Waardoor valt relais 103 (brandstofpomp) af?

Gestart door Ger!, 18-05-2013 19:40:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ger!

Hallo roffelaars,

hoewel ik al heel veel terug gelezen heb op het forum kwam ik het antwoord op deze vraag nog niet tegen................als dat wel zo is dan hoor ik dat graag...........

Het is me pas kort geleden opgevallen dat, bij een overbrugde relais 103, de brandstofpomp blijft draaien en dat de brandstofdrukregelaar aardig staat te retouren naar de tank. Wanneer je de 103 terug steekt dan staat de pomp ca. 3 seconden bij en slaat dan af omdat het relais dan afvalt. Het retouren stopt dan uiteraard...

Nu heb ik altijd begrepen dat wanneer de brandstofrail op druk staat, de brandstofpomp helemaal niet bijvalt. Dus als je een paar maal het contact er op zet, dan zou de rail op druk moeten staan (als er enige interne lekkage zou zijn) en zou de pomp niet meer moeten bijvallen bij het "op" contact zetten. Bij mij is dat dus niet het geval.

Is er iemand die me uit kan leggen hoe die circuits precies werken? Met als specifieke vraag: wordt de brandstofdruk op de rail op of de persleiding van de brandstofpomp gemeten en wordt, afhankelijk van die druk, hiermee de bekrachtigingstijd van relais 103 bepaald?

Het gaat om een 855R uit 96

Groet,
Ger!

thuur

Bij het op contact zetten wordt het relais bekrachtigd. Het relais schakelt zelfstandig uit als de motor niet draait, maw het ontvangt een puls van de ECU en zodra die ontbreekt wordt de pomp uitgeschakeld.


Gr 8)

Ger!

Dat herken ik want dat gebeurt bij mij ook. De vraag is alleen; draait je pomp tijdens de bekrachtiging? En als dat zo is, hoor je dan de drukregelaar ook zoveel lawaai maken?

Als dat bij niet het geval is, dan weet ik dat er bij mij iets mis is ...........alleen dan nog uitzoeken wat........

Groet,
Ger!

thuur

Je hoort wel brandstof door de rail lopen, maar de regelaar maakt geen geluid. Relais bekrachtigd=pomp aan.


Gr ;)

svenerik

Beste volvonisten,

Ik heb hier ook een vraag over:

wat zijn de criteria voor de ecu om het relais uit te schakelen?

Ik vraag me dit af omdat ik,soms helaas, merk dat bij contact aan maar niet doordraaien van de sleutel de benzine pomp normaal gesproken na 4 seconde stopt met pompen.

nu 4 keer gehad dat de benzine pomp na 1,5 seconden afslaat en de motor daarna bij doordraaien van de sleutel niet aanslaat. Wel draait de startmotor dan vrolijk rond...


Ik heb de volgende potentiƫle storingsbronnen in mijn hoofd:

- relais 103 zelf (nieuw maar kan).
- ecu signaal wordt afgeschakeld door:
               - start onderbreker
               - ecu denkt dat er een ongeluk is en schakelt af ( waar zit de Gshock sensor eigenlijk)


graag jullie input zodat ik verder kan met uitsluiten......

sven

svenerik

volvonisten,

voor zowel de stotter als het niet aanslaan waar ik sinds kort mee te maken heb is de immobilser relais nu de hoofdverdachte.

ik ga deze uitwisselen met een ander exemplaar, ik hou jullie op de hoogte.

tevens jullie (ongezouten) mening over het slagen van deze missie gewaardeerd.


kom maar op .....

sven

svenerik

volvonisten,

in mijn zoektocht naar de oplossing ben ik verder gegaan met de R:

Ik heb relais 201-2011 gewisseld voor een overbrugging relais omdat ik denk dat deze een seintje geeft aan de ecu dat relais 103 al dan niet bekrachtigd mag worden..

helaas gebeurt het wederom dat de pomp, bij sleutel in stand 2 slechts 2 seconden draait en niet aanslaat in plaats van de 4,5 seconden draaien en wel aanslaan....

mijn vraag blijft staan:

- waardoor / welke criteria wordt relais 103 door ecu aangestuurd?


ik hoor graag van u.

sven

UserID6342

210-211 overbruggen dan schakel je alleen je alarm uit !
103 word ECU aangestuurd, m.a.w. als je motor niet loopt schakelt 103 de brandstofpomp uit.  Als hij maar een seconde of 2 loopt bij het op contact zetten, kan (!) hij zijn druk bereikt hebben, echter de drukregelaar is volledig mechanisch en niet electronisch gestuurd.

Meet de benzinedruk dus eens op in de rail, na de auto op contact te hebben gezet en nadat de pomp 2 sec gelopen heeft.

svenerik

dirk dank...
welk relais is dan de immobilzer? ik heb in schema gezien dat tussen de immobilizer en ecu een koppeling is. Bovendien , in het geval van de twee seconden situatie, is er ook geen vonk of worden de injectoren aangestuurd...

al dan niet op benzine druk wordt toch niet gemeten? of teruggekoppeld aan de ecu ?

ps geen kritiek maar een leer momentje voor me...

sven

Ludo

Citaat van: svenerik op 12-03-2014 22:33:20
al dan niet op benzine druk wordt toch niet gemeten? of teruggekoppeld aan de ecu ?

Hoeft ook niet, feit is dat zonder benzine(druk) de motor niet zal aanstaan.
Maar dat wist je vast wel.  ;)

svenerik

ludo, idd

maar ook niet zonder vonk of opengestuurde injector.... waarom worden deze "dicht" gezet? en vooral wanneer en door wie?




Ludo

In contactstand 2 word de pomp onder stroom gezet om brandstofdruk op te bouwen.
In contactstand 2 is er dus nooit vonk of injectoropening.

Vonk en injectoropening komt pas in contactstand 3, als je wil starten.
Door wie?, de ecu, maar wel pas vanaf dat jij die opdracht geeft.

Ludo

Citaat van: svenerik op 07-03-2014 18:27:09
nu 4 keer gehad dat de benzine pomp na 1,5 seconden afslaat en de motor daarna bij doordraaien van de sleutel niet aanslaat. Wel draait de startmotor dan vrolijk rond...

Citaat van: svenerik op 12-03-2014 22:17:36
helaas gebeurt het wederom dat de pomp, bij sleutel in stand 2 slechts 2 seconden draait en niet aanslaat in plaats van de 4,5 seconden draaien en wel aanslaan....

Citaat van: Dirk342 op 12-03-2014 22:22:44
Meet de benzinedruk dus eens op in de rail, na de auto op contact te hebben gezet en nadat de pomp 2 sec gelopen heeft.

Volg Dirk zijn advies op!.

svenerik

#13
Heren dank voor jullie antwoorden, het zijn alleen niet de juiste omdat ik de vraag niet goed stel :

Auto start soms wel en soms niet:

Wel:
- sleutel in stand 2 klinkt de benz pomp max 4 seconden en stopt dan, gestuurd vanuit de ecu ivm veiligheid
- sleutel in stand 3 ;startmotor gaat draaien, ecu ontvangt signalen van sensoren (nokkenas en krukas) en gaat ontsteking en injectie aansturen.

Niet:
- sleutel in stand 2 klinkt de benz pomp max 2,5 seconden en stopt dan, gestuurd vanuit de ecu ivm ???????????? ??? ???
- sleutel in stand 3 ;startmotor gaat draaien, ecu ontvangt signalen van sensoren (nokkenas en krukas) en doet verder niets...geen vonken en geen tikkende    injectoren: motor slaat niet aan.....


hoe kan dit?

huuuuuuuulp

ps relais 103 en b pomp zijn nieuw en prima, druk indien de benz pomp draait (op dynamo of accu spanning) gemeten 2 maanden terug en goed bevinden door mickey.

ps2: rijd een half uurtje en dan na een half uurtje niet meer starten, na een nachtje slapen doet alles het weer ......
sven

razorx

In alle respect Sven,

Maar het werkt niet als je je autoproblemen gefragmenteerd post over meerdere topics. ;)
Geen mens wil hier tussen heen en weer bladeren.

Met vriendelijke groet,

Yits.