Kraken bij aanremmen

Gestart door ZC3rr0r, 19-05-2013 23:11:17

Vorige topic - Volgende topic

ZC3rr0r

Hoi medeforummers.

In mijn 850 2.5i 10v uit 1996 (de groene) heb ik al een tijdje wat eigenaardigs.

Bij het aanremmen klinkt er (vooral vanaf achter) een vervaarlijk gekraak.
Wat dit geluid veroorzaak is mij niet helemaal duidelijk, maar het klinkt alsof het door de veren van de achteras resonteert.

Nu weet ik dat de vorige eigenaar (aardigebas) 15k km geleden de achtervering n schikdemper in zijn geheel vervangen heeft (ik heb de facturen) voor heavy-duty ophanging (ivm gastank).
Ik ga er dus ook niet vanuit dat dit de oorzaak is (ik weet dat nieuwe schokbrekers in het begin ook wel eens willen kraken, maar deze zijn niet "nieuw" meer).

Verder heb ik naar de staat van de remblokken en schijven achter gekeken, maar deze verraden ook geen (vreemdsoortige) slijtage die dit geluid kan verklaren.
Ook heb ik de winterbanden (15" staal) er weer op gezet om te kijken of er geen oneffenheid in de velg zit die resonantie op de naaf veroorzaakt ofzo, maar daarbij heb ik exact hetzelfde issue.

Iemand enig idee waar ik verder zou moeten zoeken?

ruspek

- speling op de montagepunten van de schokdemper? (zit alles wel vast?)
- de bovenste steunen van de schokdempers kapot (bovenste steunen zijn van rubber)
- veer die niet goed op zijn plek zit? (misschien veer iets draaien)

Misschien is het te verhelpen door veren te demonteren en op de juiste manier met een beetje vaseline te monteren (winding op de juiste plek in de rubber houder)

Anders zou ik het ook zo niet weten, speling op de overige rubbers?

succes ermee
Groet Ruben

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

Piere

Citaat van: ruspek op 20-05-2013 08:40:41
Misschien is het te verhelpen door veren te demonteren en op de juiste manier met een beetje vaseline te monteren (winding op de juiste plek in de rubber houder)

Exactly. Heb je het ook als je over een verkeersdrempel ofzo rijdt? Of als je gewoon op de carrosserie duwt? Dan mag je het daar gaan zoeken :)
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

ZC3rr0r

Als ik over drempels rijd hoor je het idd ook.

thuur

ZC3rr0r

Speciaal voor jou Thuur: Zodra de remmen aangrijpen hoor ik dit geluid, vooral als ik op een klinkerweg rijd.
Dit blijft vervolgens hoorbaar totdat het rempedaal word losgelaten, de auto stilstaat, of er zo hard geremd wordt dat je mag spreken over "noodstop" -achtig remgedrag.

Duidelijker?

thuur

Verglaasde remblokken?

Gr :eusa_think:

ZC3rr0r

Heb ze visueel geinspecteerd, zagen er niet abnormaal uit.
Ook geen tekenen van aanlopen ofzo dat die verglazing zou verklaren.

ruspek

setje blokken kost natuurlijk geen drol.
is misschien wel het makkelijkste om dan uit te sluiten of ze verglaasd zijn of nie.
Groet Ruben

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

ZC3rr0r

Citaat van: ruspek op 25-05-2013 20:20:43
setje blokken kost natuurlijk geen drol.
is misschien wel het makkelijkste om dan uit te sluiten of ze verglaasd zijn of nie.

Dat is ook waar natuurlijk.
Zal ze volgend weekend eens vervangen, preventief.

Nog tips qua merk (is geen racewagen, gewoon standaard 280mm schijven op een 10v sedan) of zijn de blokken van bijvoorbeeld Brezan (Delphi meen ik) prima?

NinaPaul

Ikzelf zou gewoon Até nemen.

Vooral goedkopere merken hebben last van verglazing en/of piepen.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Misha

Citaat van: NinaPaul op 26-05-2013 16:15:30

Hangt er ook vanaf hoe er mee gereden wordt he, Paul.

Bij circuitgebruik -ook al is het geen raceauto- zal je meer of minder verglazing hebben dan als er een oud omaatje in rijdt toch ?

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

ZC3rr0r

Citaat van: Misha op 26-05-2013 17:09:33

Bij circuitgebruik -ook al is het geen raceauto- zal je meer of minder verglazing hebben dan als er een oud omaatje in rijdt toch ?

Oke, de nuancering: Ik kom er nooit mee op het circuit, er wordt enkel dagelijks over de A2 van Den Bosch naar Eindhoven en vice versa mee gereden. Verder is vriendinlief (de dagelijkse bestuurder) niet zo van het doortrappen, dus ik verwacht geen uitzonderlijke slijtage.

Welke blokken (buiten Até, dank NinaPaul) zijn dan een goed idee?
Of is alles fair game voor dergelijk gebruik?

Misha

Gewoon de originele Volvo's, niet te duur en prima. Exacte merk en type is niet altijd dezelfde maar de kwaliteit is dat wel.

Die van Bosch zijn ook in orde.

En de ctf/mevius is ook een prima blok wat met wat meer kan hebben en stofarm is wat weer fijn is voor het schoonmaken van de velgen. Zij het wat prijzig.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

NinaPaul

Citaat van: Misha op 26-05-2013 17:09:33

Het zit je wel erg dwars hé.

Zo erg is het niet hoor dat je stoters en klepzittingen door elkaar haalde.
Dat je "levenslang" als term gebruikt maar op geen enkele wijze een referentie aanhaalt welk "leven" dat dan is.

Het is allemaal ok, je mag het laten rusten, echt waar!
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz