Licht blijft branden, gordelrelais klikt na afzetten contact

Gestart door Boemeltje, 06-05-2013 21:21:07

Vorige topic - Volgende topic

Boemeltje

Vandaag opeens een raar probleem: na het afzetten van het contact blijft mijn licht branden en het gordelrelais klikt nog vrolijk door (als er geen gordel in zit). Het lijkt vooral te gebeuren bij warme motor, maar dat kan ook toeval zijn.

Met Dirk al even het elektrische gedeelte van het contactslot vervangen, en relais 104/108. Ook de lichtschakelaar hebben we geprobeerd, maar zonder schakelaar blijft het geheel nog steeds aan.

Omdat ik nu de auto alleen weg kan zetten met de accupool los, en niet op slot (omdat ik er achter kwam dat mijn sleutel de deur en kofferbak niet kan openen) wil ik dit wel snel gefixt hebben.

Heeft iemand énig idee waar dit in kan zitten?

Boemeltje

Ok, ik lees net dat er wat mensen problemen hadden met hun aanhanger aansluiting, dus ik zal eens kijken of ik die zekering kan vinden. Voor alsnog: als iemand andere ideeën heeft, ik hoor het graag!

BBS

Het snelst is het de kabel die naar de stekkerdoos van de trekhaak gaat af koppelen in je verlichtingsunit.
Als je dan wel de losgehaalde kabels even ergens noteerd zodat je ze later weer terug monteren kunt... ;)

Maar ik gok zo dat je een probleem hebt in je stekkerdoos/kabelboom/aansluitingen trekhaak.
Volvoloos....

Boemeltje

Wacht even, hoe bedoel je dat in de 'verlichtingsunit'?

Ik heb net even zitten zoeken maar kan zo geen relais vinden. Ik had wel bedacht morgen die hele stekkerdoos shizzle dan eens open te halen. Waar zit dit intern normaliter aangesloten? Dan kan ik het daar het beste los halen denk ik :)

maruska

relais voor je achter verlichting zit aan de linker kant onder dek. is een zwart, blauw of wit relais, ligt plat geklemd tegen een van de metalen delen aan. (linkerplaat loshalen, dan de draden volgen die onder je zwarte balk doorloopt. daar vind je het relais)
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Boemeltje

En anders zitten er stekkers in mijn linker achterlichtunit, begrijp ik?

Kan ik die relais er gewoon uit trekken zonder problemen voor mijn gewone achterverlichting?

maruska

nee, volgens mij kan dat niet. want dat relais stuurt de hele achterkant aan. maar de stekker voor je trekhaak is wel een losse hoop ik, en geen beun oplossing ?
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

BBS

Citaat van: Boemeltje op 06-05-2013 21:48:08
Wacht even, hoe bedoel je dat in de 'verlichtingsunit'?

Ik heb net even zitten zoeken maar kan zo geen relais vinden. Ik had wel bedacht morgen die hele stekkerdoos shizzle dan eens open te halen. Waar zit dit intern normaliter aangesloten? Dan kan ik het daar het beste los halen denk ik :)

Meestal zit de kabelboom van je trekhaak in je linker achter verlichtingsunit gestoken.
Daar waar je je lampjes ook vervangt. Bij mijn wagen zitten her en der op de unit AMP klemmetjes op waar bijv RAW L op staat. Dat zijn aansluitingen voor je trekhaak aansluitdoos.
Die stekkertjes kun je zo lostrekken en daarmee is je trekhaak aansluiting losgekoppeld.
Volvoloos....

Boemeltje

Ik ga toch nog even kijken. Hopen dat het geen houtje touwtje is, maar volgens mij loopt dat wel los. Zal zo even resultaat posten ;D

BBS

Zo heb ik mijn trekhaak verlichting ook aangesloten, staat ook beschreven in de montage handleiding van de trekhaak voor de V70. ;)
Kabel kun je volgen naar de ruimte voor je reservewiel en gaat er dan door je wielbak naar de trekhaak...
Volvoloos....

veerijder

bij mijn 855 zit er een stekkerblok onder de rechterbodemplaat bijna bij het achterlicht waar de ahw contactdoos op is aangesloten had een beetje last van oxidatie daar zit ook een constante stroomdraad bij misschien maakt die bij jou contact met de draad van t achterlicht
ik wou er een nieuw stekkerdeel voor halen maar is niet meer leverbaar
kreeg de tip om de draden maar rechtstreeks met elkaar te verbinden

groet Derk

Boemeltje

Ik heb het relais voor het achterlicht los gehad, maar dat verhielp het probleem niet :( Licht ging achter mooi uit (en dus ook impliciet die stekkerdoos) maar het loste het probleem níet op.

Wat wel bleek te helpen was het 104/108 loshalen, de auto een keer starten (dus echt het circuit van het licht 'spanningsloos' maken) en het 104/108 weer terug. Lijkt er dus toch wat op dat die blijft plakken, maar die heb ik bij Dirk al vervangen... Misschien toch nog een ander proberen?

veerijder

kan een lekstroom zijn door vocht of oxidatie waardoor het relais bekrachtigd blijft
dat is lastig zoeken

groet Derk

UserID6342

Trek de J-relais er eens een voor een uit Eamonn, zijn die kleine 4kante relais bij het relais 104/108.  Eens kijken of je 'm zo kunt tackelen, verwacht het niet maar er moet ergens op de een of andere manier een lekstroom zijn / relais wat blijft plakken.

veerijder

bij mij zit dit contact blok rechts achter

lijkt me orgineel volvo

een aantal draden had last van oxidatie die heb ik nu rechtsreeks doorverbonden

voorlopig werkt bij mij alles weer
misschien heb jij of iemand anders iets aan deze foto's
succes met je speurtocht

groet Derk