke VER van een doe 't zelverd zit dacht ik dus zo'n manueel apparaat aan te schaffen, maar weet gewoon niet of deze apparaten een beetje te mannen zijn. de meeste elektrische zijn 380V, aardig aan de prijs als je een goeie wil, plus dat ik een elektrische voor in m'n garage een te grote sta in de weg vindt, tenzij ik pro wordt en jullie allemaal bij mij de bandjes laten wisselen tegen een voor mij uiteraard lucratief tarief......

Broabander

Als je via Popgom besteld kun je hem voor €16,50 per band laten afleveren en monteren bij de Euromaster. Voor dat geld ga ik het niet zelf doen...
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

Ludo

Bij de meeste lokale bandenboeren, betaal je hetzelfde als de online-winkels.
Dan heb je inclusief ventiel, balanceren en montage.

Zelfs met een klein prijsverschil moet je al aardig wat bandjes slijten, wil je je apparatuur terugverdienen.

henry classic v70

... en ik zie je nog niet zomaar een 17" bandje handmatig (op de ouderwetse manier dus met banden-lichter en lepels)om een 17" velg lepelen Menno, 't zal wel lukken maar kost veel tijd/kracht/frustratie/gebleseerde vingers etc.. ;)
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

spitsrijder

Citaat van: Broabander op 01-05-2013 18:20:30
Als je via Popgom besteld kun je hem voor €16,50 per band laten afleveren en monteren bij de Euromaster. Voor dat geld ga ik het niet zelf doen...

En groot gelijk heb je!

Toch blijft de vraag staan of er mensen zijn op dit forum welke ervaring hebben met handmatige banden apparaten, en deze hier zouden willen delen. Welk merk, aanpassingen, waar je op moet letten, enz, enz.

Weet je, er zijn hier een hoop mensen die alles graag, of willen, of het leuk vinden of moeten doen aan hun Volvo.
Je kan (een voorbeeld dan he) een koppaking ook voor bedrag X door de dealer laten doen, omdat je het voor dat bedrag niet zelf gaat doen.........
Afijn, ik ben er van overtuigd dat je voor minder pegels de koppaking kan kopen en het gereedschap, en dat gereedschap kan je dan ook gebruiken om je wieltjes mee aan te trekken.
Nu gaat dit niet helemaal op voor een banden apparaat, misschien...... Een kleine 75,- EURO om je banden te wisselen en te balanceren, daar koop je geen apparatuur voor. Wel zijn ze al te koop vanaf 140,- Euro, en gaan tot een kleine 500,-Euro.
Tel daarbij op dat als je het leuk vindt om te doen het al gauw een hobby gaat worden... mochten die nu wel of niet wat kosten??
(Al weet ik niet of ik gauw te koop zou gaan lopen dat mijn hobby banden wisselen is...... ;-)

Begrijp me niet verkeerd, het is niet alleen uit een kosten plaatje. Er zijn zat mensen welke met krassen op hun velgen zitten na een banden wissel. Ik laat het wel uit m'n hoofd om met the good old bandenlichter een LM velg te lijf te gaan.
De tijd en de techniek gaat vooruit, dit geldt ook voor de handmatige banden apparaten.
Nu nog de mensen die ermee gewerkt hebben, en de ervaringen willen delen.

henry classic v70

Arjen 850, onze GVR heeft jaaaaren als bandenspecialist gewerkt bij een bandenboer en kan je er ongetwijfelt veel over vertellen. Kijk ook eens bij bedrijfsapparatuur etc. of ter overname gereedschappen en apparatuur van garages/faillisementen
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

spitsrijder

Citaat van: henry classic v70 op 01-05-2013 19:45:42
Arjen 850, onze GVR heeft jaaaaren als bandenspecialist gewerkt bij een bandenboer en kan je er ongetwijfelt veel over vertellen. Kijk ook eens bij bedrijfsapparatuur etc. of ter overname gereedschappen en apparatuur van garages/faillisementen

Hej Henry, doe ik ook zeker, kijken bij failliet verklaarde garages. Punt is dat ik echt voor een handmatig (op spierkracht) apparaat wil gaan vanwege het compacte element.
Garages gebruiken in de regelmaat elektro/pneumatische apparatuur, en meestal ook nog op 380V. Ik heb nie 380V nie  :'(

UserID6342

#11
Citaat van: henry classic v70 op 01-05-2013 19:28:18
... en ik zie je nog niet zomaar een 17" bandje handmatig (op de ouderwetse manier dus met banden-lichter en lepels)om een 17" velg lepelen Menno, 't zal wel lukken maar kost veel tijd/kracht/frustratie/gebleseerde vingers etc.. ;)
Valt allemaal wel mee, het hangt of staat met het apparaat.  Wij deden vroeger niet anders zo.  Als je een goed manueel apparaat hebt, dus met een stevige spindel in het midden en een hydraulische / pneumatische afperser durf ik rustig te stellen dat ik daar sneller mee ben als met menigeen 'automatisch' apparaat.  Ook als je veel banden moet / wilt wisselen....

De automatische apparaten van tegenwoordig zijn wel allemaal, zonder uitzondering, veel beter geworden als vroeger.  Net zoals Arjen heb ik ook moeten werken met bandenapparaten zonder extra druk / meelooparm erop.  en ja, je hing dan met 3 man aan een band te trekken om 'm op de velg te krijgen.  Wat dat aangaat alleen maar vooruitgang natuurlijk.

Vergis je overigens niet in de ruimte die een hand apparaat nodig heeft....  Is best veel te noemen en meer als een automaat.  Je moet er namelijk geod rondom mee kunnen komen.  Als je een oude binnenband tussen velg en band legt en die insmeert met wat bandenvet, beschadig je de velg absoluut niet (ook niet die hele dikke alu velgen van > 20 ") en kun je de band er 'zo' aftrekken cq opdraaien

hertogjan6

#12
met een deobus en een gasbrander/fakkel kan het ook  :eusa_shifty:  ;D

ik zal is een filmpje opzoeken   :eusa_whistle:

moet je er wel voor zorgen dat de band er al omheen ligt  :angel:
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

hertogjan6


Citaat van: hertogjan6 op 01-05-2013 22:09:12
met een deobus en een gasbrander/fakkel kan het ook  :eusa_shifty:  ;D

ik zal is een filmpje opzoeken   :eusa_whistle:

moet je er wel voor zorgen dat de band er al omheen ligt  :angel:
zoiets ;D

https://www.youtube.com/watch?v=0QkmV1gMnUE
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

hathü

Citaat van: Dirk342 op 01-05-2013 19:57:54
Citaat van: henry classic v70 op 01-05-2013 19:28:18
... en ik zie je nog niet zomaar een 17" bandje handmatig (op de ouderwetse manier dus met banden-lichter en lepels)om een 17" velg lepelen Menno, 't zal wel lukken maar kost veel tijd/kracht/frustratie/gebleseerde vingers etc.. ;)
Valt allemaal wel mee, het hangt of staat met het apparaat.  Wij deden vroeger niet anders zo.  Als je een goed manueel apparaat hebt, dus met een stevige spindel in het midden en een hydraulische / pneumatische afperser durf ik rustig te stellen dat ik daar sneller mee ben als met menigeen 'automatisch' apparaat.  Ook als je veel banden moet / wilt wisselen....

De automatische apparaten van tegenwoordig zijn wel allemaal, zonder uitzondering, veel beter geworden als vroeger.  Net zoals Arjen heb ik ook moeten werken met bandenapparaten zonder extra druk / meelooparm erop.  en ja, je hing dan met 3 man aan een band te trekken om 'm op de velg te krijgen.  Wat dat aangaat alleen maar vooruitgang natuurlijk.

Vergis je overigens niet in de ruimte die een hand apparaat nodig heeft....  Is best veel te noemen en meer als een automaat.  Je moet er namelijk geod rondom mee kunnen komen.  Als je een oude binnenband tussen velg en band legt en die insmeert met wat bandenvet, beschadig je de velg absoluut niet (ook niet die hele dikke alu velgen van > 20 ") en kun je de band er 'zo' aftrekken cq opdraaien

Ik heb daar vroeger ook mee gewerkt. Ruimte heb je zeker nodig en het geval moet goed verankert zijn op de vloer, soms had je van die eigenwijze diagonaal bandjes die je er met twee man op moest sleuren. Balanceren hadden we in die oude tijd een soort van waterpas apparaat voor, dat was dan wel een handzaam geval. En werkte goed(voor die tijd rond de jaren 70) ;)