Anti diefstal wielbout beschadigd

Gestart door Mr Rens, 26-05-2013 12:35:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mr Rens

Iemand ervaring met het demonteren van een anti diefstal wielbout die beschadigd is?

Ik heb er setje 9124654-6 op liggen en wilde vandaag ff wielen wisselen maar tot mijn grote verbazing zijn ze alle vier beschadigd. Ik krijg er geen wiel af dus.

Ik zal morgen even kijken of die complete set nog te bestellen is want wellicht dat het wel wil met een nieuwe 'sleutel'

Anders moet de plaatselijke dealer er maar een beetje tlc aan spenderen vrees ik
B5234T5 Walbro 255lph 395cc injectoren 18T turbo Ferrita 3'' Downpipe met racecat S60R exhaust manifold 3'' JT SuperFlow catback 1 demper 70mm Aluminium Intercooler Reversed Intercooler Piping. HKS SSQV Dumpvalve IPD buizenset HPI Performance Inductie Kit 302mm remmen 960 Gasklephuis GLT Nokkenassen 850 R Clutch Apex verlaagd Rica tuned 330PK 450nm

The Demon

Een oude dop erop slaan en losdraaien.
Daarna gewone bouten monteren en die slotbouten lekker links laten liggen.

Groet,
The Demon.

MrCain

Citaat van: The Demon op 26-05-2013 12:38:35
Een oude dop erop slaan en losdraaien.
Daarna gewone bouten monteren en die slotbouten lekker links laten liggen.

Groet,
The Demon.

Inderdaad => liefst een 12 kant dop en een grote hamer  ;D. Als dat nou echt niet gaat zijn er een soort van linkste tap doppen in de handel waar dit dus ook goed mee gaat. Deze zijn/moet je gebruiken met een redelijk zware luchtsleutel om goed resultaat te behalen  ;)

Als je een poging gaat wagen : draai je andere 4 bouten ECHT super goed vast => dan gaat de spanning van de slotbout een beetje er af en wil het wel eens wat makkelijker gaan!

Als laatste poging kan je er ook nog een moer op lassen maar dan heb je kans dat je je velg beschadigd....

Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Mr Rens

Citaat van: The Demon op 26-05-2013 12:38:35
Een oude dop erop slaan en losdraaien.
Daarna gewone bouten monteren en die slotbouten lekker links laten liggen.

Groet,
The Demon.

Goed idee, maar hoe sla jij er een oude dop op dan? Ze zitten knijtertje vast want zelfs met een luchtsleutel krijg ik ze niet los (dan blijft de sleutel er iig wel op zitten). Die slotbouten zijn rond aan de buitenkant dus daar krijg ik niks op. Ik denk dat ik de bouten een beetje warm moet stoken maar ik wil mijn velgen ook niet beschadigen.

Maar inderdaad die slotbouten gebruik ik nooit meer.
B5234T5 Walbro 255lph 395cc injectoren 18T turbo Ferrita 3'' Downpipe met racecat S60R exhaust manifold 3'' JT SuperFlow catback 1 demper 70mm Aluminium Intercooler Reversed Intercooler Piping. HKS SSQV Dumpvalve IPD buizenset HPI Performance Inductie Kit 302mm remmen 960 Gasklephuis GLT Nokkenassen 850 R Clutch Apex verlaagd Rica tuned 330PK 450nm

henry classic v70

Citaat van: The Demon op 26-05-2013 12:38:35
Een oude dop erop slaan en losdraaien.
Daarna gewone bouten monteren en die slotbouten lekker links laten liggen.

Groet,
The Demon.

Inderdaad, die slotbouten is altijd drama en je bent niet de eerste met dit probleem.
Je zou ook kunnen proberen er een moer op te lassen...
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

The Demon

Neem een dop die net niet over de boutkop past, eventueel kan je een oud verlengstuk nemen om de boel recht te houden en dan met een flinke hamer er gewoon op rammen.
Let wel, je kan de dop en het verlengstuk na het rammen en loshalen weggooien.

Groet,
The Demon.

Mr Rens

Citaat van: The Demon op 26-05-2013 12:48:28
Neem een dop die net niet over de boutkop past, eventueel kan je een oud verlengstuk nemen om de boel recht te houden en dan met een flinke hamer er gewoon op rammen.
Let wel, je kan de dop en het verlengstuk na het rammen en loshalen weggooien.

Groet,
The Demon.

Oke ik zal zo eens proberen of dat wil. Bedankt voor de tips!
B5234T5 Walbro 255lph 395cc injectoren 18T turbo Ferrita 3'' Downpipe met racecat S60R exhaust manifold 3'' JT SuperFlow catback 1 demper 70mm Aluminium Intercooler Reversed Intercooler Piping. HKS SSQV Dumpvalve IPD buizenset HPI Performance Inductie Kit 302mm remmen 960 Gasklephuis GLT Nokkenassen 850 R Clutch Apex verlaagd Rica tuned 330PK 450nm

Mr Rens

B5234T5 Walbro 255lph 395cc injectoren 18T turbo Ferrita 3'' Downpipe met racecat S60R exhaust manifold 3'' JT SuperFlow catback 1 demper 70mm Aluminium Intercooler Reversed Intercooler Piping. HKS SSQV Dumpvalve IPD buizenset HPI Performance Inductie Kit 302mm remmen 960 Gasklephuis GLT Nokkenassen 850 R Clutch Apex verlaagd Rica tuned 330PK 450nm

henry classic v70

Als dat nou niet lukt met de dop erop slaan dan is lassen nog een optie.
Een moer erop lassen (binnenin en 6 hechtjes aan de buitenkant) en dan hopen dat de slotbout niet afbreekt

600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

grijzev70tdi

Ervaring? Jup met een N. Heb er een dop opgelast. Met een goed lasapparaat gaat dat prima. Moer werkt minder goed, is mijn ervaring.
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Mr Rens

Dop er op slaan wil niet, de bout brokkelt gewoon af. Ben met 19 begonnen en bij 17 geëindigd. Ze zitten gewoon loei en loeivast, het koude weer werkt ook niet mee natuurlijk.

Ben er wel klaar mee, morgen breng ik de hele zooi naar de dealer, mogen ze daar gaan klussen. Kunnen ze m direct uitlijnen.

B5234T5 Walbro 255lph 395cc injectoren 18T turbo Ferrita 3'' Downpipe met racecat S60R exhaust manifold 3'' JT SuperFlow catback 1 demper 70mm Aluminium Intercooler Reversed Intercooler Piping. HKS SSQV Dumpvalve IPD buizenset HPI Performance Inductie Kit 302mm remmen 960 Gasklephuis GLT Nokkenassen 850 R Clutch Apex verlaagd Rica tuned 330PK 450nm

grijzev70tdi

Heb helaas geen lasapparaat bij huis, anders had ik het graag voor je gedaan...
Grolsch, het klinkt al lekkerder

The Demon

En dus nooit meer slotbouten gebruiken?

Wat je nog kan proberen is een linkse tap erin draaien en dan een bout met linkse draad erin, die vastdraaien = bout losdraaien.

Slotbouten zijn over het algemeen zachter dan gewone bouten, vandaar dat een dop erop meppen meestal wel werkt.

Je kan proberen om het wiel te wrikken met alle andere bouten eruit om zo de slotbout losser te krijgen maar dat is niet zonder risico dat je de velg/boutgat beschadigd.

Groet,
The Demon.

Mr Rens

Citaat van: grijzev70tdi op 26-05-2013 16:28:57
Heb helaas geen lasapparaat bij huis, anders had ik het graag voor je gedaan...

Erg sympathiek! Ik heb hier wel een elektroden lasapparaat, maar allemaal vochtige elektroden, bovendien lijkt de garage alsof er een bom ontploft is, ik kan überhaubt al niks vinden daar vandaag. Om dan ook nog 3 uur te gaan opruimen, nee geen zin in.

Dan maar een paar uur werkplaats tarief aftikken morgen. Soms is het niet anders.

Maar bedankt voor de tips!

B5234T5 Walbro 255lph 395cc injectoren 18T turbo Ferrita 3'' Downpipe met racecat S60R exhaust manifold 3'' JT SuperFlow catback 1 demper 70mm Aluminium Intercooler Reversed Intercooler Piping. HKS SSQV Dumpvalve IPD buizenset HPI Performance Inductie Kit 302mm remmen 960 Gasklephuis GLT Nokkenassen 850 R Clutch Apex verlaagd Rica tuned 330PK 450nm

grijzev70tdi

Citaat van: The Demon op 26-05-2013 16:36:33
En dus nooit meer slotbouten gebruiken?

Wat je nog kan proberen is een linkse tap erin draaien en dan een bout met linkse draad erin, die vastdraaien = bout losdraaien.

Slotbouten zijn over het algemeen zachter dan gewone bouten, vandaar dat een dop erop meppen meestal wel werkt.

Je kan proberen om het wiel te wrikken met alle andere bouten eruit om zo de slotbout losser te krijgen maar dat is niet zonder risico dat je de velg/boutgat beschadigd.

Groet,
The Demon.

Boren ben je wel paar uurtjes mee zoet, heb ik ook geprobeerd, met nieuwe boren... En dat waren niet van die floepflap boren.

Wat je kunt proberen is je sleutel erin te slaan met een hamer, dop 19 erop en terwijl je probeerd los te draaien, erop slaan. 

Met een beetje geluk heb ik las electroden hier liggen, maar moet ik even voor je kijken

de dealer kwam bij met het advies om de velg door te slijpen..
Grolsch, het klinkt al lekkerder