Van 850_estate_2.5 naar 850Richard

Gestart door T-5Richard, 11-05-2013 12:11:38

Vorige topic - Volgende topic

T-5Richard

Dit zal een van de laatste berichten zijn die ik hier onder de naam 850_estate_2.5 plaats. Een nieuwe Roffel 'noodzaakt' mij tot het aannemen van een andere 'nickname' en andere avatar. En die luidt 850Richard.
De reden ligt voor de hand  ;D

van 20V naar R by Richard.vanderVeen, on Flickr

Ook deze laatste post als 850_estate_2.5 maar ff vereeuwigd:

laatste post by Richard.vanderVeen, on Flickr

Voortaan verplaats ik me dus in een 850R. Er is echter nog het één en ander te doen voor die helemaal naar wens is. De 20V heeft een veeel netter interieur dan de R. ik wil dus alles dat bruikbaar is over zetten van de 20V naar de R. Het tapijt (op de bodem) van de R is bijvoorbeeld echt slecht. Duds dat wil ik uit de 20V halen. En dan rijst meteen de eerste vraag:

1. Loont het de moeite om het tapijt uit de 20V te halen of kan ik beter op zoek gaan naar een andere vervanging?

En 2:

2. Heeeeelp!  :eusa_shifty: Wie zou mij daarbij kunnen en willen helpen. Uiteraard worden kosten en moeite vergoed!

Ook veel kunstof panelen zijn beschadigd dus die wil ik ook gaan omruilen. Nu heb ik al behoorlijk wat afgezocht in het forum, en alles gevonden over het verwijderen van de bovenkant van het dashboard, dashboord kastje en de deurpanelen. Maar ik wil juist de onderkant van de dash loshalen. Natuurlijk zijn de grote panelen bij bestuurder en passagier makkelijk, maar dan nu vraag 3:

2. Is er ergens ook een 'to-do' voor de demontage van onderzijde van het dashboard?

Zo nu eerst maar eens de beheerder een PM sturen voor de naamswijziging....  :D
VAN 855 2.5 10V, VIA 855 2.5 20V EN 855R NAAR 2.0 CY 855T-5R

Sbv

Hoe goed is het tapijt in de 2.5 ? Als dat goed is gewoon overzetten.

Het zijn 3 losse stukken. Bestuurder, passagier en achterin, dat zijn de 3 stukken

Dashbord onderstuk kan je omwisselen, alleen zal je dan je inleg ook over moeten zetten. Die zit bij mijn weten vastgeschroefd.
Let wel dat beide auto's zelfde type hebben (1 of 2 airbag's)
Een echte how-to heb ik nog niet gevonden maar als boven stuk eraf is, dan ben je al een heel eind.

Stuur eraf.
Middenconsole los
ruitenwissers eraf
soms ruitenwisser motor loshalen, ligt wat aan de ruimte die je hebt
parafaan eraf, er achter zitten 4 bouten welke dash vasthouden

Beide schopplaten kan je zo loshalen

Misschien is het handig om aan te geven waar je woont.

rifwachter

Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

de geneRaal

Midden-noordholland...........waar ligt dat ?
Blackstone under construction

T-5Richard

Citaat van: de geneRaal op 11-05-2013 15:19:56
Midden-noordholland...........waar ligt dat ?
Dat is het gebied midden in ehh.... Nou ja Alkmaar eigenlijk ;-)

T-5Richard

T-5Richard

Citaat van: Sbv op 11-05-2013 15:08:35Het zijn 3 losse stukken. Bestuurder, passagier en achterin, dat zijn de 3 stukken
Oh? Ik dacht dat het hele gedeelte voor de achterbank uit een geheel bestond. Ik zou dus bijvoorbeeld ook alleen het gedeelte voor de bestuurdersstoel kunnen vervangen?

Citaat van: Sbv op 11-05-2013 15:08:35Dashbord onderstuk kan je omwisselen, alleen zal je dan je inleg ook over moeten zetten. Die zit bij mijn weten vastgeschroefd. Een echte how-to heb ik nog niet gevonden maar als boven stuk eraf is, dan ben je al een heel eind.
Bedoel je dat het bovendeel van het dashboard los moet om het ondedeel te vervangen? Ik wilde de middenconsole zelf laten zitten en alleen de 'zijkanten' vervangen.

Oh ja, ik woon in Alkmaar

Sbv

middenconsole houdt onder de asbak al op. Het stuk rond de radio etc hoort bij onderstuk dashbord

Je hebt dan de boven plaat met evt airbag erin.

De rest is 1 stuk, enkel de schopplaten liggen los.

welk stuk wou je dan vervangen ?

Voor vloerbedekking kan je inderdaad enkel het stuk van bestuurder vervangen

hertogjan6

gefeliciteerd met de KNAL rode doet gewoon zeer aan mijn ogen!! ;D

nog veel roffel plezier!!
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

T-5Richard

Nou, eigenlijk al gestrand bij eerste grotere 'klus'. Hieronder is de staat waarin ik de R vanavond achterlaat. Ik probeer de onderkant van het dashboard aan de bijrijderskant los te krijgen, maar ben nog niet erg succesvol...

Het begon bij het uitbouwen van de bestaande carkit/garmin navi. Er loopt een kabeltje tussen twee delen van het dashboard. Aan de ene kant zit er een grote 12v plug, aan de andere kant een kleinere systeemplug. Beide zijn gevulcaniseerd en kunnen er dus niet af. Ik begrijp niet hoe dit gedaan is want ik krijg de plug er niet door, de boel loopt achter het dashboard vast, naast de regeling voor de airco. Die heb ik er eerst uitgehaald, maar daar kwam ik ook niet verder mee. Vandaar de stap/poging om de onderkant van het dashboard los te halen. Hieronder een foto van het kabeltje...

Sbv

haal de bovenplaat dan los van dashbord. Onderkant kan je niet apart loshalen

grijzev70tdi

Citaat van: Sbv op 11-05-2013 19:59:14
Onderkant kan je niet apart loshalen

Ownee?  :eusa_whistle: ;D Let wel, eigelijk kan het niet, maar oude dash moest eruit en dit ging het snelste  :eusa_whistle:

Maar je moet hier naar toe:

Stelt opzich niet veel voor. Als je hier in de buurt woonde had ik je er graag mee geholpen.
Grolsch, het klinkt al lekkerder

marrrcel

Mooie R  :eusa_clap:

Hier een linkje met een handige How-to van Mehn om het bovendek te verwijderen: http://www.mehn.nl/html/fotoalbum_dashboardverlichting_0.html

Vergeet niet dat jij een airbag hebt, en dus 4(?) torx boutjes onder de passagiersairbag los moet draaien.

Succes!

KIM

Citaat van: 850Richard op 11-05-2013 16:22:47
Citaat van: Sbv op 11-05-2013 15:08:35Het zijn 3 losse stukken. Bestuurder, passagier en achterin, dat zijn de 3 stukken
Oh? Ik dacht dat het hele gedeelte voor de achterbank uit een geheel bestond. Ik zou dus bijvoorbeeld ook alleen het gedeelte voor de bestuurdersstoel kunnen vervangen?

Officieel bestaat het tapijt uit 1 geheel. Velen snijden het tapijt echter door ter hoogte van de stoelen omdat daar een naad in het tapijt niet zichtbaar is.
Daarmee maak je er drie delen van.

Veel plezier met je R!

grijzev70tdi

Volgens mij was alleen bij de Alter I het een geheel, later niet meer.
Grolsch, het klinkt al lekkerder