Veel gewicht in de koffer: beter rijgedrag. Hoe dit permanent bekomen?

Gestart door Vulk, 05-05-2013 19:59:52

Vorige topic - Volgende topic

Vulk

Collega's roffelaars!

deze morgen had ik 200kg zand in de koffer (voor de grapjassen onder jullie: in zakken verpakt) en het viel mij op dat de achterkant vele malen strakker was dan anders.

Hoe kan ik dit gevoel permanent bekomen? (alweer voor de grapjassen: zonder permanent met 200kg rond te rijden in mijn koffer)

- Ik heb reeds een verstevigingsbrug in de kofferbak zitten.
- Ik heb achter originele veren met originele schokdempers (1 ton gelopen), inclusief gastank van 44l. Ik heb meestal rond de 30l benzine in de benzinetank.
- De achterasrubbers zijn nog origineel, maar worden binnenkort vervangen.
- Subframerubbers + alles op de vooras is vrij nieuw.

Ik ben benieuwd naar jullie input.

JeffreyC

Misschien een dikkere stabi. stang achter?

Ik had eerst een 17mm eronder zitten en heb er laatst een van 21mm onder gezet. Ik merkte wel verschil naderhand. IPD levert nog dikkere, 23 en 25 dacht ik.
300 PK 390 NM CY T-5R MT
2.0L, 19T, S60R exhaust manifold, 440cc injectors, 3" downpipe, 2.5" catback, RIP kit, 50mm AL intercooler, Koni STR-T, -40mm Intrax,
Porsche/Brembo BBK, Fasttech software, M66 in progress

peteRRR

Rolkooi en bredere banden.
Hardere schokkers/veren.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Vulk

Even nog wat extra input.

Mijn 850 is een familiewagen en ik ben nogal gesteld op mijn comfort. Stuggere dempers of een rolkooi zijn dus uit den boze.

Verder heb ik een Belgische auto, dus ik vermoed dat optie twee een probleem voor de keuring zal opleveren. :(

-D©©©L-

Standaard estate veren gecombineert met R nivomaten die opgehoogt zijn met 10-15 mm om de voorspanning op de nivomatdempers te vergroten (=meer demping).
Een dikkere stabistang geeft ook meer "stevig" gevoel in de kont.

razorx

Wat Marco zegt.
Daarnaast weet je niet wat je overkomt als je verse achterrubbers monteert.
Neem meteen de busjes tussen de deltalink armen mee, als je toch bezig bent. Geheid is die aan het sneuvelen.

Vulk

razorx

Vulk

Dan begin ik daarmee.

De schokbrekers wou ik ook gaan vervangen, opnieuw door gewone, maar ik ga maar eens verder kijken naar het voorstel van Marco. Ik had vroeger standaard nivomats, maar dat vond ik maar niets.

Maar nivomats, met gewone veren + die verhoging, ... Ik zou er eens mee moeten kunnen sturen om te weten hoe het rijdt.

razorx

Heel kort gezegd komt het er op neer dat stugger, niet altijd beter is voor de wegligging. Er moet veerweg zijn.
De kracht gaat in een bocht niet alleen naar buiten, maar ook naar beneden. Die naar beneden gerichte kracht heb je nodig om de wrijving achter hoog genoeg te houden. Overhellen in bochten hoeft niet verkeerd te zijn. In tegendeel. Het moet allemaal mooi in balans zijn.

hertogjan6

gewoon zwaardere veren rijd super (comfortabel/sportief) heb ik namelijk ook ;)

ik heb vervoer namelijk ook wel degelijk veel/vaak wat aan gewicht is (2de hobby)  :eusa_whistle:

alleen heb ik dan weer geen achterbrug

~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

snix

Ik heb de standaard dempers vervangen door Koni STR.T (oranje, niet instelbaar) Dat was stap 1. Stap2 was de estate brug van irian.
Zit nu nog te denken of ik die grote rubbers ga vervangen. Heb gezien hoe die er na 16 jaar uitzien bij Ceesje