Over de toeren...

Gestart door rogier, 09-03-2003 15:38:50

Vorige topic - Volgende topic

rogier

Een nogal dubbelzinnige topictitel, maar ik raak inmiddels letterlijk over de toeren. Ik heb al eens eerder geschreven over het terug vallen van de toeren. Nu heeft m'n auto daar nog steeds last van, maar ik heb wel meer informatie nu.

Het stationair toerental valt terug als:

1) de radiator aan slaat
2) de kachel van stand "0" naar stand "4" wordt gezet
3) ik een warme motor start, bijvoorbeeld nadat ik getankt heb

Kan iemand hier iets mee? Het spruitstuk is lek en de drukregelaar tussen de injectors tikt, maar dat zal vast geen verband houden. Ik ben benieuwd...

Reitse

M'n eerste ingeving als ik dit lees is iets met je elektrisch circuit. Het lijkt dat je dynamo veel te hard moet werken om ventilatorstand 4 aan te kunnen. Geen idee waar het zou moeten zitten, maar daar zou je eens kunnen zoeken...

rogier

De toeren schieten naar beneden als ik de ventilator op stand 4 zet, maar dit gebeurt in een fractie van een seconde. Daarna loopt ie weer normaal.

Reitse

Is je accu goed?

rogier

Die is net nieuw. Het is een Varta, dus da's een goeie. Met m'n vorige accu had ik het ook.

Reitse

misschien dat je dynamo wat aan het slijten is. Als ik probeer te analyseren wat er allemaal gebeurt: dynamo levert stroom aan elektrische delen. Bij elkaar geven die een bepaald verbruik. Als een kachelventilator op 4 gezet wordt, moet die ventilator eerst op gang gezet worden en daarna aan de gang gehouden. Vooral het op gang brengen lijkt extra stroom te kosten. Daarmee gaat de stroomvraag omhoog. Kennelijk is het aanbod niet hoog genoeg die vraag makkelijk te voldoen waardoor de dynamo te hard moet werken of er misschien niet genoeg stroom meer over is voor de brandstofpomp?
Dan zit je nog met de warme motor. Elders op het forum staat hoe je de brandstofdrukregelaar kan controleren. Misschien ook een idee?

Johann

Citeermisschien dat je dynamo wat aan het slijten is. Als ik probeer te analyseren wat er allemaal gebeurt: dynamo levert stroom aan elektrische delen. Bij elkaar geven die een bepaald verbruik. Als een kachelventilator op 4 gezet wordt, moet die ventilator eerst op gang gezet worden en daarna aan de gang gehouden. Vooral het op gang brengen lijkt extra stroom te kosten. Daarmee gaat de stroomvraag omhoog. Kennelijk is het aanbod niet hoog genoeg die vraag makkelijk te voldoen waardoor de dynamo te hard moet werken of er misschien niet genoeg stroom meer over is voor de brandstofpomp?
Dan zit je nog met de warme motor. Elders op het forum staat hoe je de brandstofdrukregelaar kan controleren. Misschien ook een idee?

Ik denk eerder aan een zwaar lopende stationair regel klep.
Als er een hulp apparaat moet inschakelen dan moet de ECU hier voor compenseren om het stationair toerental gelijk te houden.
Hij kan dit doen via de regelklep.
Als deze te zwaar gaat of verstopt zit dat zal deze later reageren.
Je zou de klep schoon kunnen maken en kijken wat ie dan doet.

Welk spruitstuk left? uitlaat of inlaa?
Als 't de inlaat is dan trekt ie valse lucht.
Ook zou je even op de vacumm "kerstboom" bij het gasklephuis kunnen kijken of alle dopjes er nog op zitten.

rogier

Hoe verklaren jullie dan dat de toeren ook terugvallen nadat ik een warme motor heb gestart? Ik dacht dat de dynamo er alleen maar voor is om de accu op te laden en dat de accu zorgt voor de stroomtoevoer.

Het spruitstuk van de uitlaat gaat het om trouwens.

Nou ja, m'n dealer heeft weer wat te doen morgen.

Reitse

Misschien dat de stationair-regelklep bij warme motor meer uitzet (mogelijk door verstopping of andere troep) dan z'n omgeving en daarom wat moeilijk loopt.  ???

maxmx5

heb vandaag bij een aantal volvo's de test gedaan bij stationair de kachel in 1 keer op 4 zetten en merk dan een korte (2 sec.) en lichte terugval in toeren. Dit lijkt mij dan toch normaal, want na die 2 sec. herstelt het toerental zich weer direct.

rogier

Citeerheb vandaag bij een aantal volvo's de test gedaan bij stationair de kachel in 1 keer op 4 zetten en merk dan een korte (2 sec.) en lichte terugval in toeren. Dit lijkt mij dan toch normaal, want na die 2 sec. herstelt het toerental zich weer direct.
In dit geval is de terugval ook minder als in andere gevallen, dus het zou best kunnen dat dit inderdaad normaal is.

Ik heb dus echt in sommige situaties dat de motor bijna afslaat, bijvoorbeeld bij lang wachten voor een verkeerslicht.

Ramon

Ben het met Johan eens.....

Grote kans dat de regelklep niet goed zijn werk doet.

Loshalen en volspuiten met remmenreiniger, tijdje staan laten .... beetje WD 40  erin, heen en weer halen en weer monteren.... werkt meestal heel goed.

Ramon ;D
Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !