Turbodrukmeter valt/viel iets terug....

Gestart door vos850, 12-06-2013 09:06:15

Vorige topic - Volgende topic

vos850

Vanmorgen toen ik richting mijn werk reed viel mijn turbodrukmeter (bij 3500 toeren) terug... Ik heb afgelopen weekend de carterventilatie vervangen en de vacuumslangen dus ik dacht eerst dat het daar aan lag. De interne dumpvalve lijkt nu ook harder af te blazen dan voor het vervangen van de vacuumslangen! is dit normaal?

Toen ik de auto kocht miste de buis van het luchtfilter richting de motorkap... Deze heb ik net weer verwijderd en het probleem lijkt opgelost, ik heb weer volop druk!

Iemand hier een verklaring voor? Niet genoeg lucht is geen druk?

Wouter1973

Op zich klopt die redenatie wel, dat niet voldoende lucht ook tot onvoldoende druk leidt. Lijkt me alleen vreemd dat die betreffende buis voor verminderde luchttoevoer zorgt. Is toch een ding met een redelijke diameter waar verder geen restrictie in zit. Of hij moet aan de voorkant, bij de grille, afgedekt zijn? Overigens is die buis volgens mij bedoeld om koudere lucht te pakken dan lucht uit de motorruimte.

vos850

Ik zal het deze week is even allemaal nalopen/loshalen...

M a r c

Zit die buis niet verstopt of het gedeelte wat boven je radiator zit?  Zit er wellicht een dooie vogel in  ;D
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Flinch

is het rubber van de interne dumpvalve niet gewoon door?
V70 T5 2.0 MY1997 (belg), 16T, witte injectoren, chippie, 3 inch DP, 302mm, MBC, POV etc etc.

-D©©©L-

Citaat van: vos850 op 12-06-2013 09:06:15
Vanmorgen toen ik richting mijn werk reed viel mijn turbodrukmeter (bij 3500 toeren) terug... Ik heb afgelopen weekend de carterventilatie vervangen en de vacuumslangen dus ik dacht eerst dat het daar aan lag. De interne dumpvalve lijkt nu ook harder af te blazen dan voor het vervangen van de vacuumslangen! is dit normaal?

Toen ik de auto kocht miste de buis van het luchtfilter richting de motorkap... Deze heb ik net weer verwijderd en het probleem lijkt opgelost, ik heb weer volop druk!

Nam het vermogen ook af ?

Het logisch dat de turbo minder druk hoeft te maken als je koelere buitenlucht aanzuigt in plaats van warme lucht onder de kap. 
Het gaat om de kilo's lucht die de motor in gaan. Als de lucht koeler is, is de dichtheid groter. Je hebt dan minder flow en minder druk nodig om dezelfde massa lucht in de motor te krijgen.

vos850

Inderdaad geen vermogen meer... Rijd nu al een paar dagen zonder en moet zeggen dat het nog niet weer is voorgekomen...

Wouter1973

Merkwaardig. Want als ik het goed begrijp zuig je nu de warme lucht onder de motorkap aan. Dat kost je ook merkbaar vermogen.

M a r c

Citaat van: Wouter1973 op 14-06-2013 09:55:52
Merkwaardig. Want als ik het goed begrijp zuig je nu de warme lucht onder de motorkap aan. Dat kost je ook merkbaar vermogen.

Merkbaar?  Nee.... Zeker niet als je rijdt.

info@europeantuning.nl

M a r c

Citaat van: vos850 op 12-06-2013 09:06:15

Ik zie de link niet.... Tenzij die buis verstopt zit of je luchtfilter zó vervuilt is dat het stukje buis nét dat stukje extra vacuum creeert.

info@europeantuning.nl

Wouter1973

Citaat van: M a r c op 14-06-2013 19:48:09

Haha. Zeker niet als je rijdt?? Stilstaand merk je er zeker niets van! ;) Maar het verschil tussen warme en koudere lucht is wel degelijk merkbaar. Vergelijk een hete zomerdag maar eens met een lekkere koele winterse dag waarbij het net iets boven vriespunt is. Wel degelijk te merken dat je in het laatste geval meer vermogen hebt!

M a r c

Citaat van: Wouter1973 op 15-06-2013 21:09:04

Haha. Zeker niet als je rijdt?? Stilstaand merk je er zeker niets van! ;) Maar het verschil tussen warme en koudere lucht is wel degelijk merkbaar. Vergelijk een hete zomerdag maar eens met een lekkere koele winterse dag waarbij het net iets boven vriespunt is. Wel degelijk te merken dat je in het laatste geval meer vermogen hebt!

Tuurlijk, maar of je nu met of zonder de buis erop rijdt, dát verschil merk jij niet.

info@europeantuning.nl

Johann

Het verschil tussen stil staan en rijden merk je echt wel hoor...   :)

Wouter1973

Citaat van: M a r c op 17-06-2013 11:18:36
Citaat van: Wouter1973 op 15-06-2013 21:09:04

Tuurlijk, maar of je nu met of zonder de buis erop rijdt, dát verschil merk jij niet.
Ik heb het nooit geprobeerd. Met de huidige warme temperaturen wellicht niet, maar bij koelere omgevingstemperaturen kan ik me voorstellen dat dit wel merkbaar is.

Wouter1973

Citaat van: Johann op 17-06-2013 11:24:26
Het verschil tussen stil staan en rijden merk je echt wel hoor...   :)
Bij onze auto's wel ja.  ;)