Interessepeiling RVS thermostaathuisboutjes M7 met dop 11

Gestart door BBS, 07-06-2013 20:21:35

Vorige topic - Volgende topic

Jack v

Bert Jan en Dirk alu en rvs gaan niet samen. En rvs is ook nog eens zwakker dan gewoon stalen boutjes.

Zou het absoluut niet doen.

Beter is idd een stalen boutje met onderlegring.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

MrCain

Citaat van: Jack v op 08-06-2013 09:50:30
Bert Jan en Dirk alu en rvs gaan niet samen. En rvs is ook nog eens zwakker dan gewoon stalen boutjes.

Zou het absoluut niet doen.

Beter is idd een stalen boutje met onderlegring.

En boutje in zijn geheel een beetje insmeren met keramisch vet wil soms ook goed helpen om de elektrolytische werking tussen de 2 metalen tegen te gaan.
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

The Demon

Citaat van: Johann op 07-06-2013 21:17:52
Citaat van: BBS op 07-06-2013 21:10:50
Ik mag graag met RVS werken, maar als dit echt zo is, ga ik kijken of ze van staal of aluminium gemaakt kunnen worden.

Volvo heeft gewoon M7 boutjes met een hex 10 of hex 8 kop (Nieuwere motoren) in het programma.
Corrosie is niet het probleem van het stalen boutje maar van de reactie tussen staal en aluminium. Het aluminium gaat corroderen. Het staal ook, RVS ook maar minder maar zet wel het aluminium meer aan tot corroderen dan staal dat doet. Je zou voor het vastdraaien van het boutje met een teflon spray het bout gat vol kunnen spuiten. Dan bouw je nog iets van een barrière op tussen de twee metalen.
Voor wat betreft de Torx boutjes, klap op de kop geven kan helpen. Laten schrikken dat ding. Iets van een WD40 of Innotec er van tevoren op spuiten helpt ook. En vooral de Torx sleutel er zo recht mogelijk op zetten.
Ja, dat helpt...................je thermostaathuis naar de gallemiezen!

Groet,
The Demon.

triton

Heb zelf 2 originele torx boutjes erin gezet met ringetjes.
Kan ze met een t vormige torx sleutel gewoon loskrijgen , hoor een tik en los is hij.......
Professioneel raddraaier

Johann

Citaat van: The Demon op 08-06-2013 11:30:40
Ik mag graag met RVS werken, maar als dit echt zo is, ga ik kijken of ze van staal of aluminium gemaakt kunnen worden.

Volvo heeft gewoon M7 boutjes met een hex 10 of hex 8 kop (Nieuwere motoren) in het programma.
Corrosie is niet het probleem van het stalen boutje maar van de reactie tussen staal en aluminium. Het aluminium gaat corroderen. Het staal ook, RVS ook maar minder maar zet wel het aluminium meer aan tot corroderen dan staal dat doet. Je zou voor het vastdraaien van het boutje met een teflon spray het bout gat vol kunnen spuiten. Dan bouw je nog iets van een barrière op tussen de twee metalen.
Voor wat betreft de Torx boutjes, klap op de kop geven kan helpen. Laten schrikken dat ding. Iets van een WD40 of Innotec er van tevoren op spuiten helpt ook. En vooral de Torx sleutel er zo recht mogelijk op zetten.

Groet,
The Demon.

Tuurlijk.. jij pakt gelijk een moker...  ;D

The Demon

Citaat van: Johann op 08-06-2013 18:18:25
Citaat van: The Demon op 08-06-2013 11:30:40

Groet,
The Demon.

Tuurlijk.. jij pakt gelijk een moker...  ;D
Nee hoor, een goede torxdop en dan in één keer losdraaien, dus niet langzaam de kracht erop zetten.
Wat helpt is 2 dagen van te voren de boutjes in de WD 40 zetten.

En gaat de kop toch rond dan pakken we de dremel en gaat het koppie van de bout af.
Als de kop eraf is draai je de rest van de bout er met de hand uit omdat er geen spanning meer op staat.
Zorg dan wel dat je eerst een paar nieuwe boutjes hebt  ;D en smeer er wat koper- of keramisch-vet op.

Zo moeilijk is het niet hoor, maar slaan op een aluminium huisje gaat gegarandeerd scheurtjes/breuken opleveren en dan ben je verder van huis. (Staat genoeg beschreven op dit forum)

Groet,
The Demon.

Johann

Wout309t

Je moet het gewoon gelijk goed doen. Boutkop goed schoonmaken,  goede torxdop,  verlengstuk en dan draai je hem meestal zo los. Lukt dat niet, dan geef je met een stalen hamertje een tik op het verlengstuk. Mooi dattie dan niet kapotgaat.

Heb nog nooit moeten dremelen, en ook nog geen huisje gesloopt, ik snap de ophef niet zo eigenlijk...
2011 V70 2.0T R-Design MT

Jack v

Citaat van: Wout309t op 08-06-2013 20:10:38
Je moet het gewoon gelijk goed doen. Boutkop goed schoonmaken,  goede torxdop,  verlengstuk en dan draai je hem meestal zo los. Lukt dat niet, dan geef je met een stalen hamertje een tik op het verlengstuk. Mooi dattie dan niet kapotgaat.

Heb nog nooit moeten dremelen, en ook nog geen huisje gesloopt, ik snap de ophef niet zo eigenlijk...
vaak genoeg proberen dan lukt het wel ;D
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

konniekip

waarom zo moeilijk... met een M6/M7 ijzerboortje de kop van de bout inboren. Het huis knapt dan los, draadeinde draai je er dan zo uit. 2 nieuwe M7 torx boutjes bij de dealer halen en vastzetten.

kaneelschep

ik heb gister met het probleem te maken gehad bij het vervangen van de temp sensor.
De 2 boutjes van het huis kwamen met geen mogelijkheid los en ik heb het maar laten zitten omdat ik in schade daaraan even geen zin had.
Dus ik begrijp de ophef wel heel goed! :)

ik heb uiteindelijk een vrij platte ringsleutel 19 om de sensor gekregen die heeeeeeeeele kleine slaagjes kon maken. maar was echt verre van optimaal.

als het gewoon stalen sleutel 10 boutjes zouden zijn met een mooi ringetje ertussen hebben ze iig niet de mogelijkheid om dol te draaien en hoef je ook de kop niet weg te boren als ze breken.
rvs is nooit een goed idee icm alu ;)

Czeventig

Tijdje geleden ook het zaakje los gehad.

Na tips op dit forum de boutjes een paar dagen lang zo af en toe met wd40 ingespoten.

De boutjes gingen vervolgens heel gemakkelijk los.